![]() |
|
![]() |
#1 |
Traveler
![]() Join Date: Aug 2006
Location: Oslo
Posts: 4,822
|
![]()
Jeg mener at forbruket på 737-330 er på 5-6 tonn i timen og at mener å kunne sammenligne A 340 og 787 med ca likt antall pax å frakte til bl annet USA.
Så mitt spörsmål er hva er snitt forbruk pr time på en A 340 og 787 ?? - Den nye Dreamlineren skal jo være drivstoff fattigere pr pax pr km - så om noen vet noe om dette ? Jan ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jan 2013
Posts: 84
|
![]()
Boeing 787-8 jet:
Fuel Cost pr Nautical Mile: $24.39 = 150,32NOK Pr seat: 150,32-NOK / 250-Seter = 60øre pr Nautical Mile. Nei, det ble feil.. Se her du; http://planes.findthebest.com/l/293/...7-8-Dreamliner |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
|
![]()
En 737-330 pleide bruke omtrent 2 tonn pr time på cruise. 787 kanskje 4.5 og 340-300 6 tonn. Men det avhenger selvsagt av vekt, høyde, fart og andre variabler.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,682
|
![]() Quote:
![]()
__________________
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Traveler
![]() Join Date: Aug 2006
Location: Oslo
Posts: 4,822
|
![]() Jeg tenker på 787 Dreamliner som brukes på lange strekninger og det samme med A 340 som SAS bruker på samme strekningen. På et av magasinene som du finner i seteryggen på SAS fly - så oppgir dem at en 737-500 bruker 0,042 km pr pax ( dette er tatt i luften av meg) - men jeg vet at A 330-300 bruker fra OSL til PMI mellom 17 - 19 tonn på strekningen med 406 PAX - så kan man regne dette på 2200 km - Det jeg lurer mest på hva sparegrisen Dreamliner bruker i forhold til A 340 på samme strekning. Jan |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Apr 2011
Location: Oslo
Posts: 611
|
![]()
Nå vet ikke jeg noe vedr. forbruk av fuel pr. km osv, men når vi hadde HiFLY A340 på OSL så ble det fylt cirka 85 tonn i snitt til BKK. På 787 mener jeg at minimum fuel ligger på rundt 65 tonn på samme strekning. Alt avhengig av vær og vind, paxload, cargo som er booket osv.
Så det fueles cirka 20 tonn mindre på 787 kontra A340. 787en er jo noe lettere enn A340, så det må jo taes med i betraktning. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Traveler
![]() Join Date: Aug 2006
Location: Oslo
Posts: 4,822
|
![]()
Takker - da er det bare å regne antall km på strekning på antall tonn fuel på antall pax så får man se på hva den enkelte flytype bruker pr paxkm.
Takker igjen. Jan |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2009
Posts: 1,523
|
![]()
Forbruk for A340 kjenner jeg ikke eksakt, men en A330-300 (233 T MTOM) bruker rundt regnet 6000 kg/h, altså ca 65.000 kg tripfuel på en flygning fra OSL til BKK (10-11 timer).
Hvor mye dette blir pr pax avhenger jo av kabinfaktor og antall pax. En full A330-300 er vanskelig å slå her, og Thomas Cook bruker i overkant av 0,3 liter pr mil pr pax, altså som om man kjörer på sin egen scooter nedover. Vet ikke om Dreamlineren til Kjos ligger noe lavere enn dette? Tally-Ho |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
|
![]()
Iflg de data jeg har;
230T TOW A343, 1700 kg/h/eng = 6.800 kg/h, OEW = 130T B788, 2.800 kg/h/eng = 5.600 kg/h, OEW = 118T Som man ser, 787 bruker mye mindre for samme TOW vekt. I tillegg er 787 mye lettere (operational empty), så for samme TOW vil den kunne ha med seg mye mere payload - alternativt - alltid være mye lettere for samme payload som en A343. Videre vil 787, fly høyere og raskere for samme vekt som også gir en besparelse. Så rått parti.. . W |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,644
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,512
|
![]()
Og dryleaseraten for en 343 er ca en halv mill mot en hel mill for en 788. (USD)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jun 2005
Location: Jessheim
Posts: 260
|
![]()
Eller som et enkelt og oversiktlig eksempel (fra virkeligheten), så vil en B788 bruke ganske eksakt 20 tonn mindre fuel enn en A343 mellom OSL-BKK.
Under forutsetning av samme routing og payload. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Data warehouse consultant
Join Date: Jan 2008
Location: Oslo
Posts: 449
|
![]()
Tommelfingerregel: 30% mindre enn tradisjonelle / konkurrenter på samme vekt/høyde.
Det er Boeings ingeniører (de som var med i utviklingsteamet) ombord på 787 på Gardermoen under promoteringen og pressevisningen som fortalte meg det da jeg stod ombord i flyet og pratet med de, så det kan jo være noe overdrevet - eller høyst realistisk, alt etter som. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Data warehouse consultant
Join Date: Jan 2008
Location: Oslo
Posts: 449
|
![]() Quote:
Dette gir reduksjon: 17,64 % - kanskje mer realistisk. Synes 30 % hørtes mye, men ok. Det er nok sikkert ikke umulig å kalkulere med opp mot 20 %. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
|
![]() Quote:
Hvis tallet til Jetset er riktig, så vil 787 bruke 40-45T, så da er 30% forskjell realistisk. Ser forøvrig også ut til å stemme bra med andre tall jeg har for samme payload. W |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: Wheaton, IL
Posts: 1,557
|
![]()
Heisan!
Quote:
![]() Dag
__________________
Mel Brooks: If God wanted us to fly, he would have given us tickets! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Newcomer
Join Date: Oct 2013
Posts: 8
|
![]()
Noe av vinninga går vel opp i spinninga siden DY ikke får fly over Russland til og fra Thailand. Bruker vel i snitt 1 time lenger tid hver vei. Da hjelper det vel lite at drømmeboeingen er så fuel effektiv, eller?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
|
![]()
Klart det gjør. En time lenger flytid betyr en time ekstra pr flight der man sparer mye drivstoff i forhold til andre flytyper.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jan 2013
Posts: 99
|
![]()
Det hjelper jo desto mer at flytypen er mer fuel-effektiv da... Lengre flighter = mer besparelse. Eller mener du at overflyvingsrettigheter over Russland kun er forbeholdt enkelte flytyper?
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
SAS Langdistanse før og nå... | LN-AFG | Flyforum | 4 | 28-03-2016 20:20 |
Yield/CASK Langdistanse | Rudisha | Småprat | 0 | 31-10-2014 10:40 |
Måltider i SAS Go på langdistanse | Star Flyer | Reiseforum | 46 | 22-02-2014 23:11 |
Spanair langdistanse? | EB | Flyforum | 0 | 13-07-2005 07:14 |
Pitch langdistanse | LN-FOC | Flyforum | 3 | 02-05-2005 18:37 |