• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

SAS 747

flyKSU

ScanFlyer Gold
Er det neon som har noen bilder av SAS´ Boeing 747 LN-RNA eller LN-AET i gamle SAS farger på besøk på GEN? Tenkte å lage en historisk artikkel, og håpte noen kunne bidra med bilder :)

SAS sin 747 Cargo med striper var ikke spesielt pen... Less is more...

Originally posted by EB

SAS sin 747 Cargo med striper var ikke spesielt pen... Less is more...

Nei... skjønner ikke hva SAS tenkte på når de malte de flyene. Men hadde håpet på bilder med layouten som var før stripene. Den med sånn blå linje som gikk langs vinduene...

Når det gjelder New York-ruta SAS fløy fra GEN, så tror jeg det var i vintersesongen 1978/79 de åpnet den, som SK 901/902. Søk i andre poster på dette rutenummeret, og ikke minst er det heftig omtalt på svenske G-kraft hvordan routingen var.
Men GEN var oftest mellomlanding på vei til JFK fra ARN eller GOT, muligens også CPH(?). I starten fløy den vel ca 3x pr uke, det ble i perioder daglig på ´80-tallet, men det var vel helst om sommeren.

Du nevner LN-AET, men den tror ikke jeg har vært på Gardermoen. De brukte de 3 B747-283M (dvs Combi-versjon med stor lastedør på siden, og i mixed pax/cargo config) som ble levert mellom 1977 og 1981: LN-RNA, SE-DFZ og N4501Q (som var OY-KHB ntu ).
LN-AET var omregistreringen etter salg og tilbakeleie av den første 747´n til SAS, SE-DDL (fra 1971). En ren passasjerversjon, som nok mest har fløyet CPH-JFK, CPH-ORD og ARN-JFK.
Nr 2 var OY-KHA (1971), seinere LN-AEO, og den siste N4502R (1981/LN-RNB ntu), men ingen av disse ble brukt på SK 901/902.

Jeg har dessverre ingen bilder fra de gikk med dragehode-fargene.

Originally posted by Fellowship

Når det gjelder New York-ruta SAS fløy fra GEN, så tror jeg det var i vintersesongen 1978/79 de åpnet den, som SK 901/902. Søk i andre poster på dette rutenummeret, og ikke minst er det heftig omtalt på svenske G-kraft hvordan routingen var.
Men GEN var oftest mellomlanding på vei til JFK fra ARN eller GOT, muligens også CPH(?). I starten fløy den vel ca 3x pr uke, det ble i perioder daglig på ´80-tallet, men det var vel helst om sommeren.

Du nevner LN-AET, men den tror ikke jeg har vært på Gardermoen. De brukte de 3 B747-283M (dvs Combi-versjon med stor lastedør på siden, og i mixed pax/cargo config) som ble levert mellom 1977 og 1981: LN-RNA, SE-DFZ og N4501Q (som var OY-KHB ntu ).
LN-AET var omregistreringen etter salg og tilbakeleie av den første 747´n til SAS, SE-DDL (fra 1971). En ren passasjerversjon, som nok mest har fløyet CPH-JFK, CPH-ORD og ARN-JFK.
Nr 2 var OY-KHA (1971), seinere LN-AEO, og den siste N4502R (1981/LN-RNB ntu), men ingen av disse ble brukt på SK 901/902.

Jeg har dessverre ingen bilder fra de gikk med dragehode-fargene.

OK. Takker for hjelpen. Har du forresten noen bilder av SK B747 i andre farger? :-p

Fløy med LN-RNA GEN-JFK (Magnus Viking) i 1982. Min første Amerikatur og en stor opplevelse. Husker godt at det var en kombi.

Dessverre så totalhavarerte denne i Madrid året etter, da var den leaset ut til Avianca, Columbia.

fra airdisaster.com

Back