Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

 
 
Thread Tools Display Modes
Prev Previous Post   Next Post Next
Old 21-07-2010, 22:53   #1
Cecilie
ScanFlyer Crusty
 
Cecilie's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: ENGK
Posts: 3,806
OBB 19 Ich bin ein Berliner - med DY og AB til Berlin!

Introduksjon
Dette er en trip-report som skal ta for seg segmentene KRS-OSL-TXL-OSL med to forskjellige lavprisselskap. Med to forskjellige selskap, kommer det forskjellige konsepter inn som service nivå, on-time performance, inntrykk av kabinen, med mer, men dette skal jeg gå nærmere inn på i beskrivelsen av de forskjellige segmentene.

Da jeg gikk på skole i Nebraska som utvekslingselev i 2008, var det en jente fra Berlin som også var utvekslingselev på skolen. Vi bestemte oss derfor for en liten reunion “exchange” i form av at jeg dro til henne en halv uke, og hun kom til meg en halv uke. AirBerlin falt valget på.

Billetten OSL-TXL ble booket gjennom airberlin.com i midten av april, da det nest største tyske flyselskapet hadde en voldsom kampanje (eventuelt feilprising – ikke vet jeg!) Det endte opp med billetter til €1 hver vei, pluss avgifter. Totalt kom billetten min mellom den norske og tyske hovedstaden på 494 NOK.

Som “tilbringertjeneste” valgte jeg å booke morgenflighten til DY fra KRS til OSL, gjennom norwegian.no. Når jeg skal ut og reise fra landets hovedflyplass har jeg et lite problem, og det er at reisetiden min til OSL, sjeldent kommer under 4 timer fra når jeg løper ut ytterdøren i Arendal. En enkeltbillett for en student med Sørlandsekspressen er på 220,-, samt flybussen til OSL er på 70,- Med nogenlunde basic hoderegning skulle det bli 290,-. Når jeg sjeldent har noe å tjene på å ta bussen, tidsmessig, falt valget på å bestille min første tur med Norwegian til den nette sum av 289,01. Selv om det betød at jeg måtte vente litt på OSL, gjør ikke det stort for en flygæærn jente som meg! Det å sitte på en café på en flyplass, og bare slappe av og kikke på alle menneskene som stresser avgårde, er faktisk ganske kos, tro det eller ei. “Hvor skal alle sammen?” “Tenk hvor mange tilbud vi i Norge kan benytte oss av ut i verden!”

Jeg lot mitt Canon EOS 350D ligge hjemme, til fordel for mitt nye Canon Ixus 100IS som ble kjøpt inn en liten uke før avreise. Det får bare være at kvaliteten på bildene er litt mer lunken av den grunn.

Nuvel, nok tørrprat, her kommer det dere sikkert er mest spente på – en reiseskildring av to lavprisselskap i Europa.

Pre-departure

I og med at DY-flighten min tirsdag 13.juli hadde avgangstid 0925, fant jeg det lurt å pakke kvelden i forveien. Det var meldt godt over 30 grader i Berlin hele uken, så jeg pakket lett. På tirsdagsmorgen dro jeg avgårde mot KRS, ca 0730, og var på plass på flyplassen en time senere (takket være en god og nylig utbygd E-18). Der fikk jeg sjekket inn det ene kolliet jeg hadde bestilt på norwegian.no i forveien (50NOK) og valgt meg sete på en av de tre automatene KRS har og tilby. Det var liten kø, og jeg fikk også droppet bagen min relativt kjapt. Fikk sagt hade til mamma, som skulle ta bilen min hjem igjen (så jeg slapp å betale for parkering – trossalt, jeg var på lavprisferie!) Jeg gikk gjennom security, ikke lange køen å snakke om. Men jeg erges litt over mangelen på informasjon i forkant av beep'ern, særlig for de som ikke er så reisevandte og ikke vet at for eksempel beltet må av.
Kom meg dog greit gjennom, og benyttet meg av matmonopolet 7/11 har på KRS. Det ble VG, Mozellbrus og en rekebaguett.



Flight DY373 - 13.juli 2010
KRS-OSL
Individ: LN-KKG
Boeing 737-300
Sete: 2A


Boarding startet 09.21 (4 minutter før oppsatt rutetid), men da jeg etterhvert kom meg ombord, fant jeg ut at det var en som skulle pre-boarde (hun hadde en førerhund i alle fall) som ikke dukket opp med det første. Litt venting, men det gjorde ikke så mye. Endelig på plass i setet mitt 2A, fant sikkert han i 1A at knærne mine fungerte fint som massasje for ryggen hans. HERREGUD så trangt.



Det var jaggu godt jeg bare skulle tilbringe omlag 40 minutter i setet, som var estimert flytid fra flight deck før avgang. Avgangen gikk forøvrig mot sørvest denne tirsdagsmorgenen, omtrent 15 minutter for sent, om jeg ikke husker helt feil. Det førte til at vi mistet vår opprinnelige landingstid og vi ble sendt på en liten runde over Hedemarken. Vi landet litt før 1030 så vidt jeg husker.
Forøvrig var kabinfaktoren litt over 80%.

