• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Synskrav for flygere, noen som kjenner til gjeldende krav?

Fokker 50

ScanFlyer Blue
Noen som kjenner til gjeldende synskrav for privat- og trafikkflygere? Da tenker jeg spesielt på hvor mye +/- man kan slippe unna med.
 

(i) Ved førstegangs undersøkelse skal ikke
refraksjonsfeilen overstige + 3 dioptrier (se punkt 2
(a) vedlegg 13 til kapittel B).
(ii) Ved forlengelses- eller gjenutstedelses
undersøkelse, kan en søker som har erfaring som
luftfartsmyndigheten anser tilfredsstillende og med
refraksjonsfeil som ikke overstiger [+5/-8 dioptrier,
vurderes skikket av Flymedisinsk seksjon (se punkt 2
[(b) vedlegg 13 til kapittel B).


Det finnes også flere krav til syn, men alle helsemessige krav finner du her:
http://www.lovdata.no/for/grafikk/sf-20060705-0887-02-01.pdf
 
Mente å ha lest at i revidert JAR-FCL er det ikke snakk om max/min "+/-", men at man passerer så lenge man klarer kravene med en eller annen form for korreksjon.
 
Jeg får ikke de norske kravene (se ovenfor, -/+3) til å stemme med JAR-bestemmelsene. Er ikke dette felles bestemmelser for hele Europa?

Fra http://www.jaa.nl/publications/jars/606984.pdf

"JAR–FCL 3.220

Applicants shall be fit with respect to refractive errors if they meet the following requirements:

Refractive error:
At the initial examination the refractive error shall be within the range of +5 to -6 dioptres."

Altså mellom +5 og -6.
 
Originally posted by Fokker 50 Jeg får ikke de norske kravene (se ovenfor, -/+3) til å stemme med JAR-bestemmelsene. Er ikke dette felles bestemmelser for hele Europa? Fra http://www.jaa.nl/publications/jars/606984.pdf "JAR–FCL 3.220 Applicants shall be fit with respect to refractive errors if they meet the following requirements: Refractive error: At the initial examination the refractive error shall be within the range of +5 to -6 dioptres." Altså mellom +5 og -6.

Det er fordi den norske oversettelsen er av en tidligere versjon. Under hver avsnitt står det når det var revidert. For 3.220: i den norske versjonen amdt. 3 01.06.03, i den engelske versjonen amdt. 5 01.12.06.
 
Finner dere ikke det i publikasjonene, så spør Legenemnda.

Har hørt at 8 er den ubønnhørlige grensen.

Sikkert fastsatt før linser ble oppfunnet... :(
 
hm...

Jeg leser det slik:

JAR–FCL 3.220 Visual requirements
(a) Distant visual acuity. Distant visual
acuity, with or without correction, shall be 6/9
(0,7) or better in each eye separately and visual
acuity with both eyes shall be 6/6 (1,0) or better
(see JAR–FCL 3.220(g) below). No limits apply to
uncorrected visual acuity.
 
Du leser riktig, men det står mer rett under:

For class 1:

Refractive error
At the initial examination the
refractive error shall be within the
range of +5 to -6 dioptres


For class 2:

Refractive error
At the initial examination the
refractive error shall not exceed +5 to
-8 dioptres

Altså +5/-6 for trafikkflygere og +5/-8 for privatflygere. Refractive error (refraksjon visstnok) er den styrken du må ha på brillene/linsene for å se klart.
 
Back
Top