Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 17-10-2010, 13:02   #1
sk931
ScanFlyer Rusty

sk931's Avatar

Danmark Behandler FR deres Cabin crew godt ??

Tja det kan man jo så spørge sig selv om her..
På A.net kører så denne tråd om emnet.
http://www.airliners.net/aviation-fo....main/4957142/
Noget er jo gammelt nyt, men set i lyset af at FR nu lukker deres base i MRS
ja, så er der måske lidt om sagen...
Den tanke jeg får når jeg læser dette er , at dette er lige lovlig tæt på grænsen for slaveri, med bossen i front...
Jeg ved godt at "hvis du ikke kan lide duften i bageriet, såååååå" ,men alligevel.
Og så må jeg sige, at jeg ikke har fattet, at cabin crew hos FR ikke er organiseret i samme union, hvis de i det hele taget har en.
Findes der cabin crew fra FR her på forum, så lad høre fra dig...
Du kan jo bruge min mail, så det bliver helt anonymt, men som sagt ville det være dejligt at høre det fra hestens egen mund...

Hilsen
Ole

AAR-CPH-NRT-AKL-LAX-ARN-AAR
når det nu engang bliver muligt...ude i fremtiden
sk931 is offline   Reply With Quote
Old 17-10-2010, 14:54   #2
RYKogREIS
ScanFlyer Blue

RYKogREIS's Avatar

Default Re: Behandler FR deres Cabin crew godt ??

Jeg har enda ikke møtt noe cabin crew med base i Norge (RYG) som snakker norsk/dansk....
RYKogREIS is offline   Reply With Quote
Old 17-10-2010, 15:31   #3
tiemand
ScanFlyer Blue

UNION og RYANAIR er ord sterke som motpoler.

Den første CC som bruker ordet UNION får antagelig sparken mens ordet UNION fortsatt er på utpust.

RYANAIR bruker alle tenkelige midler for å hindre sine ansatte og organisere seg.
tiemand is offline   Reply With Quote
Old 17-10-2010, 16:25   #4
MountainDew
ScanFlyer Rusty

MountainDew's Avatar

Jeg jobber sammen med en Brite som var CC i Ryanair frem til i høst. Han trivdes godt og jobbet 5/4 ordning slik som f.eks også Norwegian bruker.
Siden han alltid forsvarer Ryanair når noen snakker nedlatende om selskapet kan det ikke være så forferdelig å jobbe der tenker jeg
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 17-10-2010, 19:59   #5
barca
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by RYKogREIS View Post
Jeg har enda ikke møtt noe cabin crew med base i Norge (RYG) som snakker norsk/dansk....

Jeg husker da jeg reiste MRS-MAD her om dagen med et Ryanair fly så snakket jeg med ei spansktalende flyvertinne. Hun kunne fortelle meg at ved Ryanair basen tilknyttet MRS var det veldig få fransktalende personer som jobbet i flyene deres. De fleste kom fra Spania og noen fra Italia, og Øst Europa. Det virker som at franskmenn flest er heller ikke interessert i å jobbe for lav lønn.
barca is offline   Reply With Quote
Old 17-10-2010, 22:09   #6
Farmer
ScanFlyer Crusty

Farmer's Avatar

Det er vel meget delte meninger om hvorvidt Ryanair har en god personellpolitikk, da deres metoder nok kan sies å være omdiskuterte ..
Her er i alle fall en link med uttaleleser fra noen av dem som flyr og har flydd for Ryanair.
Det er ikke bare hyggelig lesning.

http://www.itfglobal.org/campaigns/messageboard.cfm

En liten flyoversikt siden 29/7-2006..
Simplicity is the ultimate sophistication, Leonardo Da Vinci

Farmer is offline   Reply With Quote
Old 17-10-2010, 23:10   #7
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by Farmer View Post
Det er vel meget delte meninger om hvorvidt Ryanair har en god personellpolitikk, da deres metoder nok kan sies å være omdiskuterte ..
Her er i alle fall en link med uttaleleser fra noen av dem som flyr og har flydd for Ryanair.
Det er ikke bare hyggelig lesning.