Fikk hentet bagasjen min og var ute i ankomsthallen ikke lenge etter.

Dessverre åpner ikke airberlin check-in før 120 minutter før departure, noe som betød en del tid å slå i hjel. Men siden denne tiden skulle ihjelslåes på en flyplass, hadde jeg ikke uten videre problemer med å få tiden til å gå! Gikk en liten tur ute foran avgangshallen for litt frisk luft. Det var lett duskregn i luften, men det gjorde meg ingenting. Det var godt å kjøle seg ned før Berlin og dets 35 grader senere på dagen. Spiste og drakk meg mett på cafeen i avgangshallen. Etterhvert nærmet det seg 2 timer til avgang, og jeg kunne få sjekket inn.


Flight AB8243 - 13.juli 2010
OSL-TXL
Individ: D-AGEP
Boeing 737-700
Sete 6D


På monitorene i avgangshallen på OSL skulle jeg se hvor AirBerlin hadde checkin. Det var så vidt jeg fikk med meg ingen automater som var tilgjengelige for check-in. Men den monitoren som viste hvor jeg skulle sjekke inn, viste først check-in “øy” D, deretter B, og sååå etter mye om og men - “øy” H. Fikk omsider sjekket inn, men det var bare en skranke åpen, samt en skranke for topbonus silver og goldmembers, noe som bidro til at det ble en 10-15 minutters venting på å få slengt baggen på båndet. Det greie med AirBerlin er at man ved check-in bare viser ID og de finner deg i billettsystemet. Veldig kjekt og effektivt system, synes jeg.

Kom meg gjennom sikkerhetskontrollen litt over klokken halv 2, fikk jeg gjort unna litt shopping i Duty Free (litt norsk melkesjokolade til familien jeg skulle bo hos i Berlin, blandt annet) Gaten var 44, så jeg satt meg ned på en benk og leste litt i nyheter på mobilen, og kikket ut på tarmac. På nabogaten var TF-FIR parkert og pushet og var klar for take-off, retning Sagaöen like før boarding begynte for mitt vedkomne.

AB har boarding by rows, så radene 26-12 boarder først. Siden jeg hadde sete 6D, boardet jeg nærmere slutten. Kabinen til AB er lys, men med noen kjedelig, lysegrå skinnseter. Behagelige var setene, dog. Det var også godt med benplass og knyttnevetesten ble bestått (selv er jeg 173 på strømpelessen, sånn circa)





Vi var litt sene ut, omlag 10 minutter forsinket. Avgang var fra østre bane mot syd, og så snart vi var oppe i marsjhøyde begynte serveringen, og underholdningen ombord. Headset kunne kjøpes for €3/stk, et tilbud jeg takket høflig nei til. På en så kort tur, klarer jeg meg fint uten lydsporene til Mr.Bean og Donald Duck, som var seriene som ble vist. Mot slutten av flyturen, var det et kart på de nedfellbare skjermene i taket, som viste litt vitale fakta for en flygeek, som lokasjon, hastighet osv.

Serveringen på denne flyvningen var faktisk ganske god. Vi fikk gratis non-alcoholic drikke, og en snack, hvor man kunne velge mellom et søtt og et salt alternativ. Det søte alternativet var en Snickers bar, mens det salte var en Wasa sandwich med kremost. Jeg valgte Wasa'en, men var ikke spesielt sulten. Allikevel setter jeg pris på noe å tygge på under flyturen, eventuelt ekstra vomfyll. En kopp te og et glass vann slukket tørsten min nedover mot kontinentet. Alt i alt, en helt OK servering, jeg var i alle fall fornøyd.

Ca 16.40 satte de der fremme kjerrens hjul hardt ned på tysk grunn. Det bråkte noe helt vilt, og jeg var nesten sikker på at noe galt skulle skje. Har vært med på mange harde landinger før, og mindre harde også, for den saks skyld, men denne landingen utmerket seg altså. Men det gikk bra, altså. Vi kom på en bussgate, som betød at vi måtte ut en trapp, gå 10 meter på tarmac i syk varme, gnu oss sammen i en svett buss, og bli busset (I kid you not) ca 50 meter til dørene hvor bagasjebåndene var på innsiden. Yeye, nok om unødvendig busstransport av mennesker for i dag



Fikk baggen min, og gikk ut gjennom customs. På utsiden satt “tyskern min” og ventet på meg. Jeg var klar, tyskern min var klar – men var Berlin klar for en jente på lavprisferie?

Last edited by Cecilie; 21-07-2010 at 23:27.
Cecilie is offline   Reply With Quote
 


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Transavia med nye ruter til ARN - MUC og EIN Someone Flyforum 2 01-10-2016 11:48
Juletur til Berlin med Air Berlin Fbu76 TripReports 4 02-01-2014 08:47
Ein slik ein gode Søndagsmorgon! Thomas Flyforum 21 28-03-2010 23:39
Med Air Berlin til Berlin AirbusTrond TripReports 23 11-05-2009 01:39
Til Berlin med Air Berlin, DUS-TXL-CGN WF-380 TripReports 14 13-04-2009 16:26


All times are GMT +2. The time now is 19:54.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.