Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 01-11-2007, 21:38   #1
anders320
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Dec 2006
Posts: 896
Default SAS Boeing i 1017 km/t?

Kikket på Molde-radaren i sted da jeg oppdaget LN-TUD på vei over Oppland elns. Da stod det at den hadde en fart på 565 kts - altså 1017 km/t. Stemmer dette, eller må det være en feil med radaren?

Er ikke makshastighet ca. 900 km/t?
anders320 is offline   Reply With Quote
Old 01-11-2007, 21:40   #2
TCAS
ScanFlyer Crusty
 
TCAS's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
Default Re: SAS Boeing i 1017 km/t?

Du ser ground speeden, og den varierer jo avhengig av vind. Flyr dem 900 km/t og har medvind på 117 km/t, så skulle det bli 1017
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 02-11-2007, 07:58   #3
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,886
Default Re: SAS Boeing i 1017 km/t?

Her satt vi på med en KLM 777-200 i 1038 km/t - så unektelig imponerende ut - tror den var oppe i 1058 km/t
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	777.jpg
Views:	476
Size:	18.7 KB
ID:	6526  
__________________
Siden 2006 (95% privat):


Upcoming:BKK HKT BGO CDG DXB AMS CPH SFO AUS TPA
SudCaravelle is offline   Reply With Quote
Old 02-11-2007, 11:43   #4
Jarlabanke Vking
ScanFlyer Silver
 
Jarlabanke Vking's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 918
Default Re: SAS Boeing i 1017 km/t?

veldig sterk medvind fra vest i går hvertfall, så slett ikke umulig. dessuten er det jo ganske hissige motorer på LN-TUD.
__________________
Upcoming flights;

mange!
Jarlabanke Vking is offline   Reply With Quote
Old 02-11-2007, 11:57   #5
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: SAS Boeing i 1017 km/t?

I mars 1998 satt jeg på med en SAS 763 fra ORD til CPH som fikk en maksfart (ground speed) på 1325 km/h (vist på skjermen i kabinen). Toppfarten ble oppnådd over Nordsjøen på vei mot SVG - uhei hvor det gikk. Resultatet for oss ombord ble at vi ble stående en 15 minutter før vi fikk komme inn til gate - de hadde ikke mannskaper nok så tidlig på morgenen i CPH. Vi landet over en time før planlagt ankomst, så her var det sterk medvind hele veien!
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 02-11-2007, 13:16   #6
Desk pilot
ScanFlyer Crusty
 
Desk pilot's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Mosjøen
Posts: 3,123
Default Re: SAS Boeing i 1017 km/t?

Her er en fiiin gammel tråd fra 2005 som forteller om et SAS-fly som var oppe i 1140 km/t på vei fra Oslo til Tromsø.

forum.flyprat.no/read.php?TID=7043

Passasjerene kom nesten frem før de hadde gått ombord
Desk pilot is offline   Reply With Quote
Old 02-11-2007, 13:22   #7
MartinL
ScanFlyer Dusty
 
MartinL's Avatar
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
Default Re: SAS Boeing i 1017 km/t?

Quote:
Originally posted by LN-KGL

I mars 1998 satt jeg på med en SAS 763 fra ORD til CPH som fikk en maksfart (ground speed) på 1325 km/h (vist på skjermen i kabinen). Toppfarten ble oppnådd over Nordsjøen på vei mot SVG - uhei hvor det gikk. Resultatet for oss ombord ble at vi ble stående en 15 minutter før vi fikk komme inn til gate - de hadde ikke mannskaper nok så tidlig på morgenen i CPH. Vi landet over en time før planlagt ankomst, så her var det sterk medvind hele veien!
Nå vet ikke jeg om skjermen indikerer feil, men om du befant deg i en SAS maskin med en hastighet på 1325km/h, kan jeg garantere deg at du ikke hadde fått noen anledning til å fortelle om hendelsen...... Flyet hadde blitt revet i filler allerede over 100Km/h hastighet tidligere da den brøt lydmuren!

Jeg har selv vært over 1100km/h i en 744 maskin fra Brisbane til Bangkok. Fulgte panisk med på skjermen at den ikke krøp over den magiske grensen.
Satt selv på en Finnair sin MD-11 til Hong Kong i våres hvor skjermen glitret med 1500km/h...... Ikke helt til å stole på!

__________________
Lufta er for alle!
MartinL is offline   Reply With Quote
Old 02-11-2007, 13:27   #8
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,321
Default Re: SAS Boeing i 1017 km/t?

Quote:
Originally posted by MartinL

Nå vet ikke jeg om skjermen indikerer feil, men om du befant deg i en SAS maskin med en hastighet på 1325km/h, kan jeg garantere deg at du ikke hadde fått noen anledning til å fortelle om hendelsen...... Å bryte lydmuren i en SAS maskin står ikke akkurat over listen på brukermuligheter i flymanualen!
Husk at skjermen viser ground-speed og ikke air-speed, og ground-speeden er irrelevant i forhold til lydmuren. Men +400kmt medvind er det mulig for et fly å opne en slik ground speed.
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 02-11-2007, 13:28   #9
MartinL
ScanFlyer Dusty
 
MartinL's Avatar
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
Default Re: SAS Boeing i 1017 km/t?

