![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
![]() Join Date: Feb 2013
|
![]()
Bortsett fra en meget overraskende oppgradering til Business Class fra FRA til FCO med Lufthansa i september 2015 holder jeg meg bak gardina. Den oppgraderingen fikk jeg kun fordi to kolleger oppdaget at de var på samme fly, ønsket å sitte sammen. De innså at det var lettere å tilby meg Business setet til kollega A enn å prøve å overtale sidekvinnen hans i business til å overta kollega B sitt Economy sete. Altså kom en meget formell Lufthansa purser og sa på stivt engelsk "We would like to invite you to Business Class". Jeg takket ikke nei, men det er enn annen historie. Ettersom resten av reisen var veldig gjennomsnittlige LH flyvninger med sandwich og Warsteiner har jeg ikke giddet å skrive en trip report fra den.
Anyway, nok avsporing... I år var egentlig planen å ta turen sørover på høsten, når det våres på sørlige halvkule, men Sør-Afrika feberen traff meg i starten av februar, jeg snakket med vennene mine her nede og fikk tommel opp fra sjefen til å ta to uker fri i forbindelse med påsken. Ettersom jeg verken har fet nok lommebok eller reiser nok til å opparbeide meg nok poeng til å oppgradere til Business eller Frist ble det Economy også denne gangen. Men nytt flyselskap for meg; Emirates. Jeg satte kursen mot Gardermoen med Flytoget i 10-tiden søndag 20.03 og ankom rett før kl. 11. Gikk rett opp i avgangshallen og fant innsjekkingsskrankene til Emirates. Det gikk radig unna siden jeg var tidlig ute og servicen var upåklagelig. Jeg fikk boarding pass til begge flightene, bagasjekvittering på et eget kort og en meal voucher siden jeg hadde en lang connection på DXB. Etter en svipp oppom taxfreen for å kjøpe akevitt til mine sør-afrikanske venner og et par ting til meg selv satte jeg meg til rette på O'Learys som jeg pleier når jeg reiser alene (er veldig greit at de serverer ved bordene når jeg ikke er sammen med noen som kan passe på håndbagasjen for meg mens jeg handler mat og drikke). Der tok jeg en nærmere kikk på meal voucheren - den gjaldt på 15 forskjellige spisesteder og det så ut til å være bra variasjon fra fastfood til sjømat, indisk, italiensk og arabisk. Da det var omtrent en time igjen til avgang gjorde jeg opp regningen og satte kursen mot gaten siden boarding skulle starte 45 minutter før avgang. Siden jeg faktisk ikke har vært inne på non-Schengen på OSL før kom den enorme køen i passkontrollen som en overraskelse. Heldigvis gikk det relativt greit unna og jeg ankom gate F20 ca 40 minutter før oppsatt avgangstid. OSL-DXB Emirates - EK 160 Boeing 777-300 ER -- A6-ENB 47K Ombordstigningen gikk relativt smertefritt. De boardet først passasjerer med behov for assistanse, deretter familier med små barn, før de begynte med Business class, og deretter Economy hvor de startet med å boarde de som satt bakerst først og inntrykket mitt var at de faktisk håndhevet dette. Var veldig deilig å ikke måtte brøyte seg gjennom et stappfullt fly på vei til et sete langt bak. Fra rad 46 og bakover er det 2-4-2 konfigurasjon, mot 3-4-3 lenger frem i kabinen og jeg hadde fått tips av en kamerat om at jeg burde skaffe meg et vindussete i en av de bakerste radene. I setet lå det pledd, pute og hodetelefoner. Benplassen var akseptabel. Jeg var så heldig at hun som hadde sete 47J var blitt skilt fra familien sin, som hadde seter sammen litt lenger frem og kabinpersonalet gikk med på å stable om så hun fikk plass. Det var tydeligvis et ledig sete der fremme, for det kom aldri noen å overtok hennes sete. Altså hadde jeg hele toseteren for meg selv. Luksus! ![]() Det var WiFi på flyet og det fungerte faktisk veldig bra. Ikke superraskt, men jeg holdt meg oppdatert på sosiale medier, leste noen eposter og hørte på litt musikk på Spotify uten problemer. Det er gratis for opp til 10 MB og for $1 for 500 MB. (Det er så latterlig billig at