• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Muligheter for utskytning/fallskjerm fra sivili fly (splittet fra WestAir ulykken)

LN-MOW

Flyklapper
Medlem
I rest my case ....
 

Attachments

  • 76F17F13-3E03-49A7-AF5E-F5037FF279E2.JPG
    76F17F13-3E03-49A7-AF5E-F5037FF279E2.JPG
    196.2 KB · Views: 6,916
Re: West Air Sweden CRJ havarert 8. januar 2016

Er det krav i den svenske loven at piloter på denne flytypen skal kunne skyte seg ut eller??

Skjønte lite av meldingen fra det svenske politiet her ...

Kim
 
Re: West Air Sweden CRJ havarert 8. januar 2016

re utskyting fra flyet:
Er det så sikkert at politiet har UTTALT dette ?

Kan det være en "uvitende" journalist som har stilt spørsmålet,
og referert svaret ?
 
Re: West Air Sweden CRJ havarert 8. januar 2016

Jeg syns disse utskytningsgreiene blir litt latterlige. Finnes det noe sivilt fly i komersiell luftfart hvor dette faktisk er et alternativ?
 
Re: West Air Sweden CRJ havarert 8. januar 2016

der er da ikke nogen fly, bortset fra jagerfly, hvor det er muligt at bruge katapult, altså muligheden for at forlade flyet ad andre veje...
ikke det jeg ved af...

Hilsen Ole
 
Re: West Air Sweden CRJ havarert 8. januar 2016

Nettopp!
Og jeg har aldri hørt om noe sånt før heller. Hvorforfor kommer dette tullet nå?
 
Re: West Air Sweden CRJ havarert 8. januar 2016

Jeg syns disse utskytningsgreiene blir litt latterlige. Finnes det noe sivilt fly i komersiell luftfart hvor dette faktisk er et alternativ?


Kun testfly. Husker ikke om det var A380 eller A350 eller begge som hadde en nødutgangsluke på noen av testflyene
 
Re: West Air Sweden CRJ havarert 8. januar 2016

Alle prototyper skal ha rømmingsmuligheter. Boeings testpiloter har fallskjermer med seg ved first flight på alle typer. Er ikke siklker på om dette kun er first flight eller gjennom hele perioden som 'expermiental'.
 
Re: West Air Sweden CRJ havarert 8. januar 2016

Kun testfly. Husker ikke om det var A380 eller A350 eller begge som hadde en nødutgangsluke på noen av testflyene

A380 hadde en nødutgang/luke på testflyet som foretok first flight. Det var imidlertid ikke snakk om noen utskyting av crewet, men en sjakt å hoppe ned og ut igjennom.
 
Back
Top