Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

 
 
Thread Tools Display Modes
Prev Previous Post   Next Post Next
Old 03-08-2011, 00:06   #11
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: OSL gjør seg klar til T2

Quote:
Originally Posted by Toffen View Post
Det kommer vel litt an på hva som vokser med 4-6 % årlig. De ti siste årene har gjennomsnittlig årlig passasjervekst på OSL vært 3,0 %, mens antall flybevegelser bare har vokst med 0,9 % årlig. Hvis det er antall passasjerer som øker, trenger man en større terminal, større kapasitet i innsjekking, sikkerhetskontrollen, tollsluser osv. Hvis antall flybevegelser øker, er det en god idé å bygge flere gater og oppstillingsplasser.
Problemet for OSL er vel at i hvert fall Norwegian ikke har mye igjen for at topp kapasitet på grunn av endring i flytype er i ferd med og fullføres. Dagens flåte har en gjennomsnittlig seteantall på 175, og det er bare 11 seter til før maks er nådd som tilsvarer 6%. Med andre ord, med den linjære veksten Norwegian har gjennomført og trolig planlegger videre, er det klart at behovet vil for antall flighter øker likt med veksten.

SAS har fremdeles noe å gå på med å erstatte 734 og 735 med 73G og 738, men som noen håper på å overføre 736 til Sverige tror jeg ikke våre venner i øst vil gå med på - de har også sine behov for mer kapasitet. Hvis vi sier at den gjennomsnittlige kapasiteten for hele den norske SAS-flåten øker med 10% ved fornyelsen tror jeg ikke vi er så langt fra sannheten.

Siden disse to utgjør så stor andel av det totale passasjerantallet snakker vi her kanskje maksimalt om en økning på 8% uten behovet for gates øker. Og med dagens gjennomsnittlige vekst siden 2000 så er det rundt 2 år før det er brukt opp.

Nå har jeg lyst til å vise veksten siden 2000.



De forskjellige kolonnene viser veksten i forhold til år 2000, og de uthevede tallene viser tallene nærmest hva OSL oppnådde hvert år (siden avstanden mellom hver kollonne er 0,5% så kan tallet være inntil 200 000 fra faktisk tall).

Slik det ligger an til at tallet for 2011 blir, er det en gjennomsnittlig vekst på 3,6% siden år 2000 - og tendensen er klart stigende. Jeg har også lagt litt farge på enkelte celler. De røde cellene viser klart innvirkningen 9/11 hadde på OSL, men 2003 og 2006 var det en utrolig bounce back. 2007 har jeg lagt en pink farge på. Det er ikke fordi en nedgangstid startet, men det var ettervirkningene av de nye sikkerskontrollreglene etter 10. august 2006-hendelsen. Nedgangen i den internasjonale økonomien startet på slutten av 2008 og slo riktig inn i 2009.

Bounce back-en i 2010 ble så kraftig av ulike grunner, og den viktige var den islandske asken, men også snøproblemene i Europa både i januar og desember spilte inn negativt.

Som sagt ovenfor ligger nå OSL på en gjennomsnittlig årlig vekst på 3,6% siden år 2000 siden prognosen for 2011 nå ligger an til litt over 21 millioner passasjerer. Juli-tallene kommer nok til å bekrefte dette. Bevegelsestallene i juli gikk opp 2,6% i forhold til juli i fjor. Siden bevegelsestallene øket bare 0,5% i juni medførte 7,9% økning i passasjerantallet, kan vi nok forvente oss en passasjervekst på nesten 10% i juli.

Dermed tror jeg vi kan si at en økning på rundt 4% de kommende årene er relativt konservativ.
__________________
Kurt
Vi flyr LOT

Last edited by LN-KGL; 03-08-2011 at 00:10.
LN-KGL is offline   Reply With Quote
 


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Utbyggingen av non-Schengen på OSL - ferdig 2022 SBT Flyforum 244 15-05-2025 11:41
Utbyggingen av Helsinki Vantaa Someone Flyforum 5 22-08-2023 23:50
Noen bilder fra OSL - 08 Okt 2017 LN-MOW Bilder & foto 1 20-10-2017 17:27
LN-IDB i hendelse ved avgang OSL 11. januar 2017 viking737 Flyforum 3 14-02-2017 09:07
Effekten på trafikken når OSL øker kapasiteten i 2017 (splittet) Cockpitview Flyforum 7 19-07-2014 19:56


All times are GMT +2. The time now is 23:06.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.