Quote:
Originally posted by Someone

Quote:
Originally posted by MartinL

Nå vet ikke jeg om skjermen indikerer feil, men om du befant deg i en SAS maskin med en hastighet på 1325km/h, kan jeg garantere deg at du ikke hadde fått noen anledning til å fortelle om hendelsen...... Å bryte lydmuren i en SAS maskin står ikke akkurat over listen på brukermuligheter i flymanualen!
Husk at skjermen viser ground-speed og ikke air-speed, og ground-speeden er irrelevant i forhold til lydmuren. Men +400kmt medvind er det mulig for et fly å opne en slik ground speed.
Ahaaaaa, det forklarer litt. For med en air speed på over 1300km/h ville moroa blitt brutt med et pang!
__________________
Lufta er for alle!
MartinL is offline   Reply With Quote
Old 02-11-2007, 13:28   #10
BSSW
Browncoat
 
BSSW's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
Default Re: SAS Boeing i 1017 km/t?

Quote:
Originally posted by MartinL

Quote:
Originally posted by LN-KGL

I mars 1998 satt jeg på med en SAS 763 fra ORD til CPH som fikk en maksfart (ground speed) på 1325 km/h (vist på skjermen i kabinen). Toppfarten ble oppnådd over Nordsjøen på vei mot SVG - uhei hvor det gikk. Resultatet for oss ombord ble at vi ble stående en 15 minutter før vi fikk komme inn til gate - de hadde ikke mannskaper nok så tidlig på morgenen i CPH. Vi landet over en time før planlagt ankomst, så her var det sterk medvind hele veien!
Nå vet ikke jeg om skjermen indikerer feil, men om du befant deg i en SAS maskin med en hastighet på 1325km/h, kan jeg garantere deg at du ikke hadde fått noen anledning til å fortelle om hendelsen...... Å bryte lydmuren i en SAS maskin står ikke akkurat over listen på brukermuligheter i flymanualen!
Nå snakket han om Ground speed på 1325 kmh. Aktuell IAS (Indicated AirSpeed) har da sannsynligvis vært en 400+ kmh lavere. Med andre ord så hadde de en medvind på over 400 kmh.

Edit: Slått på målstreken
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam
BSSW is offline   Reply With Quote
Old 02-11-2007, 13:31   #11
MartinL
ScanFlyer Dusty
 
MartinL's Avatar
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
Default Re: SAS Boeing i 1017 km/t?

Men får medvind så mye tak i en flykropp som er designet for mest mulig oppdrift og minst mulig luftmotstand? Selv om den kommer bakfra?
__________________
Lufta er for alle!
MartinL is offline   Reply With Quote
Old 02-11-2007, 13:33   #12
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,321
Default Re: SAS Boeing i 1017 km/t?

Quote:
Originally posted by MartinL

Men får medvind så mye tak i en flykropp som er designet for mest mulig oppdrift og minst mulig luftmotstand? Selv om den kommer bakfra?
Det er egentlig uvesentlig da et fly vel stort sett alltid beveger seg med en fart i forhold til luften rundt seg. Men dette kan vel de som faktisk kan fly mer om enn meg.
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 02-11-2007, 13:35   #13
BSSW
Browncoat
 
BSSW's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
Default Re: SAS Boeing i 1017 km/t?

Quote:
Originally posted by MartinL

Men får medvind så mye tak i en flykropp som er designet for mest mulig oppdrift og minst mulig luftmotstand? Selv om den kommer bakfra?
Selv om man har medvind så oppfatter flyet at det har motvind. IAS, som jeg nevnte e tidligere, sier hvor mye "motvind" du har, eller hvor fort du beveger deg i forhold til luften rundt flyet.
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam
BSSW is offline   Reply With Quote
Old 02-11-2007, 13:36   #14
Utflyttet
Ute på tur
 
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
Default Re: SAS Boeing i 1017 km/t?

Quote:
Originally posted by MartinL

Men får medvind så mye tak i en flykropp som er designet for mest mulig oppdrift og minst mulig luftmotstand? Selv om den kommer bakfra?
Det er mer det prinsippet at hele massen av luft du flyr i beveger seg og du beveger deg i forhold til denne. Tenk på det som å svømme i en elv, du beveger deg i samme fart i forhold til vannet rundt deg, som om du hadde svømt i et basseng, mens i elven så må du og regne med elvens fart og retning. Svømmer du nedover, med strømmen, så vil du da svømme betraktelig kjappere i forhold til elvebredden, enn om du svømmer oppover.

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 02-11-2007, 14:19   #15
Kua
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2005
Posts: 317
Default Re: SAS Boeing i 1017 km/t?

