![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,020
|
![]()
....Hamburg vs Munchen, LSG Sky Chefs vs McDonalds, Economy Extra vs "Someone class", jetmotor vs dieselmotor....you name it!
Velkommen til den ultimate testen mellom fly og bil på Oslo-København. Så var dagen kommet til del-1 av hjemmflyttingen fra København som først å fremst gikk ut på å fly fra København til Oslo og så kjøre samme veien tilbake igjen. Var booket i economy extra på SK460 og hadde allerede sikret meg 01F på turen oppover da jeg bestilte og det var en Airbus 321 som var satt opp på ruten denne dagen. Egentlig hadde jeg 02A på SK462, men flyttet avgangen litt frem for å slippe å komme alt for sent avsted på returen. Sjekket inn på nett dagen før bare for å ha gjort det og som så mange ganger før så var det å ta toget ut til CPH. Siden jeg "samler" på boarding kortene mine så printet jeg ut et eksempler og la kofferten jeg hadde med da jeg hadde tenkt å bruke EB-kortet som reisedokument på turen. Det gikk fint å første "vaktpost" ved utsidentil Fast Track, den som er bemannet av SGS/SAS. Derimot så kjører man dobbelt controll og sikkerhetsvakten forlangte også å få sveipe kortet i sin terminal og det funket selvfølgelig ikke ![]() Da jeg var gjennom (det hele gikk på 2 min inkludert å vente på han foran meg så det var ikke snakk om lange tiden, bortsett fra det er småirriterende når ting ikke funker som det skal.....spesielt når jeg faktisk har betalt for det) så var det å gå bort til tax-free og hente mine forhåndbestilte varer før det bar bort mot D1 som flighten var satt opp på. Ventet 2 minutter utenfor får de satte igang med pre-boarding. Og etter 6-7 minutter venting begynte også boarding og gikk da ombord og fikk skjøvet unna business-class putene i hattehylla så jeg fikk plass til travel-pro'en og polvarene. Benplassen på 1F var mer enn godkjent ![]() Såvidt jeg overhørte var det 150 pax ombord, hvilket vel betyr såvidt over 75% belegg og til og med rad 14 var economy extra, selv om gardinen riktignok var plassert på rad 5, men mitt inntrykk er at de ikke gidder flytte den når det ikke er egen C-klasse ombord. Push-back var 10minutter etter rute, men av erfaring vet jeg det alltid blir flydd inn på CPH-OSL. Avgang i ganske bra cross-wind mot sør og var litt risting i begynnelsen, med den vanlige Airbus-knirken (av en eller annen grunn så virker det på meg som Airbus-interiøret knirker mer enn Boeing og MD sitt i turbulens) Var rugbrød sandwich med roastbeef og ost som ble servert og tok en Champis til for å feire. (og for de som når måtte bekymre seg så er ikke det nødvendig, da det gikk 2t40min fra jeg fullførte glasset med Champis til jeg satte meg i bilen så jeg var mer enn kjørbar innen den tid.....dessuten så blir man ikke børsten av litt champis som tørsten) Til dessert var det en slags vannbakkels sak med vanniljekrem og sjokolade over ![]() God utsikt fra dassen. Her ser vi Skagen, noe de fleste bør gjennkjenne ![]() SAS skal ha ros for dassene på Airbusene sine. Brukbar plass og med utsikt. ![]() Uddevalla....over broan her ville jeg passere endel timer senere i motsatt rettning ![]() Fulgte den svenske vestkysten oppover som som mange ganger før, så over indre-enfold også en S-sving før vi var linet opp for touch down på 01R. Husker ikke hvilket gate vi kom på, men det var et rullebånd før det bar ned rulletrappa til bagasje hallen. Flytoget ankom perrongen i det jeg kom ned på den så perfekt timing der også tilslutt ble det T-banen fra Oslo S og hjem. Så var det tid for returen. Denne gangen var Airbus'en byttet ut med en BMW 530xd og det var undertegnede og ikke SAS som skulle stå for transporten. Og sete 1F var byttet ut med 0A Benplassen var godkjent også her ![]() ![]() Det er ikke bare Airbuser som har joystick ![]() ![]() ![]() ![]() 2 stk forvokste hårfønere fra IAE (2500) er byttet ut med 1 stykk 6 sylindret dieselmotor fra BMW ![]() ![]() Kjøreturen nedover gikk stort sett greit. Mye veiarbeid, spesielt på den norske siden av grensen, men relativt