• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Tilbakeblikk

putzmeister

ScanFlyer Dusty
http://www.airliners.net/open.file/0180115/M/ Disse var ikke så lenge i drift for SAS og Scanair. Hvorfor ikke? :o :question:
 
Maskinen har jo holdt seg i Skandinavia helt frem til slutten av 2001, nærmere bestemt fløyet for Premiair. Den står forøvrig lagret i Istanbul for tiden, og ser slik ut...:

TC-OYC
 
Originally posted by putzmeister

http://www.airliners.net/open.file/0180115/M/ Disse var ikke så lenge i drift for SAS og Scanair. Hvorfor ikke? :o :question:

SAS kjøpte opprinnelig flyene (4 stk) på et uheldig tidspunkt, og de passet overhodet ikke inn i SAS sitt trafikkopplegg, de hadde for stor passasjerkapasitet og SAS fikk ikke utnyttet fraktkapasiteten.

I Scanair fløy flyene i lengre tid, og jeg har selv faktisk fløyet med 3 av dem, bortsett fra OY-KAA, mener den het "Stig Viking". Akkurat det flyet ble leiet ut til Malaysian og endte sine dager i en sump i Malaysia, krasjet før landing.
 
Originally posted by JetBlue
SAS kjøpte opprinnelig flyene (4 stk) på et uheldig tidspunkt, og de passet overhodet ikke inn i SAS sitt trafikkopplegg, de hadde for stor passasjerkapasitet og SAS fikk ikke utnyttet fraktkapasiteten.
Var ikke disse også utstyrt for mellomdistanse, med fære toaletter og lavere MTOW/rekkevidde?
 
Korrekt, de ble levert uten en av tankene, men fikk disse installert for at de skulle bli lettere aa selge.....

Maskinen som endte i sumpen i Malaysia, var ogsaa paa den siste flighten for MAS, det var et SAS Crew paa flyplassen som skulle fly den hjem Skandinavia....alle ombord overlevde, kom seg ut i tide foer maskinen brant opp
 
Back
Top