![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Aug 2008
Location: København
Posts: 697
|
![]()
Har siddet og sammenlignet lidt thrust for diverse flytyper, et spin-off af lidt læsning omkring udfasning af tri- og quadjets.
Et argument mod f.eks. A340 er, at de er relativt uøkonomisk pga. brændstofforbrug og vedligeholdelse. Så da jeg kom til at se på tallene, undrer det mig egentlig, at disse fly har ret meget thrust i forhold til maximum takeoff weight sammenlignet med A330. Sammenligner man en A330-300 og A340-600, begge med RR-Trent-motorer, så har A330 ca. 1,3 kN/t (thrust i forhold til MTOW), mens A340-600 ligger på ca. 2,1 kN/t. I begge tilfælde regnet med "one engine out". Faktisk ville A340-600 have samme kN/t ved "two engines out". Flyene er jo på mange måder ret ens, med den ene en forlænget version af den anden med lidt ekstra motorer (forenklet sagt). Så umiddelbart virker det jo til, at A340-600 har overdimensionerede motorer relativt til A330-300, og vel dermed også dyrere i drift? Der er vel en fornuftig forklaring og noget jeg ikke lige er klar over, som nogen vel lige kan forklare mig? ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jan 2005
Location: Bergen
Posts: 711
|
![]()
A340-500 og 600 hadde vel sloganet 4 engines 4 long haul... Så kom 77L
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
|
![]() Quote:
-CFM56 tar tunet max til bruk i 343, og dermed måtte man opp på en større motor. Svært få moderne motorer i den aktuelle trust-området, valget falt på å utvikle en variant av den relativt store RB211, som blir brukt bl.a. på 744 og 767. -Ving loading. Den er vesentlig høyere på 346 enn 333 (835kg/kvm mot 642kg/kvm), og da må man kompensere med større motorer for å oppnå tilfredsstillende performance. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Flysitter
Join Date: Oct 2010
Location: HMR/ENHA
Posts: 6,944
|
![]()
De turene jeg har hatt med a346 så synes jeg den har klatra utrolig tregt. Det spøkes vel også med at eneste grunnen til att a340 når cruise-alt er pga jordkurvingen
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,513
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jan 2005
Location: Bergen
Posts: 711
|
![]()
Tror de kjører de "pent" for å slite minst mulig. Hadde en tur forleden MUC-DXB med A346, en kort tur på litt under 6 timer, og vi brukte mye rullebane og klatret ikke spesielt raskt heller.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,713
|
![]()
Som det har vært nevnt tidligere her inne så kjører man ikke motoren på 100% på avgang når det ikke er nødvendig pga. kostnader.
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,232
|
![]() Quote:
På endel hot & high destinasjoner kommer A340 ganske bra ut og får relativt mindre vekstrestriksjoner enn 777 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Embraer Preator 500/600 | Someone | Flyforum | 2 | 14-05-2023 08:34 |
A340-300 og a340-500 | svgspotter | Flyteknisk forum | 3 | 14-11-2009 09:58 |
Hvorfor er ikke motere til 737 og a340-500-600 helt runde? | pk772 | Flyteknisk forum | 6 | 20-07-2009 11:14 |
sas 737-500-600-700 | svgspotter | Flyforum | 34 | 20-02-2009 14:52 |
LH A340-600 | SQ 777 | Flyforum | 2 | 31-10-2005 10:40 |