• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

SAS starter Oslo-Moskva fra 27. mars

Endelig en måte å reise gjennomgående TOS-MOW men en stopp utenom den ustabile BT! Gleder meg til dette :).

Litt overrasket over at de skal fly til SVO og ikke til DME. Virker som det er dit de fleste Europeiske selskaper flyr.

SK flyr stadig til SVO fordi de samarbeider med SU med codeshare på flyvninger til både CPH og ARN, og dette blir neppe endret.

Dette tror jeg ikke går særlig bra! Når jeg kjørte moskva-oslo(SU) i april så hvar det bare 5 pax ombord ink. meg...

For SAS har jo aldri aapnet en rute for saa aa legge den ned igjen...

Og har jeg sagt at SAS ikke er konkurrerer noe med sine Star-partnere? Det jeg sa var at Aeroflot og SAS tross alt er i to forskjellige allianser, og det betyr at de paa en slik rute hvor de begge flyr dagelige avgangr, er klare konkurrenter, og hadde det ikke vaert for russiske myndigheters hensynsloese konkurransehemming saa hadde nok ikke SAS inngaat codeshare med de.

Regner med at du er enig med meg i at Skyteam selskaper som Aeroflot og KLM i mye stoerre grad er konkurranter enn f.eks Lufthansa, selvom LH og SAS ogsaa konkurrerer?

Alle flyselskaper åpner og legger ned ruter, det er en del av gamet. Men det visste du vel??

En allianse er ett markedssamarbeide og det er klart at det er sterkere enn andre samarbeidsformer, men det at man har codeshare med selskaper som ikke er i samme allianse, er ikke noe uvanlig.

Veldig bra!
Litt overrasket over at de skal fly til SVO og ikke til DME. Virker som det er dit de fleste Europeiske selskaper flyr.
SAS flyve jo fra CPH/ARN til SVO...Bedre at have det hele samlet et sted
Hilsen
Ole

Dette tror jeg ikke går særlig bra! Når jeg kjørte moskva-oslo(SU) i april så hvar det bare 5 pax ombord ink. meg...

Den konkurrer jo ikke bare med SU, vil tro at BT har en ikke ubetydelig andel mellom Russland og distriktsbyer som tiltrekker turister som BGO og AES, og det er kanskje flere som idag må fly gjennom ARN eller CPH men vil nå kunne bruke direkteruter. Med den rette markedsføringen i Russland (og det satses ganske stort av Innovasjon Norge: det er nå mye reklame for Hurtigruten og Norge generelt i Russland) vil grunnlaget være der.

Ville det ikke være lurt av SAS å legge opp rutetidene (dersom mulig) slik at Moskva-flightene korresponderer med New York-flightene til/fra OSL? Dette vil kunne føre til flere transfer pax på OSL.

Ville det ikke være lurt av SAS å legge opp rutetidene (dersom mulig) slik at Moskva-flightene korresponderer med New York-flightene til/fra OSL? Dette vil kunne føre til flere transfer pax på OSL.

Da må noe annet tidlig på morningen offres, da det er ganske fullt på morningen ved OSL.

Samt et jeg vil tro at SVO-US sikkert er greit dekket. Vil ikke tro at der er noe kjempemarked for SVO-OSL-EWR. I alle fall ikke nok for å kutte andre morgen avganger.

S

To ganger T/R OSL-BGO (evt. OSL-TRD) eller en gang T/R OSL-SVO. Ganske lett valg i grunnen. Spesielt når en i tillegg kan fly OSL-SVO T/R på et tidspunkt da det er noe nære null etterspørsel på norsk innenlands.

Nå er nyheten om ruten kommet i pressen også

http://reise.bt.no/reise/article3967636.ece

Her kommer det frem at den bare går fire ganger ukentlig: Mandag, onsdag, fredag og søndag - de øvrige dagene blir det Aeroflot i codeshare.

Forretningsmarkedet nevnes, men jeg tror SAS er vel optimistiske i sine tanker om Moskva som populær helgedestinasjon for nordmenn.

Kostnadene og styr med visum i tillegg til at Moskva er så som så tilrettelagt for vestlig storbyturisme taler mot.

