![]() |
|
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]() Quote:
SAS har fremdeles noe å gå på med å erstatte 734 og 735 med 73G og 738, men som noen håper på å overføre 736 til Sverige tror jeg ikke våre venner i øst vil gå med på - de har også sine behov for mer kapasitet. Hvis vi sier at den gjennomsnittlige kapasiteten for hele den norske SAS-flåten øker med 10% ved fornyelsen tror jeg ikke vi er så langt fra sannheten. Siden disse to utgjør så stor andel av det totale passasjerantallet snakker vi her kanskje maksimalt om en økning på 8% uten behovet for gates øker. Og med dagens gjennomsnittlige vekst siden 2000 så er det rundt 2 år før det er brukt opp. Nå har jeg lyst til å vise veksten siden 2000. ![]() De forskjellige kolonnene viser veksten i forhold til år 2000, og de uthevede tallene viser tallene nærmest hva OSL oppnådde hvert år (siden avstanden mellom hver kollonne er 0,5% så kan tallet være inntil 200 000 fra faktisk tall). Slik det ligger an til at tallet for 2011 blir, er det en gjennomsnittlig vekst på 3,6% siden år 2000 - og tendensen er klart stigende. Jeg har også lagt litt farge på enkelte celler. De røde cellene viser klart innvirkningen 9/11 hadde på OSL, men 2003 og 2006 var det en utrolig bounce back. 2007 har jeg lagt en pink farge på. Det er ikke fordi en nedgangstid startet, men det var ettervirkningene av de nye sikkerskontrollreglene etter 10. august 2006-hendelsen. Nedgangen i den internasjonale økonomien startet på slutten av 2008 og slo riktig inn i 2009. Bounce back-en i 2010 ble så kraftig av ulike grunner, og den viktige var den islandske asken, men også snøproblemene i Europa både i januar og desember spilte inn negativt. Som sagt ovenfor ligger nå OSL på en gjennomsnittlig årlig vekst på 3,6% siden år 2000 siden prognosen for 2011 nå ligger an til litt over 21 millioner passasjerer. Juli-tallene kommer nok til å bekrefte dette. Bevegelsestallene i juli gikk opp 2,6% i forhold til juli i fjor. Siden bevegelsestallene øket bare 0,5% i juni medførte 7,9% økning i passasjerantallet, kan vi nok forvente oss en passasjervekst på nesten 10% i juli. Dermed tror jeg vi kan si at en økning på rundt 4% de kommende årene er relativt konservativ.
__________________
Kurt Vi flyr LOT Last edited by LN-KGL; 03-08-2011 at 00:10. |
|
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Utbyggingen av non-Schengen på OSL - ferdig 2022 | SBT | Flyforum | 244 | 15-05-2025 11:41 |
Utbyggingen av Helsinki Vantaa | Someone | Flyforum | 5 | 22-08-2023 23:50 |
Noen bilder fra OSL - 08 Okt 2017 | LN-MOW | Bilder & foto | 1 | 20-10-2017 17:27 |
LN-IDB i hendelse ved avgang OSL 11. januar 2017 | viking737 | Flyforum | 3 | 14-02-2017 09:07 |
Effekten på trafikken når OSL øker kapasiteten i 2017 (splittet) | Cockpitview | Flyforum | 7 | 19-07-2014 19:56 |