Nye selskap på gang på AES

Re: Nye selskap på gang på AES

Morsomt å se at det satses fra airBaltic sin side...
 
Re: Nye selskap på gang på AES

Morsomt å se at det satses fra airBaltic sin side...

....som eies av SAS og som snart kommer til å hete SAS Baltic. De kommer du til å se mere av i Skandinavia de nærmeste årene.
 
Re: Nye selskap på gang på AES

....som eies av SAS og som snart kommer til å hete SAS Baltic. De kommer du til å se mere av i Skandinavia de nærmeste årene.

Det er også fornuftig at AirBaltic tar seg av det meste av trafikken for SAS mellom Scandinavia og Baltikum med tanke på at dette er relativt low yield og BT har lave kostnader
 
Re: Nye selskap på gang på AES

SAS Baltic var ikke så dumt....
 
Re: Nye selskap på gang på AES

Man kan faktisk allerede bestille turer med AirBaltic direkte fra Vigra til Riga fra april.

Ålesund – Riga Tirsdager kl. 15:05 og Søndager 19:05
Riga – Ålesund Tirsdager kl. 14:35 og Søndager 18:35

Prisene ikke spesielt lave, stort sett 2.000 kr en vei, selv om det ser ut til å ligge noen billigere der en av veiene. Dette er morsomt møringer på møre (og litt morsomt for flyinteresserte møringer i Oslo)

Likevel er avgangstidene heller ikke her, i likhet med ruta til London, langt fra ideell for fritidsreisende.

Når det gjelder Polen så vil vel neppe DY fly Vigra-Polen før man flyr Vigra-Oslo. Så her er det vel snakk om et mindre selskap. Gdansk er vel kanskje mest aktuelt pga verftsaktiviteten - dvs møringer som bygger skrog der nede, og arbeidere fra Polen som jobber på Møre (?)
 
Re: Nye selskap på gang på AES

skrogene kommer fra romania........
polakkene kommer hit for å jobbe ja... dette blir en gullrute for selskapet som kommer. enorme mengder med polsk arbeidskraft her. må minst sette inn en 737 av ett eller anna slag 2x uken. De kommer i store grupper siden de er her i arbeidsperioder. gdansk er utvilsomt den beste destinasjonen i polen...


2000 til riga er omtrent d samme som en tur til oslo d. Her oppe er flya så fulle at skal du få tak i billigbiletter må du bestemme deg i måneder før avreise. nesten alle fly er smekk fulle (jeg reiser mye fra vigra så dette vet jeg)

Så VELKOMMEN ALLE NYE FLYSELSAKP!!!!
 
Re: Nye selskap på gang på AES

Det virker logisk at all trafikk mellom Skandinavia og Baltikum legges til Air Baltic og Estonian Air (er det planer om sammenslåing?). Rart ikke dette gjøres mer også fra TLL, RIX og VNO til CPH og ARN. Mangel på materiell? (Vel i så fall står det jo en viss flytype på bakken og venter...:p)

Ruten fra BT til Ålesund er jo artig, men det var uheldige tider. Søndag er jo en dårlig dag for fritidsreisende og vel også for business? Tirsdag til søndag blir lenge for ferie til RIX. 2-3 dager er perfekt. Så den tankegangen skjønner jeg ikke. Og frekvensen er jo ikke stor nok til at dette blir mye brukt av business-pax. Virker litt rart, men bra at de prøver.
 
Re: Nye selskap på gang på AES

Det virker logisk at all trafikk mellom Skandinavia og Baltikum legges til Air Baltic og Estonian Air (er det planer om sammenslåing?). Rart ikke dette gjøres mer også fra TLL, RIX og VNO til CPH og ARN. Mangel på materiell? (Vel i så fall står det jo en viss flytype på bakken og venter...:p)

Det gjøres den dag idag. SK har vel 1 daglig ARN-RIX, ellers er alle andre avganger mellom CPH/ARN og RIX/VNO/TLL operert av AirBaltic og Estonian, akkurat som mellom OSL og RIX/VNO/TLL.