http://www.itfglobal.org/campaigns/messageboard.cfm
Nå vet jeg ikke hvor mye vekt man skal legge på slike unconfirmed uttalelser på et nettsted. Jeg synes jo f.eks. en av de første uttalelsene fra en CC i UK som sier følgende er noe underlig: " I understand people saying "Quit the job if you are not happy." But I also know it's not that easy, you've invested time and strenght in it and you don't want to give up without trying harder. "

Hvor stor er investeringen som CC gjør? Ikke veldig stor sett i sammenheng med hva veldig mange andre investerer i sin karriereplattform. Jeg kjøper ikke dette argumentet, og på bakgrunn av en relativt moderat investering så vil jeg forvente at man slutter om det virkelig er så ille som folk skal ha det til.

Det er forkastelig å nekte folk muligheten til å organisere seg, og jeg betviler ikke et øyeblikk at ikke alt er fryd og gammen, men at jobben man ender opp med ikke alltid stemmer overens med det man hadde drømt om er vel tilfellet for veldig mange.

Andre uttalelser synes jeg også faller på sin egen urimelighet: "I spent 3 1/2 years slaving for this company but managed to escape a few months ago." Hva skal man si til dette? "Managed to escape"...? Jeg betviler veldig sterkt at FR har kontrakter som låser de ansatte til selskapet.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 18-10-2010, 02:33   #8
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Hvor stor er investeringen som CC gjør? Ikke veldig stor sett i sammenheng med hva veldig mange andre investerer i sin karriereplattform. Jeg kjøper ikke dette argumentet, og på bakgrunn av en relativt moderat investering så vil jeg forvente at man slutter om det virkelig er så ille som folk skal ha det til.

Det er forkastelig å nekte folk muligheten til å organisere seg, og jeg betviler ikke et øyeblikk at ikke alt er fryd og gammen, men at jobben man ender opp med ikke alltid stemmer overens med det man hadde drømt om er vel tilfellet for veldig mange.

Andre uttalelser synes jeg også faller på sin egen urimelighet: "I spent 3 1/2 years slaving for this company but managed to escape a few months ago." Hva skal man si til dette? "Managed to escape"...? Jeg betviler veldig sterkt at FR har kontrakter som låser de ansatte til selskapet.
Som vanlig er jeg langt paa vei enig med deg TOS, men naar det kommer til det aa forvente at man slutter om det virkelig er saa ille...saa maa jeg si basert paa min egen erfaring de siste 8 maanedene at - det skal masse til for aa slutte aa gi opp en fast inntekt som tross allt for de fleste av oss betaler avdrag, "puts food on your family" (fritt sitert George W Bush) med mere....jeg ble selv itsatt for et MBA virus av vaerste sort, og hadde 8 svaert tunge maaneder...(fikk ikke engang 2 dager fri for aa feire min egen 50aars dag)....det var hardt, men det tok ogsaa svaert mye aa "set yourself free" og selvom jeg naa har en ny svaert interessant jobb aa se frem til 1.1.2011 og i mellomtiden har et interessant oppdrag i Liverpool, saa har det ikke vaert lett og kanskje ikke vaert mulig uten hjelp fra en toeff liten italienerinne....saa jeg kan godt forstaa at en holder ut alltfor lenge under forhold ingen skulle maatte jobbe under, dels fordi mange rett og slett maa, dels fordi man har et svakt haap om at ting skal bli bedre
Old 18-10-2010, 02:59   #9
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Som gammel sliter i flybransjen, kan jeg ikke gjoere annet enn aa skrive under paa dette. Jeg har har hatt jobber hvor jeg har stortrives med jobb og arbeidsoppgaver, men ikke vaert fullt saa fornoeyd med betingelsene. Men ogsaa i mitt tilfelle har jeg til slutt faatt uttelling og har naa en god jobb i et glimrende firma. 'Managed to escape'? I can relate .....
Radar Station KGRV3
LN-MOW is online now   Reply With Quote
Old 18-10-2010, 21:47   #10
tiemand
ScanFlyer Blue

MOW, du har helt rett.

