Flyprat

Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Thread Tools Display Modes
Prev Previous Post   Next Post Next
Old 20-01-2016, 00:00   #1
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

oneworld Romjulstur med BA og AA til Puerto Rico

Kom over billige billetter til Puerto Rico i romjulen. Mye billigere enn med Norwegian så jeg slo til. Min største betenkelighet var at Det kunne komme snefall i Philadelphia og slikt gir raskt store forsinkelser i USA.

Endte til slutt opp med:
07:25-09:00 OSL-LHR T5 BA761 14F A320 i S
12:05-15:40 LHR T3-PHL AA729 33H A330-300 i O
18:05-23:01 PHL-SJU AA741 16F A321 i O

15:50-18:44 SJU TD-CLT AA463 28A A321 i O
21:15-10:00 CLT-LHR T3 AA732 31H A330-300 i O
12:40-15:55 LHR T5-OSL BA766 13A A320 i S

Setereservasjon

Det var enkelt å reservere seter inne på siten til AA, men seter for flightene til BA kunne ikke bookes der. På siten til BA fikk jeg tilbud om setebooking til nesten 200 NOK per flight, eller gjøre det gratis uken før siden jeg hadde bronse-status. Det var aldri mulig å se eller velge setebooking på tvers av sitene til AA og BA. BA listet også kun 5 av de 6 flightene som jo ikke er så veldig betryggende. For 2 senere bookinger har jeg sett samme feil.

Kanseleringer og endringer
Siden jeg av erfaring har lært at jeg av og til må sjekke bookinger fikk jeg med meg at AA hadde kansellert den opprinnelige flighten ned til Puerto Rico og satt meg opp for et senere fly. Returen hadde også blitt kanselert og jeg var satt opp på et tidligere fly. Det betød tapt tid på destinasjonen og med strammere program kunne det blitt et problem. Jeg fikk ikke noe SMS eller mail som varslet om dette. På websiden der jeg fikk opp bestillingen stod det at jeg måtte kontakte de jeg hadde bestilt billetten av.

Ringte AA kundeservice og fikk opp en veldig avslappet type som leste opp de endringene jeg allerede hadde fått meg meg og jeg spurte om det var noe mere jeg måtte gjøre, neida nå var alt i orden. Sjekket så bookingen igjen og den kansellerte flighten lå fortsatt der med beskjed om å kontakte de jeg hadde kjøpt billett av. Hadde den avslappede kundebehandleren glemt å krysse av noe? De kansellerte flightene forsvant aldri fra siden og rett før innsjekking sjekket jeg at jeg kunne endre sete på den kansellerte flighten, men ikke på den det så ut til at jeg skulle ta. Ikke betryggende.

Innsjekking
Online innsjekking kunne ikke gjøres hos AA og feilet hos BA. Måtte ringe AA kundeservice igjen som bare kunne si at jeg måtte sjekke inn på flyplassen. Spurte om når jeg måtte møte opp og at han sa at normalt var det minst 2 timer før avgang, men siden det var problemer med min booking så måtte jeg møte opp myyyyyye tidligere.

Kom veldig tidlig til Gardermoen og etter visning av pass fikk jeg raskt boardingkort helt frem til Puerto Rico uten noe spørsmål. Hva skulle være et problem liksom? Jeg ble riktignok spurt om bagasjen skulle helt frem. Jeg håper da det, sa jeg.

Det ble lang ventetid uten lounge-aksess på OSL.

OSL-LHR
Med litt kulde og avisning kom vi oss avgårde vel en halvtime forsinket. Skjønte etter hvert at det kunne bli travelt på Heathrow til tross for at tiden opprinnelig skulle være tilstrekkelig. Ikke noe spesielt å melde om flighten. Greit med inkludert mat og drikke for alle. Og man får noe ordentlig og velsmakende hos BA. Kom en halvtime forsinket til terminal 5.

Transit #1 LHR
Kom meg raskt til bussen til Terminal 3. De spilte vinteren av Vivaldi over høyttalerne for den korte køen, men det passet liksom ikke med regnværet utenfor. Bussen kjørte så langt at den må ha tatt minst 2 runder på alle veier på flyplassen. Etter å ha kommet opp i terminal 3 begynte moroa. køen dit alle med forbindelser skulle stod helt stille i over 20 minutter og det fyltes helt opp i gangen bakover.

Da køen sakte begynte å bevege seg igjen kom folk inn fra alle retninger fra den stappfulle gangen og det kom nesten til håndgemeng flere steder i køen.

Nede i etasjen under sa skilt og opprop at alle som skulle reise med AA måtte snakke med representantene fra AA og holde køen til venstre videre. Stilte meg opp for å snakke med de som hadde skilt om at de var fra AA og da jeg endelig slapp til kunne de fortelle meg at jeg skulle holde til venstre i køen videre.

Litt senere til venstre var det et rom hvor det stod noe om Secuity og som var stappfullt av folk som stod i kø. Så ut til å kunne ta noen timer. Ble der fortalt at vi bare måtte fortsette i gangen da det var fullt og snakke med AA etter sikkerhetskontrollen. Sikkerhetskontrollen så ut til å ha mange som reiste for første gang så det tok tid. Etter sikkerhetskontrollen ble alle som skulle reise med AA bedt om å snakke med de i servicedesken der. Det var ca. 1 time i kø. Ville det kommet i tillegg til køen i det andre rommet for de som slapp inn der?

Ble spurt om hvor jeg skulle bo da jeg slapp til. "Miramar? Oh, that sounds nice". Og så ble jeg fortalt at jeg skulle lagt inn hotell og slikt på forhånd. Men jeg fortalte at det ikke var så enkelt da online innsjekking ikke virket for meg. Og hvorfor hadde det ikke virket lurte jeg på. "Is it an international flight?". Jo, det måtte jeg da innrømme. "Well, thats why it failed".

Vel 2 timer etter at jeg slapp ut av flyet var jeg ved gate. I Philadelphia var det meldt 18 plussgrader så det ville i alle fall ikke bli forsinkelser der pga. sne.

Statusnivåer
Det var prioritert boarding, men statusnivåene i One World kan forvirre. Hos BA kommer man med status til Bronse(Prioritert boarding og biz innsjekking), sølv (Biz-lounge) og Gull (First-lounge), men hos AA kalles de tilsvarende nivåene Gold, Platinum og Executive Platinum. AA har ikke inkludert lounger hos seg selv, der må man betale for Admirals Club i tillegg, men får rabatt etter status. For å gjøre forvirringen komplett kaller de i One World også nivåene Ruby, Sapphire og Emerald også indikert med fargene blå, grønn og rød.

Vilkårene hos BA Executive sier at jeg skal ha prioritert boarding og skiltene ved gaten sier at jeg skal ha det, men ifølge opprop er det bare det aller høyeste nivået som skal ha prioritert boarding. Da jeg hørte de gjorde seg klare til å slippe inn almuen spurte jeg om det ikke var prioritert boarding for Ruby. Joda, det var det de allerede hadde hatt.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	IMG_6229.jpg
Views:	1803
Size:	129.3 KB
ID:	40065  

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL

Last edited by robertaas; 20-01-2016 at 00:43.
robertaas is offline   Reply With Quote

Posting Rules