Flyprat

Go Back   Flyprat > Bilder & foto
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Thread Tools Display Modes
Prev Previous Post   Next Post Next
Old 18-04-2015, 23:44   #1
VC-10
ScanFlyer Crusty

VC-10's Avatar

Kamera Bilder fra før GEN ble til OSL

Jeg har scannet inn noen bilder fra gamle Gardermoen, som hovedsakelig fungerte som Oslo´s charterflyplass. Kvaliteten er så som så siden det er scannet fra papirbilder og kameraene varierer fra Kodak Instamatic til enklere speilreflekskamera (analogt) gjennom vindu. Men - selv om kvaliteten ikke er som vi forventer i dag, viser dette noe av hva man kunne ramle over på Gardermoen i "gamle dager":

Spantax var en hyppig gjest med CV 990. Flotte maskiner med mye lyd og svart røyk!

Pacific Western var innom på en charter i 1977 med en Boeing 707-100

Pan Am Boeing 707-320 - de fløy sine ruteflyvninger fra FBU, så jeg regner med at dette var en charter

Sterling var en av de største charteroperatørene, Caravelle var lenge deres trofaste arbeidshest

Etter hvert tok Boeing 727-200 over

En periode brukte de også DC8-63

SAS fløy sine JFK-flyvninger fra GEN - først i flotte dragefarger

...før Janne-fargene tok over

Northwest Orient brukte også Boeing 747-200 på ruter over dammen

Braathen SAFE´s eventyr med Boeing 767-200 ble en kort historie, men kunne ofte ses på Gardermoen på charter-flighter

Denne anonyme Caravelle´n fløy for Transwede, men hadde fargene til Bergen Aviation som var et charterselskap som selv aldri fikk fløyet en flight med sitt eneste fly

Den største overraskelsen jeg fikk på Gardermoen var å treffe på denne Il-86 fra Aeroflot - av mer kompetente medlemmer på dette forumet har jeg lært at besøket sannsynligvis skyldtes at den ordinære Tu-154 var byttet ut med denne maskinen som ikke kunne benytte FBU

JAT fløy en periode på -80 tallet sommercharter med Boeing 707-320 - jeg vil tro at dette var de siste B707 som regelmessig var innom

Scanair var også et vanlig syn på GEN - MD-80 i disse fargene var imidlertid en kortvarig affære

...mens A300 var en god arbeidshest for selskapet i en årrekke

Air Tolouse Boeing 737-200 på besøk fra Frankrike

Denne Boeing 727-200F fra Hunting Air Cargo er knipset innenfra en Braathens-maskin som ble omdirigert fra FBU pga tåke. Om Hunting-maskinen også skulle vært på FBU vet jeg ingenting om

Til slutt en Boeing 737-300 fra SATA i de gamle fargene

Håper at disse bildene vekker gode gamle minner for den eldre garde og at dere som ikke har opplevd denne tiden kan ha glede av å se noe av det spennende man kunne oppleve på det som i dag er Oslo´s hovedflyplass!

Last edited by VC-10; 18-04-2015 at 23:51. Reason: Diverse redigeringer
VC-10 is offline   Reply With Quote

Posting Rules