jeg egentlig ikke skjønner vitsen med å ta betalt i det hele tatt.) Menyen: Innen de kom til mitt sete var de tomme for kyllingen, så da ble det laks på meg. Det var helt ok, pastaen var litt tørr, spinaten holdt jeg meg unna, men laksen var greit tilberedt. Bulgursalaten med røkelaks smakte godt. Desserten var kjempegod! Det ble kun servert en runde med drikke (hvor de gikk rundt med drikketralla), men de gikk rundt med brett med vann og juice flere ganger i løpet av flighten. Vil tro man kunne fått noe sterkere om man hadde spurt, men jeg hadde ikke noe stort behov for alkohol. Før landing ble det servert vaniljeis. På DXB parkerte vi på en gate på concourse B (terminal 3). Etter en tur innom sikkerhetskontrollen (hvor alarmen i metalldetektoren av en eller annen grunn peip og jeg måtte "beføles" av en kvinnelig vakt før jeg fikk gå videre) tok satte jeg kursen mot Shake Shack på concourse A. Jeg hadde fått det anbefalt det av en venn i USA og siden jeg hadde ca 5 timer å slå i hjel konkluderte jeg med at jeg hadde plenty av tid. Jeg skal innrømme at jeg først ble overveldet av hvor enormt stor DXB er. Jeg har aldri vært på en så stor flyplass før og det var med skrekkblandet fryd jeg fulgte skiltingen via de digre heisene til toget mellom concourse A og B. Ved ankomst på concourse A var ble det nok en heistur i heiser som er like store som stua mi opp til til avgangshallen hvor jeg fant Shake Shack ganske kjapt. Feit burger, men veldig gode fries og god sjokoladeshake. Rett ovenfor Shake Shack ligger Heineken Lounge og jeg bestemte meg for å ta noen øl der før jeg returnerte til concourse B. Gratis WiFi var en grei trade-off mot dyr øl siden jeg ikke fikk iPhone og flyplass WiFi til å snakke sammen. Da det var ca halvannen time igjen til avgang var det på tide å returnere til concourse B. Da jeg kom dit fant jeg ut at gaten var endret fra B2? til C21. Jeg hadde heldigvis fortsatt god tid og rakk frem uten å stresse. DXB-JNB Emirates - EK761 Boeing 777-300 -- A6-EGG 49A Tok ingen bilder av sete, benplass etc da det var likt flighten fra OSL + at klokka var ca 2 på natta (norsk tid) og undertegnede var i "zombie" modus, klar for søvn. Trøttheten kom å tok meg mens jeg satt og ventet på å gå ombord. Vi tok av mot nord og tok en u-sving sørover igjen og da hadde vi flott utsikt over byen og "nærkontakt" med Burj Khalifa. Menyen: Jeg sovnet før de serverte første runde med mat og våknet først da vi begynte å nærme oss Sør-Afrika og det var på tide med frokostservering. Jeg ba om eggerøre med gressløk (jeg ble spurt om hva jeg ville ha), men fikk omeletten med sopp. Ettersom det nærmet seg landing og jeg visste at et stort måltid ventet på meg i Pretoria orket jeg ikke mase med det. Spiste litt, egget hadde faktisk ok konsistens, men det ble alt for mye sopp for meg. Fikk ned noen tomatbønner og den soggy røstipoteten. "Croissanten" var seig, men spiselig med jordbærsyltetøy. Må si jeg savnet et yoghurtbeger på frokostbrettet. Frokosten: Under innflyging mot JNB hadde vi flott utsikt mot Johannesburg: Nå er jeg altså i Pretoria og her skal jeg være i 10 dager til. Fredag kveld setter jeg kursen nordover igjen, med et knapt døgns stopp i Dubai. Rapport kommer om returen også, om noen er interesserte i det. Last edited by Millemor; 23-03-2016 at 08:04. Reason: Ryddet opp i et par skrivefeil |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Emirates Business Class OSL - DXB (777-300ER) - JNB (A380) | Millemor | TripReports | 15 | 11-04-2017 18:11 |
Triprapport EBB-DXB-OSL Emirates | jb1 | TripReports | 4 | 15-02-2015 00:33 |
OSL-DXB med Emirates på monkeyclass | 88charlie | TripReports | 18 | 05-02-2015 10:52 |
Oppgradering fra Economy class til Business class hos Emirates Airline | KrisFlyer | Reiseforum | 2 | 27-11-2009 15:12 |
Emirates åpner SFO-DXB i tillegg til LAX-DXB | Tommy777 | Flyforum | 14 | 17-04-2008 20:10 |