Female Commanders

sk931

ScanFlyer Rusty
Se dette billede

http://www.airliners.net/open.file/1227069/M/

Kom så til at tænke på hvormange kvindelige commanders der er i SAS eller i andre
NORDISKE selskaber altå også i Finland og Island...
-.--
Hilsen
Ole

Riktignok er hun Commander,men hun sitter i høyresetet og flyr altså "lower rank".Hender ofte at man flyr "toer uten styrmann".

Ca. 70-75 kvinnelige piloter i SAS,kanskje et tyvetalls er kapteiner.

Tak tak...jeg kan godt se hun er såkaldt "lower" i højre sæde, men jeg tænkte mere
på "RANKS" og der er en snes stykker....
Denm jeg har kendskab til i DK gøre et godt job
Tipper hatten for dem

Hilsen
Ole

Originally posted by nikkelars

Når skal debatten begynne å fokusere på kompetanse og ikke kjønn?

Godt spørsmål, deler av arbeidslivet er så dominert av menn at man burde innse at det er kompetanse, ikke kjønn som deler. Right back at ya. ;)

-A

A... det er bare det at mange er så opptatt av å hylle kvinner som presterer noe i tradisjonelt mannsdominerteyrker at det nesten virker mot sin hensikt. Jeg er ihvertfall av den oppfatning av at kjønn ikke betyr noe. Men, la meg understreke at dette ikke er noe kritikk mot trådstarter. Kun et synspunkt på saken i seg selv.

Befinner meg opp til flere timer per dag inne i en norsk høyteknologisk bedrift hvor 2/3 av de ansatte er kvinnelige. At bedriften er verdensledende innen sitt felt, investerer rundt 25 % av sin omsetning i forskning, går med et godt overskudd på rundt 14% og etter mindre enn tre år fra sin oppstart har en egenkapitalandel av totalbalanseverdien på 44% tyder på at også de mannlige kan ha bidratt litt til dette. For undertegnede er det hyggelig å ha en slik klient, ekstra hyggelig er det å være i et miljø av slike brilliante dyktige unge kvinnelige forskere som klart beviser at Knutsen & Ludvigsen på sin plate Juba juba har tatt feil!

Noen som lurer på hvilken bedrift der er? Prøv denne linken.

Originally posted by nikkelars

A... det er bare det at mange er så opptatt av å hylle kvinner som presterer noe i tradisjonelt mannsdominerteyrker at det nesten virker mot sin hensikt. Jeg er ihvertfall av den oppfatning av at kjønn ikke betyr noe. Men, la meg understreke at dette ikke er noe kritikk mot trådstarter. Kun et synspunkt på saken i seg selv.

Nu var dette jo ikke ment som nogen som helst form for diskriminering, kun et ganske
ordinært spørgsmål om antal og ikke noget som helst andet. Ligeledes er der jo i
skibsfarten kvindelige kaptajner, og de er ligesom commanders i fly yderst kompetente. Selvfølgelig er de udpeget på grund af deres kvalifikationer. Hvis nogen
kunne drømme om at tro anderledes, så må det stå for deres egen regning.

Hilsen
Ole

Karita til Nationen ;Vi har sovet i timen. Generelt sett har vi i Norge vært altfor dårlige til å få ungdommene vår til å tenkte utradisjonelt.

Av SAS (Norge) sine 850 Piloter er bare 15 kvinner. Norwegian har bare 10 kvinner av 235 piloter totalt, men Widerøe er flinkest til å ansette kvinnelige piloter med sine 16 av 330 piloter totalt.

Originally posted by P.A. VIKING

Av SAS (Norge) sine 850 Piloter er bare 15 kvinner. Norwegian har bare 10 kvinner av 235 piloter totalt, men Widerøe er flinkest til å ansette kvinnelige piloter med sine 16 av 330 piloter totalt.
Der er jo faktisk bare såvidt at WF vinner "kvinnekampen" foran DY.
SAS Norge 1.75%, Widerøe 4.85% og Norwegian 4.25%

Vi fikk visst ikke svar på hvor mange kapteiner det finnes...

Kanskje ikke særlig mange som har rukket å oppnå tilstrekkelig ansiennitet, fordi flyselskapene begynte ikke for alvor å ansette kvinnelige piloter før på midten av 80-tallet. Før den tid var det kun et par ensomme svaler. Utover 90-tallet ble "fenomenet" mer "vanlig".

Ganske rørende å høre at gutter idag synes det skal gå på kvalifikasjoner: På midten av 70-tallet kjente jeg to jenter som prøvde å komme inn i Widerøe uten hell, og de var såvisst kvalifiserte nok. Den ene kom senere inn i HS og er nå pensjonert.

Dere som flyr styrmann kan vel bidra her, eller legger dere ikke merke til om kapteinen er kvinne? :colgate: :colgate: :colgate:

Originally posted by ANX

Kanskje ikke særlig mange som har rukket å oppnå tilstrekkelig ansiennitet, fordi flyselskapene begynte ikke for alvor å ansette kvinnelige piloter før på midten av 80-tallet. Før den tid var det kun et par ensomme svaler. Utover 90-tallet ble "fenomenet" mer "vanlig".

Ganske rørende å høre at gutter idag synes det skal gå på kvalifikasjoner: På midten av 70-tallet kjente jeg to jenter som prøvde å komme inn i Widerøe uten hell, og de var såvisst kvalifiserte nok. Den ene kom senere inn i HS og er nå pensjonert.

Dere som flyr styrmann kan vel bidra her, eller legger dere ikke merke til om kapteinen er kvinne? :colgate: :colgate: :colgate:
Hvem var første kvinne som kaptein i Norge ? Sigrid Hammer ?

Sigrid Hammer;

Norges første kvinnelige flykaptein på større passasjer-
fly i sivil luftfart.

Braathens første kvinnelige flykaptein.

Erfaring som en av verdens få kvinnelige flygesjefer.

Sigrid var vel ikke den første norske kvinnelige Kapteinen :exclamati Turid Widerøe var da jaggu meg Kaptein i WF på 70 tallet om jeg ikke husker feil, før hun ga seg som flyger!

Hmm, dette må jeg sjekke opp med mitt faderlige opphav i morgen den dag!

Originally posted by ANX

CDR er forkortelse for Commander, altså ingen Commander på langrute. Kortruter finnes det vel en 2-3 stk i OSL, 10-15 stk i STO og CPH er jeg ikke sikker. F50 og Q400 finnes det 4-5 stk tror jeg.

Turid Widerøe var førate kvinnelige kaptein i Norge i kommersiell luftfart: På sjøfly i Widerøe's,senere styrmann i SAS som vestens første i et større luftfartsselskap.
Første kvinnelige kaptein på landfly i Norge var Martha Johansen i Norving,senere Helicopter Service.Nå pensjonert.

Sigrid Hammer var først kvinnelige kaptein i et større luftfartselskap i Norge: Busy Bee,senere BU.Før det var hun i Norving.

Back