Slik lakkeres en DY737

kekker

Onkel reisende kekker
Jeg klikket meg innom denne elendige, etter min smak, reklamefilmen for WiFi ombord på flyene til Norwegian..

Det som var minst like spennende var denne filmen om hvordan man lakker en DY 737-800. Vi har vel alle sett utallige slike filmer om hvordan man bygger en 737 på 3 minutter osv, men denne var faktisk smidd over en ny lest, selv om lakkeringen er av "gode gamle" LN-NOB..

Edit: Her er filmen med lakkeringa..

http://www.youtube.com/watch?v=tWwWtgavMnU

Hehe, de der nye Norwegianreklamefilmene er litt småteite ja. Spesielt det om at de er billigst, når de selv for meg som student i de færreste tilfeller er billigere enn SAS :p

Men lakkeringsvideoen var kul, selv om jeg gjerne skulle jeg hatt forklaring på hva de forskjellige fargene er. Sølvgrunninga? Gullgrunninga? Hva er funksjonene osv.. :)

Sånn ellers går jeg ut fra at det er et par runder med vask, og grunning og til slutt lakk på toppen av det hele, men jeg venter i spenning på at noen kan forklare dette nærmere!

Last edited by a moderator:
<mod>
Det er ryddet og editert - hold dere til topic. Bruk reportknappen hvis noen har sporet av, ikke start en metadiskusjon i tråden!
</mod>

Det grønne er 'grunninga' som påføres som beskyttelse fra skrogprodusenten. Denne vaskes av når maskinen lakkes for første gang. Og ja - de flyr med denne påført. De fleste 'first flights' utføres med denne grunninga.

53656.jpg

Så at de la den røde lakken oppå den hvite i videoen. Brenner det ikke veldig mye drivstoff å fly rundt med dobbelt lag lakk på store deler av flykroppen (jf. ulakkerte fly og drivstoffbesparelser)

Hvit lakk er svært lett. Og det er en av grunnene til at hvit basisfarge er så populær.

Jeg er ikke sikker, men jeg tror det er grå metallic. Jeg mener å huske en artikkel hvor Northwest klaget over at malingen på det siste fargeskjemaet kostet en 'formue' å drasse rundt på. Men noen kan sikkert korrigere meg hvis jeg husker feil.

71401.jpg

Interessant :) Hvor store er vektforsjellene mellom malingstypene? 2-gangen eller 10-gangen for å si det sånn?

Er det bare jeg som har observert at det står Paficic Blue på wingletsen og på veggene på første rad, på alle videoene som boeing presenterer hvordan man setter sammen en 737? De bruker vel den samme videoen helt til flyet lakeres.

Er det bare jeg som har observert at det står Paficic Blue på wingletsen og på veggene på første rad, på alle videoene som boeing presenterer hvordan man setter sammen en 737? De bruker vel den samme videoen helt til flyet lakeres.

Neida, dette har blitt beskrevet i detalj i en tidligere posting. ;)

Back