"Lavprisselskapet" Norwegian

C130

ScanFlyer Gold
Jeg sitter her og sjekker priser på flybilletter fra SVG til CHQ / Kreta til sommeren.
Norwegian kommer opp med i overkant av kr. 7000,- tur/retur 23.6-7.7, med bagasje.
Med SAS koster det de samme datoene Kr. 4659,- med GO, inkl. 23 kg bagasje.

Re: "Lavprisselskapet" Norwegian.

Litt old news, men det virker jo som DY har bedre revenue management, så pleier det jo å komme kampanjer i ny og ne!
Altså det er jo noen sånne utslag i begge retninger iløpet av sesongen og det understreker jo bare at man bør sjekke litt rundt!

Hva mener du er nærmest "riktig" pris så langt frem i tid?

Man tjener ikke penger på å fylle flyet med kampanjebilletter. Selger man ikke dyrere billetter også, ender man som Air Berlin og Monarch.

Litt old news, men det virker jo som DY har bedre revenue management, så pleier det jo å komme kampanjer i ny og ne!
Altså det er jo noen sånne utslag i begge retninger iløpet av sesongen og det understreker jo bare at man bør sjekke litt rundt!

Hva mener du er nærmest "riktig" pris så langt frem i tid?
Personlig så synes jeg vel prisen til SAS er den mest korrekte så lang tid i forveien.
Så mye som over 7000 har jeg aldri betalt pr. pers tur/retur SVG-CHQ.
Ikke noen jeg kjenner heller for den saks skyld.

Tyder vel mest på:
SAS - mange ledige seter.
Norwegian - få/færre ledige.

En altfor enkel konklusjon. Det vil i så fall innebære at sas har nesten fulle fly / Norwegian mange ledige mellom byene i Sør-Norge i morgen, det er ganske usannsynlig. Selskapene bruker ulike modeller for å sikre høyest mulig inntjening på sine ruter, og uten å kunne gå inn i systemet er det temmelig håpløst å si noe ut fra prisene på reiser så langt fram i tid.

Man tjener ikke penger på å fylle flyet med kampanjebilletter. Selger man ikke dyrere billetter også, ender man som Air Berlin og Monarch.
Ja selvfølgelig.
Men hva kan en flight med et 738 koste fra OSL til CHQ og retur ?
Sånn røffly, inkludert administrasjonskostnader og alt mulig ?

Ja selvfølgelig.

En tur koster vel som oftest akkurat det markedet er villig til å betale. Tror folk går på skoler og greier for å lære seg å prise produkter rett.

Bestilte biletter hjem til jul idag. Skilte noen får hunder lapper mellom SAS og DY. DY var litt billigere, og jeg hadde endel Rewards som jeg ville bruke. Så da ble det DY denne gangen. Men sjekker alltid begge to.

Sjekker selv også alltid begge. DY er stort sett billigere, men ikke alltid. Jeg sparte en gang over tusenlappen på å velge SK på en innenriks-reise...

Dette er jo en diskusjon som gjentar seg her på forumet - "Lavprisselskapet" Norwegian.

Det er jo litt artig at det er ofte de samme personene som "alltid" finner rimeligere billetter hos det ene selskapet.

Jeg er en av dem som "alltid" finner billigere billetter med Norwegian, men jeg er så dum at jeg velger det som gir meg *A poeng og fordeler (dette irriterer vettet av Dragen"

Det lille jeg reiser med jobb for tiden er i Europa og en den innenriks og da ser jeg at Norwegian stort sett er halv pris. OSL-SVG er jo ekstremt synes jeg hvor flyene går samtidig, samme tjenester omtrent (annet enn at DY har WiFi og stort sett nyere fly), men samtidig er det en stor gruppe som velger SAS (blant annet meg). Jeg sier jo at det er på grunn av alle fordelene og fleksibiliteten, men det er jo ikke helt sant.. Fast Track osv. har du jo stort sett med DY alikevel (Flex billetter eller Fas Track avtale med bedriften)

Norwegian har jo alltid hatt rådyre billetter om sommeren. Vanskelig å gjøre så mange kupp i de mest populære månedene. Dersom ingen kjøper billettene til 7000 kr., som du nevner, vil de uansett bare justere dem ned. Norwegian ser ut til å prise seg litt for mye ned i forhold til hva de faktisk kan ta og hva de faktisk trenger for å drive sunt, så det er bare bra de kjører opp prisene. Alt handler jo om å treffe punktet der tilbud møter etterspørsel - ikke om å levere på "ryktet" om at Norwegian alltid er billigst.

Ja selvfølgelig.

Gjsnittlig unit cost CASK 0.42 NOK pr seat km
186 * 0.42 = 78,12 NOK pr km
SVG - CHQ = 3800 km én vei * 78,12 = 297.000 ish NOK
* 2 = 594.000 ish

Dvs t/r har kostnader på rundt 3200 kr pr sete om flyet er fullt.
Ved 86% belegg (gjennomsnitt NAS forrige mnd) er det kostnader på ca 3700 kr pr sete...

Ikke alle betaler break even på 3700,- t/r på grunn av nevnte kampanjepriser o.l, derfor er det noen som må betale mer. I høysesong er det derfor ingen helt feil pris å betale 7000,- t/r

Til sammenligning har SAS en CASK på 0.63 i mai-juli 2017, dvs deres regnestykke for kostnaden med samme tur i en 737-800 (tar utgpunkt i 180 seter)

180*0,63*3800*2 = 861.000 ish

100% LF: 4.788,- pr sete
82,2% LF: 5.817,- pr sete (82,2% avg loadfaktor mai-juli 17)

Last edited:

I følge Q3 presentasjonen er unit cost 0.43NOK per sete/kilometer. I tillegg som kommer flyseteavgiften(?) og sikkert et hav av andre kostnader.

I følge Q3 presentasjonen er unit cost 0.43NOK per sete/kilometer. I tillegg som kommer flyseteavgiften(?) og sikkert et hav av andre kostnader.

Ja, men det er for en gjennomsnittlig flyvning. Stavanger-Kreta er sånn ca det dobbelte av Norwegians gjennomsnittlige flyvning, så da er kostnaden per setekilometer også lavere

CASK i dette tilfellet inkluderer alle de øvrige kostnadene (havet) du snakker om for både DY og SK, og som Someone nevner er dette en approximation siden vi snakker om gjennomsnittlige priser.

Med de offentlig tilgjengelige data er det kun et gjennomsnitt man kan regne ut, og sånn til syvende og sist er det det totale gjennomsnittet som er avgjørende for respektive gevinst eller tap... Inntektene bør overstige utgiftene sånn kort fortalt :)

Regnestykkene er sikkert korrekt, men 3800 km hver vei er i drøyeste laget. Blokktidene OSL-CHQ-OSL er hhv. 4:05 og 4:10, dvs ca 3200 km hver vei, SVG er marginalt lengre.

OSL-CHQ er 2898 km i luftlinje. Tatt i betraktning at man flyr slalåm nedover Europa er sikkert ikke 3200 km langt unna.

Regnestykkene er sikkert korrekt, men 3800 km hver vei er i drøyeste laget. Blokktidene OSL-CHQ-OSL er hhv. 4:05 og 4:10, dvs ca 3200 km hver vei, SVG er marginalt lengre.

La oss kalle det en approximation basert på litt unøyaktige distansedata i farten :)

Back