Flyprat

Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Thread Tools Display Modes
Prev Previous Post   Next Post Next
Old 22-05-2016, 18:27   #1
Yeager
ScanFlyer Blue

Yeager's Avatar

Default USA fra kyst til kyst, mai 2016 - del 1

Her kommer nok en triprapport, hvor det faktisk er fokusert mest på Amtrak-togreise, men selvfølgelig også litt på flyreisene, noe annet skulle tatt seg ut...

Litt bakgrunnsinfo:
Undertegnede har alltid, helt siden ungdommen (og det er leeenge siden) drømt om å krysse USA på tvers, og også få oppleve Grand Canyon (drømmen er sannsynligvis påvirket av diverse amerikansk litteratur jeg leste da jeg var ung, som Steinbeck, Keruacks On the Road o.l. Grand Canyon-drømmen tror jeg egentlig oppsto ved lesing av en Disney-historie om Mikke og Langbein på tur dit)
Tidligere var det å kjøre med bil som var tanken. Men da jeg nå for det meste reiser alene, var biltur i grunnen uaktuelt. Så oppsto idéen om å krysse USA med tog istedet, og planleggingen begynte. Rundt om jule-nyttårstider (selvfølgelig da $-kursen var på sitt høyeste) bestilte jeg så flyreise og togreise. Ikke lenge etter bestemte min søster seg for at hun gjerne ville være med. Og det er selvfølgelig hyggelig med reisefølge, så jeg satte i gang og bestilte for henne også.
Reiseruten var fly til New York, Amtrak fra New York til San Francisco, fly til Las Vegas, med dagstur til Grand Canyon, og til sist fly ut til LA, og fly hjem derfra.
Mai er en fin reisetid av flere grunner, man kan kombinere feriedager med diverse helligdager, og samtidig unnslippe en del bjørkepollenplager. Så avreise ble bestemt onsdag 11.mai, med hjemkomst lørdag 21.mai. På mange måter ville det vært fint med bedre tid på denne reisen, men jobbforpliktelser og reise/hotell-kostnader satte grensene for lengden denne gang.

Så til selve reisen.
Denne startet i realiteten allerede tirsdag 10.mai, da jeg ilte hjem fra jobb litt tidlig, hentet koffert som var pakket og klar, for deretter å sette meg på toget inn til Oslo. Hadde for lenge siden kjøpt meg billett til konserten med Mumford&Son som spilte i Spectrum denne kvelden. Søster og jeg overnattet så på Comfort Hotel Xpress Youngstorget, enkelt men greit, og OK beliggenhet (hotellet var heldigvis ikke rammet av streiken som pågikk).

Onsdag 11.mai:
Vi tuslet avsted fra hotellet med koffertene våre like etter kl 07. Planen var å komme tidlig til Gardermoen, for å få oppgradert søster til Plus, og så kose oss med frokost i gullstuen etterpå. Flybillettene ble jo bestilt hver for seg siden søster hev seg med i ettertid, dermed hadde vi forskjellig bookingnr. Selv hadde jeg oppgradert til Plus ved hjelp av SAS sin nye auksjonsmulighet (17100 poeng var mitt bud, kunne nok bydd lavere også), men søster hadde ikke nok poeng til dette (hun lider ikke av reise-og bonusfeber på samme måte som undertegnede).
Vi kom absolutt tidlig nok til Gardermoen, ja! Leverte fra oss kofferter på Gullinsjekken, og stilte oss så opp for å vente på oppgraderingsmannen. Vi ventet fra ca klokken 08, men først rundt 08.30 var han på plass. Jeg donerte 15.000 poeng fra min eurobonuskonto, og dermed var også søster oppgradert til Plus. Vi kom oss kjapt gjennom fast track security ( ingen kø - en del kø i vanlig security) og så opp til gullstuen. Det smakte da godt med litt frokost. Jeg oppdaget til og med en flaske musserende i kjøleskapet og tenkte det ville være fint å starte ferien med litt boblevin. Røsket så godt jeg kunne i kjøleskapsdøra, med den var låst. En av de ansatte lurte på hva jeg ville, jeg pekte på flasken jeg gjerne ville ha tak i. Men nei, det gikk ikke! Vi serverer ikke musserende før etter klokken 12, sa personen. Vel, vi måtte da klare oss med hvitvin i stedet, men det var i grunnen også helt OK.
Ut fra dårlig erfaring med lange køer i passkontrollen tidligere, bega vi oss avsted til gaten i litt god tid. Der hadde de faktisk satt opp skilt og laget skille for priority boarding, første gang jeg har sett dette på OSL. Ganske snart var det klart for boarding, og vi kunne finne plassene våre.

11.05.2016
SK907 OSL - EWR
LN-RKO Sigrid Viking
Sas-Plus sete 26 A og B

Klar for avgang mot NYC, det føles alltid bra!

Pushback var ganske presis på tid, og takeoff gikk fra vestre runway, mot nord. Flott utsyn over den norske fjellheimen den første halvtimen.

Vi nærmer oss nordvestlandet.

Flyturen var ellers behagelig, og med gode vinder annonserte kapteinen en flytid på bare 7 timer!
Det ble varme kluter, pre-meal drink og nøtter ble servert, vi koste oss med film og så kom hovedmåltidet, som var litt nedtur etter vår smak. Valgte kyllingretten, og den var virkelig ikke så mye å skryte av. Men salat, ost og kake var godt, samt musserende, som jeg drakk (de serverte fra stor flaske, den samme som i biz muligens?), søster marinerte seg i rødvin (den ed organic-label).
Før landing fikk vi også et enkelt måltid, tror det var noe serranoskinke.

Tenkte ikke på å ta bilde før siste måltidet var vel overstått!

Ved innflyvningen mot EWR fikk vi som satt på venstre side et flott utsyn over NYC med Manhattan.

På grunn av kort flytid landet vi allerede i god tid før 12.30. Køene i passkontrollen på EWR kan jo være ulidelige, så det gjelder i hvert fall å komme seg fort av flyet og rett til køen. Toalettbesøk må pent vente til etterpå! Det gikk ganske kjapt i selve hovedkøen, men som ALLTID ble jeg/vi henvist til en luke hvor det tok uendelig med tid for de foran oss ble godkjent og sluppet gjennom. Så irriterende å se de andre lukene gå mye fortere. Men, vi kom oss nå gjennom til slutt, tror vi brukte 45 minutter til sammen på køståing denne gang. Valgte Newark-express bussen for å komme oss inn til Manhattan. Den går hvert kvarter, koster 16-17 dollar og stopper bl a ved Bryant Park, som var nært til hotellet vårt.
Været i New York var strålende! Selv har jeg vært der en del ganger nå, men det var første gangs besøk for søster. Dermed ble det sightseeing runde med undertegnede som guide både denne ettermiddagen og neste formiddag, før vår Amtrak-avgang torsdag ettermiddag.
New York kan være heseblesende og støyete, men jeg er likevel forelsket i byen, og fikk vist fram noe av dens beste sider til mitt reisefølge.

Alle bildene er forresten tatt med min Iphone 6s, så ha overbærenhet...

Stay tuned, del to, med Amtrak- togreise kommer snart
Yeager is offline   Reply With Quote

Posting Rules