SAS ønsker å slå sammen AirBaltic og Estonian og er vel i forhandlinger med både den estiske og latviske stat om å få øke eierandelen i hendoldsvis Estonian og AirBaltic slik at de kan gjøre dette
 
Re: Nye selskap på gang på AES

Atlantic Airways burde vel vært ideelt for å drive en slik rute? Fly med rett under 100 pax kapasitet, erfaring med Gdansk gjennom charter til Finnmark, Molde, Stord etc.?

En rute Gdansk - Stord - Ålesund kunne vel vært nyttig både for arbeidsmarkedet på Sunnmøre (og trolig potensial med buss til Aukra og Ormen Lange, hvor det fortsatt skjer ting. Næringen på Stord trenger også Gdannsksk (:p) arbeidskraft i fremtiden?
 
Re: Nye selskap på gang på AES

...og så kunne de i tillegg legge Blue1 inn i et nytt SAS Baltic.
 
Re: Nye selskap på gang på AES

...og så kunne de i tillegg legge Blue1 inn i et nytt SAS Baltic.

...eller kalle det Baltic Blue...BB...Blue Baltic.....BB....SAS Blue Baltic...SBB....
 
Re: Nye selskap på gang på AES

NRK Møre melder at AirBaltic skal starte ruten, men at lufthavnsjefen IKKE har fått informasjon om den nye direkteruta! Men han sier til NRK at han er svært positivt til et slikt tilbud... Kan man starte en rute uten å informere flyplassen?! :8:
 
Re: Nye selskap på gang på AES

Hyggelig med nye ruter til Nordvestlandet. Men jeg stusser litt over at de velger AES fremfor MOL. Hadde man valgt MOL vil jeg tro nedslagsfeltet for ruten hadde blitt bedre med kort avstand til både AES og KSU samt dalstroka innanfor.
 
Re: Nye selskap på gang på AES

Befolkningsmessig er Sunnmøre den største regionen i M&R. I tillegg har de vel mye utenlandsk arbeidskraft i skipsindustrien. Dermed vil det bli mulig å fylle opp flyene med en miks av fritidsreisende og jobb-pendlere. Jeg vil anta at det er dette som er tankegangen når de har valgt Ålesund som utgangspunkt for en slik rute.
 
Re: Nye selskap på gang på AES

...og så kunne de i tillegg legge Blue1 inn i et nytt SAS Baltic.

Det ligger allerede i kortene. SAS Baltic vil innbefatte Blue 1, Estonian og Air Baltic, hvis ledelsen får det som de vil, dvs, hvis de får kjøpt opp de andelene de vil.
 
Re: Nye selskap på gang på AES

Det gjøres den dag idag. SK har vel 1 daglig ARN-RIX, ellers er alle andre avganger mellom CPH/ARN og RIX/VNO/TLL operert av AirBaltic og Estonian, akkurat som mellom OSL og RIX/VNO/TLL.

SAS ønsker å slå sammen AirBaltic og Estonian og er vel i forhandlinger med både den estiske og latviske stat om å få øke eierandelen i hendoldsvis Estonian og AirBaltic slik at de kan gjøre dette


SK hade 2 dagliga ARN-TLL nu 1 daglig pga Dashen + 1 daglig till RIX.
 
Re: Nye selskap på gang på AES

Befolkningsmessig er Sunnmøre den største regionen i M&R. I tillegg har de vel mye utenlandsk arbeidskraft i skipsindustrien. Dermed vil det bli mulig å fylle opp flyene med en miks av fritidsreisende og jobb-pendlere. Jeg vil anta at det er dette som er tankegangen når de har valgt Ålesund som utgangspunkt for en slik rute.

Mener det egentlig er riktig plassering sånn sett. Om skipsnæringen er målet, ligger jo nær sagt all slik næring i fylket på Sunnmøre. Ligger noe i Romsdal, men da på Vestnes (som i mange tilfeller har kortere reisevei i tid til AES enn MOL). Nordmøre har - meg bekjent - ingen slik næring.

Om målet er arbeidsimport på bredere skala kunne nok MOL vært en like god destinasjon, da hele fylket skriker etter arbeidskraft for tiden.
 
Back
Top