Quote:
Originally posted by BSSW

Quote:
Originally posted by MartinL

Men får medvind så mye tak i en flykropp som er designet for mest mulig oppdrift og minst mulig luftmotstand? Selv om den kommer bakfra?
Selv om man har medvind så oppfatter flyet at det har motvind. IAS, som jeg nevnte e tidligere, sier hvor mye "motvind" du har, eller hvor fort du beveger deg i forhold til luften rundt flyet.
Det er heller ikke helt riktig. Du har IAS= indikert hastighet, TAS= virkelig hastighet gjennom luften og GS= bakkehastighet.

IAS er hastigheten du ser på instrumentet.
TAS er IAS korrigert for temp og høyde og vises også i cockpit på forskjellige måte, avhengi av flytype. TAS er hastigheten gjennom luften.
TAS korrigert for vind, gir GS som er bakkehastighet.

Eks, hvis du stiger med konstant IAS, vil TAS stige
Kua is offline   Reply With Quote
Old 02-11-2007, 14:21   #16
Utflyttet
Ute på tur
 
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
Default Re: SAS Boeing i 1017 km/t?

Quote:
Originally posted by Kua
Det er heller ikke helt riktig. Du har IAS= indikert hastighet, TAS= virkelig hastighet gjennom luften og GS= bakkehastighet.

IAS er hastigheten du ser på instrumentet.
TAS er IAS korrigert for temp og høyde og vises også i cockpit på forskjellige måte, avhengi av flytype. TAS er hastigheten gjennom luften.
TAS korrigert for vind, gir GS som er bakkehastighet.

Eks, hvis du stiger med konstant IAS, vil TAS stige
Og skal vi pirke, så har du glemt CAS, og AOA sin påvirkning, samt andre faktorer.

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 02-11-2007, 14:55   #17
STARSHIP 2
ScanFlyer Gold
 
STARSHIP 2's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Posts: 1,680
Default Re: SAS Boeing i 1017 km/t?

Quote:
Originally posted by ph-ndr

Quote:
Originally posted by Kua
Det er heller ikke helt riktig. Du har IAS= indikert hastighet, TAS= virkelig hastighet gjennom luften og GS= bakkehastighet.

IAS er hastigheten du ser på instrumentet.
TAS er IAS korrigert for temp og høyde og vises også i cockpit på forskjellige måte, avhengi av flytype. TAS er hastigheten gjennom luften.
TAS korrigert for vind, gir GS som er bakkehastighet.

Eks, hvis du stiger med konstant IAS, vil TAS stige
Og skal vi pirke, så har du glemt CAS, og AOA sin påvirkning, samt andre faktorer.

-A
samt EAS kompresjonsfeil, instrumentfeil
__________________
mvh

Med småfly/*mikro
2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG
2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN
2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV
2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS
STARSHIP 2 is offline   Reply With Quote
Old 02-11-2007, 16:30   #18
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
Default Re: SAS Boeing i 1017 km/t?

Og det viktigste av alt, Mach
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 02-11-2007, 17:13   #19
BSSW
Browncoat
 
BSSW's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
Default Re: SAS Boeing i 1017 km/t?

Quote:
Originally posted by Kua

Quote:
Originally posted by BSSW

Quote:
Originally posted by MartinL

Men får medvind så mye tak i en flykropp som er designet for mest mulig oppdrift og minst mulig luftmotstand? Selv om den kommer bakfra?
Selv om man har medvind så oppfatter flyet at det har motvind. IAS, som jeg nevnte e tidligere, sier hvor mye "motvind" du har, eller hvor fort du beveger deg i forhold til luften rundt flyet.
Det er heller ikke helt riktig. Du har IAS= indikert hastighet, TAS= virkelig hastighet gjennom luften og GS= bakkehastighet.

IAS er hastigheten du ser på instrumentet.
TAS er IAS korrigert for temp og høyde og vises også i cockpit på forskjellige måte, avhengi av flytype. TAS er hastigheten gjennom luften.
TAS korrigert for vind, gir GS som er bakkehastighet.

Eks, hvis du stiger med konstant IAS, vil TAS stige
Ok, bøyer meg i støvet og beklager feilen.
Dette er ting jeg egentlig ikke vært borti siden jeg gikk på skolen.
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam
BSSW is offline   Reply With Quote
Old 02-11-2007, 19:28   #20
LN-TAL
ScanFlyer Silver
 
Join Date: May 2005
Posts: 561
Default Re: SAS Boeing i 1017 km/t?

Quote:
samt EAS kompresjonsfeil, instrumentfeil
Hva tror du CAS er da ?

LN-TAL is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
SAS Boeing 737Classic VS NG - setekomfort grindstein Småprat 4 05-12-2011 11:31
SAS´ Boeing flåte EVGENML Småprat 10 27-08-2011 01:55
Boeing 747 SAS. Piddien Flyhistorisk forum 4 25-08-2010 12:02
SAS Boeing 747-200 FlightDeck Flyforum 24 26-11-2006 16:34
SAS Boeing plakat sk931 Flyforum 13 10-11-2006 11:19


All times are GMT +2. The time now is 00:42.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.