lite trafikk og forsinkelser ellers. Dårlig med servering ombord, så som vanlig når jeg kjører til København (har blitt noen turer etterhvert) så er det stopp på McDonalds Varberg ![]() Bestilte en Big Tasty meny. Er vel ikke den helt store McD fanen, men det er helt greit en sjelden gang iblant. Dessuten så ligger denne bra til sånn distansmessig da det er ca 60% av kjøreturen er unnagjort her ved Varberg og da passer det bra med litt mat, et pisse stop, en Red Bull og få vasket rutene rene for hele den svenske innsekts faunaen som lå klistret til frontruten. Glamte å ta med meg kamera inn på McD så de som lurer på hvordan McTasty ser ut får heller ta seg en tur til McD selv og se på skiltet over kassen hvor det er bildet av den (dog så ser det litt bedre ut på bildet....) Resten av turen gikk greit og siden jeg bor/bodde i Ørestaden var det letteste å kjøre Broen over fra Malmø....itillegg kan man bruke Autopass der, noe som betyr at de 235kr det koster å passere blir betalt av noen andre enn meg ![]() ![]() Så til bedømmelsen: Tid: Dør til dør tok det ganske nøyaktig 2 timer mindre med fly enn med bil Komfort: Det er langt bedre seter i bilen enn ombord i flyet og innstillingsmulighetene er langt større. Benplassen er ganske lik. Flyet har en fordel ved at man er langt mer utvilt når man kommer frem, enn hva man er når man må kjøre selv Baggasje: Her vinner bilen. Ikke blir bagasjen borte på veien og man kan ha med seg mye mye mer Underholdning/ting å finne på: Tja egentlig ganske likt. Utsikten er bedre fra flyet, men man ser bedre detaljer fra bilen. Fordelen med fly er at man kan lukke øynene eller lese ombord i fly hvis man føler for det, derimot er det en dårlig ide i bil. Ellers så er stereoanlegget bedre i bilen enn hva øreproppene i iPoden klarer å prestere, samt jeg hadde vel blitt stripset fast i flyet hadde jeg sunget med på AC/DC, noe man derimot kan gjøre alene i bilen. Begge deler har navi som viser hvor man er, selv om bilen sitt er bedre og mer detaljert og er on-demand Servering: Her vinner flyet. Bilen har en flaske vann som man må ta med seg selv som eneste, mens på flyet får man andre til å komme med mat og drikke imotsetning til bilen som har buy-off-board. Maten ombord smakte også bedre enn McD, mens man får mer mat hos McD Pris: Her vant bilen, men hadde jeg reist på billigere billetter ville flyet ha vunnet. Vil anta at diesel, bompenger, spyleveske og mat på maccern kanskje kom på 1000kr eller der omkring Totalt: Normalt sett er flyet å foretrekke, men å velge bil mellom Oslo og København er ikke noe dårlig alternativ det heller avhengig av formålet for reisen. Så egentlig en seier til flyet totalt sett, men siden jeg er korrupt og urettferdig og det var jeg selv som stod for kjøringen så sier jeg at det ble uavgjort siden det er "min" konkuranse og jeg er en dårlig taper ![]() Last edited by Someone; 25-06-2008 at 01:23. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,648
|
![]()
Flott rapport, og artige sammenligninger
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,342
|
![]()
Herlig rapport - toalettene er vel også best i luften!!!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,020
|
![]()
Ellers så gikk det med noen tusen liv på turen nedover.....dette lukter bilvask lang vei
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,703
|
![]()
Kjempeartig rapport.
Min erfaring er også at det er enklere å bli kvitt tomme brusflasker og sjokoladepapir i lufta, mens man i bilen må stå for cleaningen selv.
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Mar 2006
Posts: 2,369
|
![]()
Takk for en kjempefin rapport! Veldig artig å lese! Men det hørtes ut som en nokså slitsom dag...
![]()
__________________
Neste flyvning: 01.02.2025: OSL-LHR (SK) 04.02.2025: LHR-OSL (SK) 02.03.2025: OSL-AGP (DY) 05.03.2025: AGP-OSL (DY) |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Jan 2007
Location: SVG
Posts: 4,707
|
![]()
Herlig rapport og morsomme sammenligninger. Dæven så mange liv du har på samvittigheten Someone.
