![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Dec 2006
Posts: 896
|
![]()
Kikket på Molde-radaren i sted da jeg oppdaget LN-TUD på vei over Oppland elns. Da stod det at den hadde en fart på 565 kts - altså 1017 km/t. Stemmer dette, eller må det være en feil med radaren?
Er ikke makshastighet ca. 900 km/t? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
|
![]()
Du ser ground speeden, og den varierer jo avhengig av vind. Flyr dem 900 km/t og har medvind på 117 km/t, så skulle det bli 1017
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,886
|
![]()
Her satt vi på med en KLM 777-200 i 1038 km/t - så unektelig imponerende ut - tror den var oppe i 1058 km/t
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Oct 2007
Posts: 918
|
![]()
veldig sterk medvind fra vest i går hvertfall, så slett ikke umulig. dessuten er det jo ganske hissige motorer på LN-TUD.
__________________
Upcoming flights; mange! |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]()
I mars 1998 satt jeg på med en SAS 763 fra ORD til CPH som fikk en maksfart (ground speed) på 1325 km/h (vist på skjermen i kabinen). Toppfarten ble oppnådd over Nordsjøen på vei mot SVG - uhei hvor det gikk. Resultatet for oss ombord ble at vi ble stående en 15 minutter før vi fikk komme inn til gate - de hadde ikke mannskaper nok så tidlig på morgenen i CPH. Vi landet over en time før planlagt ankomst, så her var det sterk medvind hele veien!
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Jan 2006
Location: Mosjøen
Posts: 3,123
|
![]()
Her er en fiiin gammel tråd fra 2005 som forteller om et SAS-fly som var oppe i 1140 km/t på vei fra Oslo til Tromsø.
forum.flyprat.no/read.php?TID=7043 Passasjerene kom nesten frem før de hadde gått ombord ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
|
![]() Quote:
Jeg har selv vært over 1100km/h i en 744 maskin fra Brisbane til Bangkok. Fulgte panisk med på skjermen at den ikke krøp over den magiske grensen. Satt selv på en Finnair sin MD-11 til Hong Kong i våres hvor skjermen glitret med 1500km/h...... Ikke helt til å stole på!
__________________
Lufta er for alle! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,321
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
ScanFlyer Dusty
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
|
![]() Quote:
__________________
Lufta er for alle! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
Browncoat
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
|
![]() Quote:
![]() Edit: Slått på målstreken ![]()
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
|
![]()
Men får medvind så mye tak i en flykropp som er designet for mest mulig oppdrift og minst mulig luftmotstand? Selv om den kommer bakfra?
__________________
Lufta er for alle! |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,321
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Browncoat
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
|
![]() Quote:
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Ute på tur
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
|
![]() Quote:
-A |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2005
Posts: 317
|
![]() Quote:
IAS er hastigheten du ser på instrumentet. TAS er IAS korrigert for temp og høyde og vises også i cockpit på forskjellige måte, avhengi av flytype. TAS er hastigheten gjennom luften. TAS korrigert for vind, gir GS som er bakkehastighet. Eks, hvis du stiger med konstant IAS, vil TAS stige |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Ute på tur
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
|
![]() Quote:
![]() -A |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2006
Posts: 1,680
|
![]() Quote:
![]() ![]()
__________________
mvh Med småfly/*mikro 2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG 2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN 2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV 2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
|
![]()
Og det viktigste av alt, Mach
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |||
Browncoat
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
|
![]() Quote:
Dette er ting jeg egentlig ikke vært borti siden jeg gikk på skolen. ![]()
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: May 2005
Posts: 561
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
Thread Tools | |
Display Modes | |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
SAS Boeing 737Classic VS NG - setekomfort | grindstein | Småprat | 4 | 05-12-2011 11:31 |
SAS´ Boeing flåte | EVGENML | Småprat | 10 | 27-08-2011 01:55 |
Boeing 747 SAS. | Piddien | Flyhistorisk forum | 4 | 25-08-2010 12:02 |
SAS Boeing 747-200 | FlightDeck | Flyforum | 24 | 26-11-2006 16:34 |
SAS Boeing plakat | sk931 | Flyforum | 13 | 10-11-2006 11:19 |