Hundrevis, hvis ikke tusenvis har "managed to escape" dra Ryanair, mange titalls av disse er mine kollleger i dag og det er alltid moro og høre om hvordan det "egentlig var" i RYR.

Sannheten kommer først frem etter at man har sikkerhets avstand til denne arbeidsgiveren.
tiemand is offline   Reply With Quote
Old 19-10-2010, 11:29   #11
Glenn
ScanFlyer Molded

– Ryanair er et kynisk selskap som utnytter sine ansatte. Nå er det på tide at folk får vite sannheten om hvordan Ryanair opererer.

Moss-Avis har intervjuet en Ryanair-ansatt.
http://www.moss-avis.no/nyheter/ikke...fred-1.5728125

Grøss! Glad jeg ikke jobber for Ryanair..

Last edited by Glenn; 19-10-2010 at 11:31.
Glenn is offline   Reply With Quote
Old 19-10-2010, 11:56   #12
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by tiemand View Post
MOW, du har helt rett.

Hundrevis, hvis ikke tusenvis har "managed to escape" dra Ryanair, mange titalls av disse er mine kollleger i dag og det er alltid moro og høre om hvordan det "egentlig var" i RYR.

Sannheten kommer først frem etter at man har sikkerhets avstand til denne arbeidsgiveren.
Hva med alle de som blir værende da? Jeg aner lite om turnover av ansatte i Ryanair, men jeg har et inntrykk av at en del blir værende over en tid i selskapet.

I tillegg sier personen i avisartikkelen det lenkes til nedenfor at "jeg elsker jobben min". Lønnen er dårlig - javel, da må man gjøre noe som gir bedre avkastning. Beklager om jeg høres kynisk ut, men jeg har ikke så stor forståelse for at unge mennesker som har gode muligheter til å ta seg en utdannelse og få seg en bedre betalt jobb ikke gjør det. Lønnen er som nevnt i artikkelen ikke dårlig sett fra en som kommer fra f.eks. øst-Europa. Det er ikke i seg selv noe galt om alle CC i Ryanair ender opp med å være fra øst-Europa - det er mange flotte mennesker også der. Jeg har en aldri så liten mistanke om at en del som begynner å jobbe i kabinen har et aldri så lite romantisk syn på hvordan dette er, er glade i å reise, og blir skuffet når virkeligheten stort sett bare er hardt arbeid og liten mulighet til å se de stedene man flyr til.

La meg bare ile til og si at jeg ikke tror at alt er fryd & gammen i FR, for det er det åpenbart ikke. Men å ta alt negativt som kommer for god fisk det er jeg blitt for gammel til. Her er det mange som har sin egen agenda.
Old 19-10-2010, 12:00   #13
Jeremiassen
ScanFlyer Blue

Jeremiassen's Avatar

Default Ansatt: - Ryanair drives på slavekontrakter

Fra VG.no

Quote:
Samme dag som Ryanair legger fram nye ruter fra Rygge, forteller en ansatt om det vedkommende kaller slavelignende arbeidsforhold.
http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10041788

Dette er vel ikke noe nytt...
Jeremiassen is offline   Reply With Quote
Old 19-10-2010, 12:18   #14
FlyHi
ScanFlyer Crusty

FlyHi's Avatar

Quote:
Hva med alle de som blir værende da? Jeg aner lite om turnover av ansatte i Ryanair, men jeg har et inntrykk av at en del blir værende over en tid i selskapet.