![]() ![]() Er det din bil?
__________________
Det finnes tre sider av en sak, min, din og den korrekte Click Here to view my aircraft photos at JetPhotos.Net! |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,020
|
![]()
Nope....er nettopp nyutdannet/student så den ligger litt over min prisklasse. Men man kan vel si at jeg kjører den endel
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,342
|
![]()
Neste torsdag-søndag blir det skib vs. bil test mellom de samme byene fra meg...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,703
|
![]()
Da mangler vi vel DBS Touring vs fly eller bil eller båt.
![]()
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,841
|
![]()
Deilig å se en facelift 530XD facelift i sedan for en gangs skyld - og uten "prislappen" bak
![]() Biler lager man i Tyskland. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2007
Location: Sverige/Norge
Posts: 2,221
|
![]()
Herlig herlig! Selv om det nok ble litt jobbing med høytrykksspyleren
i etterkant ser jeg, ser bilen behagelig nok ut den. Fin sammenligning, og ser fram til DFDS-turen neste gang. Hadde du valgt Balcony-lugaren på Crown, tenker jeg båt-turen hadde tatt seieren ja.. he he
__________________
Mvh: Blackhawk If it's a BOEING??, I'm NOT going!!... |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,020
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2007
Location: Sverige/Norge
Posts: 2,221
|
![]()
He he, jeg vet! Spesiellt i høysesongen tjener rederiene ekstremt
på slike "én-veis reiser", så skjønner godt at det ikke var ett alternativ. Dog i lavsesongen/evt. tidlig vår eller sen høst, er prisene mere "normale". Ellers forfriskende å se at noen fortsatt har treverk i bilene, har alltid vært tilhenger av dette - har aldri "falt" for denne nymotens alu/mesh-greiene. Både i Volvoen og MB'en synes jeg treverk gjør seg best, selv om jeg desverre må ta til takke med mesh inntil videre i den ene. Hva lå bensinforbruket i gj.snitt på under langkjøring, dersom du husker?
__________________
Mvh: Blackhawk If it's a BOEING??, I'm NOT going!!... |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,020
|
![]()
Dieselforbuket.....vel normalt på langkjøring ligger det mellom 0,55 og 0,65, litt avhengig av veien og trafikken, noe som er ganske bra for en 3liters med 235hk og 500nm. Nå endte jeg på 0,78, men da kjørte jeg med tung høyrefot (dvs hadde jeg kjørt i Norge, så hadde jeg ikke kjørt på en stund)
Last edited by Someone; 01-07-2008 at 20:17. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,342
|
![]()
Tror vel absolutt DFDS har muligheten til å vinne min test... På DFDS kan jeg shoppe, spise, drikke, sitte på dekk under overfarten - som sjåfør på Alfa`n er det kjøreopplevelsen som gir meg kick - for det er ikke mye spennende å se på mellom København og Oslo.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
|
![]()
Artig sammenligning. Men jeg klarer ikke helt aa skjoenne hvorfor du tok denne turen? Det er ikke mye du faar plass til i en 5 serie sedan. Hvorfor sendte du ikke bare tingene hjem?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,020
|
![]() Quote:
Et annet aspekt er at det er gratis for meg å bruke bilen...de ville andre transportmetoder ikke vært ![]() Last edited by Someone; 04-07-2008 at 10:54. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
|
![]()
Er denne bilen i familien fremdeles? Hvordan er erfaringen med den, med tanke på driftssikkerhet, vedlikehold osv?
Vurderer selv samme bil, dog Touring. |
![]() |
![]() |
![]() |
Thread Tools | |
Display Modes | |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Airbus A 320 Neo mellom OSL-CPH - eller CPH-OSL | ATC-flyradar | Småprat | 17 | 25-04-2017 20:21 |
SAS OSL-CPH-GVA-CPH-OSL 23. og 25.10.2015 | SeatBelt | Register- og ATC-Forum | 1 | 05-11-2015 10:37 |
SAS flyr A340 CPH-OSL-CPH i dag! | Star Flyer | Småprat | 1 | 13-11-2011 18:44 |
OSL-CPH-POZ-MUC-OSL-CPH-VNO-CPH-OSL (2011) | SeatBelt | TripReports | 27 | 01-11-2011 20:46 |
SAS-fly påkjørt av bil | LN-VLE | Småprat | 0 | 06-09-2011 18:58 |