• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

trafikkflygerutdanning ved Universitetet i Tromsø

TOS

ScanFlyer Mile High Club
trafikkflygerutdanning ved Universitetet i Tromsø

Ifølge Avisa Nordlys så ligger det i revidert nasjonalbudsjett en bevilgning for å starte opp trafikkflygerutdanning ved Universitetet i Tromsø (i samabeid med NAC, Bardufoss).

http://www.nordlys.no/nyheter/Innenriks/article2096539.ece

Da må jeg vel se å få hevet meg med på det opplegget....:D

Edit: Det er ikke bevilget penger enda - det er bare gitt klarsignal til at disse kommer etter at EFTA er ferdig med en klagebahandling som kan ha implikasjoner for skolen.

Replying to Topic 'trafikkflygerutdanning ved Universitetet i Tromsø'

Akkurat som høgskolen i Kristiansand? Og Bodø?
Realisering av disse prosjektene ser ut til å dra ut i det uendelige. Noen ville kanskje gå så langt at de vil kalle det luftslott...

Originally posted by atck

Akkurat som høgskolen i Kristiansand? Og Bodø?
Realisering av disse prosjektene ser ut til å dra ut i det uendelige. Noen ville kanskje gå så langt at de vil kalle det luftslott...

Jeg vet ikke hva Høyskolen i KRS og Bodø har å gjøre i denne saken...? Skal de ha trafikkflygerutdanning?

Jeg bare refererte til en sak i en av Tromsøs lokalaviser som sier at revidert nasjonalbudsjett gir klarsignal til dette utdanningsløpet ved UiTø (under noen forbehold knyttet til EFTA).

Bodø, Tromsø og Kristiansand har i mange år snakket i det vide og brede om luftfartsutdanning. Flygere, flygeledere, airport management... og ihvertfall Bodø og Tromsø har rivalisert om sakene, dog er dette muligens noe som først og fremst har foregått i avisene.
Jeg var med i et utvalg som skulle se på mulighetene for å legge denslags til Harstad også en gang på slutten av nittitallet.
Jeg tror på en luftfartsutdanning i Norge når jeg ser det. For sært, for få mennesker i dette landet, for dyrt.

Ikke for å være negativ, men det er jeg. ;)

Ikke glem NEAR og Høgskolen i Ålesund. De har også jobbet mot noe liknende de siste årene.

NEAR er jo flyskolen som ikke har et fly engang :)

Originally posted by atck

Bodø, Tromsø og Kristiansand har i mange år snakket i det vide og brede om luftfartsutdanning. Flygere, flygeledere, airport management... og ihvertfall Bodø og Tromsø har rivalisert om sakene, dog er dette muligens noe som først og fremst har foregått i avisene.

Ved Universitetet i Tromsø har man såvidt meg bekjent kun diskutert denne muligheten for universitetsutdanning i knapt 4 år (og da i samarbeid med NAC)... Det er selvsagt mulig at høyskolen her i Tromsø har vært på banen tidligere, men det har ikke jeg hørt noe om. Det er ofte fornuftig å utvise litt skepsis..:spin:

Jeg undrer meg på om ikke NAC har vært i kontakt med dem alle - og gjerne samtidig. Selvsagt ønsker de å komme inn under en Hi- eller Ui-paraply. Standard studielån, stipendier... atraktivt. :sarc

Misforstå meg rett, det hadde vært artig med en luftfartshøgskole e.l. i Norge. Det virker bare som om lufta går ut av de fleste initiativene når man ser på kostnadene dette involverer.

Men bevares, det er mulig. Det finnes universiteter med en stor luftfartsavdeling. Man har University of North Dakota med over 100 fly og tusenvis av elever. Men i USA får man kraftig skattelette ved sponsing av utdanningsinstitusjoner. Og så får man kanskje en bygning oppkalt etter seg. :lol

K

Forsvinner skolen på Bardufoss om det ikke blir noe av høyskoleprosjektet?

Originally posted by MountainDew

NEAR er jo flyskolen som ikke har et fly engang :)

Nei, men dem har planer om egne fly...og det har dem hatt lenge. Kanskje litt for lenge til at det blir noe av. De trenger nok en del flere elever først og bedre økonomi.

Originally posted by MountainDew

Forsvinner skolen på Bardufoss om det ikke blir noe av høyskoleprosjektet?

Det er forskjell på høgskoler og universiteter....hvis vi først skal spikke fliser liksom :)

Back