I tillegg sier personen i avisartikkelen det lenkes til nedenfor at "jeg elsker jobben min". Lønnen er dårlig - javel, da må man gjøre noe som gir bedre avkastning. Beklager om jeg høres kynisk ut, men jeg har ikke så stor forståelse for at unge mennesker som har gode muligheter til å ta seg en utdannelse og få seg en bedre betalt jobb ikke gjør det. Lønnen er som nevnt i artikkelen ikke dårlig sett fra en som kommer fra f.eks. øst-Europa. Det er ikke i seg selv noe galt om alle CC i Ryanair ender opp med å være fra øst-Europa - det er mange flotte mennesker også der. Jeg har en aldri så liten mistanke om at en del som begynner å jobbe i kabinen har et aldri så lite romantisk syn på hvordan dette er, er glade i å reise, og blir skuffet når virkeligheten stort sett bare er hardt arbeid og liten mulighet til å se de stedene man flyr til.

La meg bare ile til og si at jeg ikke tror at alt er fryd & gammen i FR, for det er det åpenbart ikke. Men å ta alt negativt som kommer for god fisk det er jeg blitt for gammel til. Her er det mange som har sin egen agenda.
Det handler vel mest af alt om nogle principielle ting.

1) Er det ok (lovligt) at ansatte folk i Norge(eller andre lande) og lade dem bosætte sig, der uden at de bidrager til fællesskabet i form af skattebetaling m.v.?

2) Er det ok - via yderst kreative skatte/løn-ordninger, at man konkurrerer på ulige vilkår ift. de selskaber, der tolker lovgivningen som den oprindeligt er ment - og dermed er med til at presse lønniveauet i et velfærdssamfund til et minimum?

3) Er det ok at man i et moderne samfund - i praksis - ikke giver folk de rettigheder som de lovmæssigt har krav på (medlem af fagforening bl.a.)? Jeg ved godt FR påstår noget andet, men i praksis har medarbejderne ikke denne mulighen.

4) Er det ok, at de gode arbejdsvilkår vi i Skandinavien har brugt årtier på at oparbejde skal undermineres af billig udenlandsk arbejdskraft, som reelt er social dumping?

5) Er det ok, at have en forretningsmodel, der er bygget op på underleverandører, der har medarbejdere på korttidskontrakter, der reelt må finde sig i hvad som helst for ikke at miste jobbet?

Jeg har hørt alle argumenterne om at de da bare kan finde sig et andet job, hvis det er så slemt, men jeg køber den ganske enkelt ikke. Arbejdssituationen ser betydeligt anderldes ud i de lande, som FR henter store dele af deres arbejdskraft fra - og i mange tilfælde har de ikke en reelt mulighed og må vælge mellem pest og kolera. Skandinaviske statsborgere har en betydelig bedre mulighed for at skaffe sig andre og bedre jobs, men sådan er situationen altså stadig ikke i mange lande.

Når man samtidig tager i betragtning at denne import af medarbejdere presser de øvrige lønniveau ned - primært pga. kreative skatte- og ansættelsesmodeller, så kan man jo stille sig selv spørgsmålet om det virkeligt er sådan vi ønsker at vores samfund udvikler sig - og om det ikke modarbejder de velfærdsmodeller vi i denne del af verden har brugt årtier på at opbygge.

Og det handler ikke om at østeuropæere eller irere eller hvor de nu måtte komme fra ikke meget gerne må have disse jobs, men tværtimod og at alle burde bakke op om at alle får ordentlige arbejdsforhold og et lønniveau, der matcher det marked man er ansat og bor i. Østeuropæere skal ikke være B-arbejdskraft, som det er tilfældet mange steder nu. Hvis de kan levere jobbet på niveau med lokale, så skal de også have samme løn.

I praksis er der tusindvis af ansatte, som via en lav løn - og ikke mindst flere statskasser, som grundet manglende skatteindtægter pga. disse ordninger er med til at betale at visse selskaber kan tilbyde billetpriser under den reelle kostpris og samtidig fylde aktionærernes lommer op.