Fra byer som Bergen, Stavanger og Trondheim er vel kanskje CPH et bedre alternativ hvis man vil til Moskva med SAS, med tanke på toll på OSL? Selvom jeg ikke er sikker om et sånt alternativ finnes mht rutetider: den ene gangen jeg fløy SVO-CPH-BGO var det seks timers transfer på Kastrup.

Nok en kanin opp fra hatten fra den kanten må jeg si. Kommer neppe til å bli en innbringende rute.

Gir dem max 12 mnd før ruten er borte igjen.

Denne overrasket meg og...
Moskva og Russland er vel ingen 'slager' fra Oslo akkurat. Tror det er nok med en daglig SU i den himmelretningen!!

Den konkurrer jo ikke bare med SU, vil tro at BT har en ikke ubetydelig andel mellom Russland og distriktsbyer som tiltrekker turister som BGO og AES, og det er kanskje flere som idag må fly gjennom ARN eller CPH men vil nå kunne bruke direkteruter. Med den rette markedsføringen i Russland (og det satses ganske stort av Innovasjon Norge: det er nå mye reklame for Hurtigruten og Norge generelt i Russland) vil grunnlaget være der.

Norwegian hadde jo den ruten for en stund siden å ga den opp. De hadde også muligheten for å bestille videre til BGO og AES. Det ble ikke noen suksess akkuratt. Jeg tror at den ruten vil leve kortere en det SAS sin direkte rute til EWR gjorde sist de prøvde...

SAS flight SK730/731(ARN-SVO-ARN) går iaf bra, det är en rutt med många C-klass resenärer. Den flygs oftast med 737-600.
SU flyger 1 daglig avgång till ARN oftast med A319/A320 &ibland A321.
Jag tror SAS framförallt vill locka rika ryska turister till Norge med sin nya linje.
Ryska turister är de utländska turister som spenderar mest pengar i Sverige.
Norge är ett fint land, förhoppningsvis lyckas SK locka många turister o bizzpax till Norge.

Facinerende hvor mange som har mer kompetanse enn SAS på hvor lønnsom denne ruten vil bli.
Jeg tror helt sikkert at SAS har undersøkt markedet før de bestemte seg for å starte opp ruten. Det er neppe en random ide de har fått.
Hvorvidt SU har suksess eller ikke på SVO-OSL er det nok bare SU selv som vet. At de flyr med 5-10 pax i gjennomsnitt er jeg ganske sikker på ikke stemmer iallefall.

Mulig det, men da maa de endre avgangstidene til EWR, ellers blir det praktisk umulig.

Norwegian hadde jo den ruten for en stund siden å ga den opp.

Norwegian hadde helt andre vilkår, noe som hadde mye å gjøre med både deres mangel på velvilje fra russiske myndigheter og forretningsmodell. Russland er forskjellig fra mange andre destinasjoner der LCCer driver butikk, men svak potensiale for "storbyweekend"-gjengen og relativ mangel på kjøpekraft lokalt, dette i tillegg til de relative høye prisene pålagt av myndighetene. SAS sin rute står i et helt annet sammenheng, med en godt etablert samarbeid med både SU og SVO, og muligheten til å tiltrekke relativt betalingsvillige kunder.

De hadde også muligheten for å bestille videre til BGO og AES.

Ruten var helt håpløs med tanke på dette, flyet kom tilbake til OSL kl 2330 eller noe sånt.

Facinerende hvor mange som har mer kompetanse enn SAS på hvor lønnsom denne ruten vil bli.
Jeg tror helt sikkert at SAS har undersøkt markedet før de bestemte seg for å starte opp ruten. Det er neppe en random ide de har fått.
Hvorvidt SU har suksess eller ikke på SVO-OSL er det nok bare SU selv som vet. At de flyr med 5-10 pax i gjennomsnitt er jeg ganske sikker på ikke stemmer iallefall.

Enig. Satser på at SAS vet hva de gjør her. Har selv flydd ruten med SU en del ganger, og det har stort sett vært bra belegg, også foran i flyet.
Og meg oppmykning i visumreglene, tror jeg turismen til/fra Russland vil øke i fremtiden. Er vel Schengen som setter en foreløpig stopp for en visumfri grense mellom Norge og Russland..

Last edited:
Back