Flyprat


Go Back   Flyprat > Bilder & foto
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

 
 
Thread Tools Display Modes
Prev Previous Post   Next Post Next
Old 18-04-2015, 23:44   #1
VC-10
ScanFlyer Crusty
 
VC-10's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Trondheim
Posts: 3,549
Kamera Bilder fra før GEN ble til OSL

Jeg har scannet inn noen bilder fra gamle Gardermoen, som hovedsakelig fungerte som Oslo´s charterflyplass. Kvaliteten er så som så siden det er scannet fra papirbilder og kameraene varierer fra Kodak Instamatic til enklere speilreflekskamera (analogt) gjennom vindu. Men - selv om kvaliteten ikke er som vi forventer i dag, viser dette noe av hva man kunne ramle over på Gardermoen i "gamle dager":


Spantax var en hyppig gjest med CV 990. Flotte maskiner med mye lyd og svart røyk!


Pacific Western var innom på en charter i 1977 med en Boeing 707-100


Pan Am Boeing 707-320 - de fløy sine ruteflyvninger fra FBU, så jeg regner med at dette var en charter


Sterling var en av de største charteroperatørene, Caravelle var lenge deres trofaste arbeidshest


Etter hvert tok Boeing 727-200 over


En periode brukte de også DC8-63


SAS fløy sine JFK-flyvninger fra GEN - først i flotte dragefarger


...før Janne-fargene tok over


Northwest Orient brukte også Boeing 747-200 på ruter over dammen


Braathen SAFE´s eventyr med Boeing 767-200 ble en kort historie, men kunne ofte ses på Gardermoen på charter-flighter


Denne anonyme Caravelle´n fløy for Transwede, men hadde fargene til Bergen Aviation som var et charterselskap som selv aldri fikk fløyet en flight med sitt eneste fly


Den største overraskelsen jeg fikk på Gardermoen var å treffe på denne Il-86 fra Aeroflot - av mer kompetente medlemmer på dette forumet har jeg lært at besøket sannsynligvis skyldtes at den ordinære Tu-154 var byttet ut med denne maskinen som ikke kunne benytte FBU


JAT fløy en periode på -80 tallet sommercharter med Boeing 707-320 - jeg vil tro at dette var de siste B707 som regelmessig var innom


Scanair var også et vanlig syn på GEN - MD-80 i disse fargene var imidlertid en kortvarig affære


...mens A300 var en god arbeidshest for selskapet i en årrekke


Air Tolouse Boeing 737-200 på besøk fra Frankrike


Denne Boeing 727-200F fra Hunting Air Cargo er knipset innenfra en Braathens-maskin som ble omdirigert fra FBU pga tåke. Om Hunting-maskinen også skulle vært på FBU vet jeg ingenting om


Til slutt en Boeing 737-300 fra SATA i de gamle fargene

Håper at disse bildene vekker gode gamle minner for den eldre garde og at dere som ikke har opplevd denne tiden kan ha glede av å se noe av det spennende man kunne oppleve på det som i dag er Oslo´s hovedflyplass!

Last edited by VC-10; 18-04-2015 at 23:51. Reason: Diverse redigeringer
VC-10 is offline   Reply With Quote
 


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Pan Am fra GEN til JFK i 1991 Toffen Flyhistorisk forum 4 12-03-2018 22:17
To barn ble stående igjen på OSL da flyet til BGO ble innstilt MD90 Flyforum 32 14-08-2006 18:27
Bilder fra gode gamle GEN VC-10 Flyhistorisk forum 60 09-07-2006 19:17
Et bilde til fra GEN VC-10 Flyhistorisk forum 4 19-03-2006 02:21
Seks bilder rett før solnedgang - OSL 01R LN-KGL Flyforum 10 17-10-2005 15:48


All times are GMT +2. The time now is 23:57.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.