Folks levevilkår og en beskyttelse af de velfærdssamfund vi har må være vigtigere end at kunne flyve til en eller anden sekundær lufthavn for 1 krone.

I og for sig er det forståeligt nok at FR forsøger sig - deres opgave er at tjene flest mulige penge, men jeg synes faktisk det er skræmmende, at man så mange steder lukker øjenene for disse lønmodeller og accepterer dårlige lønvilkår og manglende skattebetaling - i frygt for at miste nogle flyruter. Det er på tide at myndighederne bliver deres ansvar bevidst.

Konkurrence er godt, men det skal foregå på ordentlige og reelle vilkår - og ikke på bekostning af de ansatte - og det synes jeg faktisk der er meget der tyder på, at det ikke gør idag.

..og hvis FR mener at vilkårene er anderledes end det bliver lagt frem, så er det vel ikke for meget forlangt at de dokumenterer det sort på hvidt. At de kommer med tal på gennemsnitsløn kan ikke bruges til noget uden at det er forklaret hvilke ansatte det gælder. En gennemsnitsløn for alle i selskabet siger ikke noget om kabinepersonalets vilkår.

Last edited by FlyHi; 19-10-2010 at 12:21.
FlyHi is offline   Reply With Quote
Old 19-10-2010, 12:19   #15
Wishmaster
avsluttet

Wishmaster's Avatar

Huff. Man kan diskutere dette i årevis...
Men MoL gjør jo alt for at billettene skal være billige.
Jo, de ansatte har jo så og si nymotens slavekontrakter.
Men slaveri er jo noe helt annet, dersom man skulle tenke på 500 år tilbake.

Mange unge er kanskje tvunget til dette arbeidet grunnet eget lands dårlige sosialpolitikk;
mange har valgt dette frivillig også.

Uansett byr vel FR på utfordringer med salg - og de ansatte selv bør vel se situasjonen i dette ; Jeg har lest mange tråder (norske s.s europeiske) og ingen har nevnt at de ansatte søker iherdig etter andre jobber eller nevnt noe om det. De klager bare direkte på arbeidsvilkårene. - og da kan det virke som om de faktisk bare har lyst til å jobbe med luftfarten generellt?
Wishmaster is offline   Reply With Quote
Old 19-10-2010, 12:37   #16
A346
ScanFlyer Silver

A346's Avatar

Kanskje litt OT, men er det ikke klare paraleller til FR som arbeidsgiver og den vanlige nordmann som skal pusse opp og leier inn en polakk for å gjøre jobben svart? Lønna er lav, skatt betales ikke i det aktuelle landet, rettighetene er få, men så lenge jobben blir gjort og det billig, så er det greit. Det er sikkert bedre vilkår enn hva som er tilfelle "der de kommer fra" uansett...

Spør du meg så er det moralske betenkeligheter ved begge tilfeller.
A346 is offline   Reply With Quote
Old 19-10-2010, 12:40   #17
FlyHi
ScanFlyer Crusty

FlyHi's Avatar

Quote:
Originally Posted by A346 View Post
Kanskje litt OT, men er det ikke klare paraleller til FR som arbeidsgiver og den vanlige nordmann som skal pusse opp og leier inn en polakk for å gjøre jobben svart? Lønna er lav, skatt betales ikke i det aktuelle landet, rettighetene er få, men så lenge jobben blir gjort og det billig, så er det greit. Det er sikkert bedre vilkår enn hva som er tilfelle "der de kommer fra" uansett...

Spør du meg så er det moralske betenkeligheter ved begge tilfeller.
Der er mange ligheder i den sammeligning - og i Skandinavien er der jo netop en tendens til at ens moralske grænser er lidt mere fleksible, hvis man selv kan spare nogle penge...
Old 19-10-2010, 12:43   #18
A346
ScanFlyer Silver

A346's Avatar

Quote:
Originally Posted by FlyHi View Post
Der er mange ligheder i den sammeligning - og i Skandinavien er der jo netop en tendens til at ens moralske grænser er lidt mere fleksible, hvis man selv kan spare nogle penge...
Og i begge tilfeller er det de etablerte (om enn noe overprisede) aktørene som følger alle lover og regler som får svi. Enten det er SAS eller lokale håndverkere.
A346 is offline   Reply With Quote
Old 19-10-2010, 13:32   #19
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by FlyHi View Post
Det handler vel mest af alt om nogle principielle ting.
FlyHi, du har mange betrakninger som jeg sier meg nokså enig i (spesielt hva angår arbeidsvilkår, rettigheter til organisering, osv.), men jeg er ikke sikker på at jeg er enig i alt, og jeg er langt fra sikker på at alle de kommentarene som kommer om arbeidsvilkår i FR er spesielt prinsipielt orienterte.

Quote:
1) Er det ok (lovligt) at ansatte folk i Norge(eller andre lande) og lade dem bosætte sig, der uden at de bidrager til fællesskabet i form af skattebetaling m.v.?
I prinsippet nei. Er man formelt bosatt et sted så vil man normalt sett være skatteyter til det landet man er bosatt i. Det er nok unntak her som jeg ikke kjenner godt nok til - bl.a. i forhold til aktivitet som foregår over landegrenser (som FRs aktiviteter).

Quote:
2) Er det ok - via yderst kreative skatte/løn-ordninger, at man konkurrerer på ulige vilkår ift. de selskaber, der tolker lovgivningen som den oprindeligt er ment - og dermed er med til at presse lønniveauet i et velfærdssamfund til et minimum?
Tolkning og håndhevelse av lover og regler har vi myndigheter som er satt til å gjøre. Jeg forutsetter at disse gjør jobben sin, og om FR omgår regelverket på en måte som bryter med loven så forventer jeg at relevante myndigheter slår ned på dette. Det å presse lønnsnivået for enkelte grupper av ukvalifisert arbeidskraft og/eller arbeidskraft det er stort overskudd på er nok en naturlig konsekvens av at arbeidslivet er blitt mer globalt/internasjonalt. Dette rammer nok arbeid som i mindre grad krever formell erfaring mer enn annen type arbeid.

Quote:
3) Er det ok at man i et moderne samfund - i praksis - ikke giver folk de rettigheder som de lovmæssigt har krav på (medlem af fagforening bl.a.)? Jeg ved godt FR påstår noget andet, men i praksis har medarbejderne ikke denne mulighen.
Nei. Helt klart ikke.

Quote:
4) Er det ok, at de gode arbejdsvilkår vi i Skandinavien har brugt årtier på at oparbejde skal undermineres af billig udenlandsk arbejdskraft, som reelt er social dumping?
Det er problematisk, men se mitt svar på spm. 2.

Quote:
5) Er det ok, at have en forretningsmodel, der er bygget op på underleverandører, der har medarbejdere på korttidskontrakter, der reelt må finde sig i hvad som helst for ikke at miste jobbet?
Jeg er tilhenger av at ansatte skal ha fornuftige vilkår. Bruk av korttidskontrakter kan være hensiktsmessig for å sikre fleksibilitet. Å bruke trussel om å miste jobben for å sikre at folk gjør hva som helst har jeg liten sans for. Jeg er imidlertid ikke sikker på at alle kommentarene som kommer om dette fra tidligere FR-ansatte er den hele & fulle sannheten.

Quote:
Jeg har hørt alle argumenterne om at de da bare kan finde sig et andet job, hvis det er så slemt, men jeg køber den ganske enkelt ikke. Arbejdssituationen ser betydeligt anderldes ud i de lande, som FR henter store dele af deres arbejdskraft fra - og i mange tilfælde har de ikke en reelt mulighed og må vælge mellem pest og kolera. Skandinaviske statsborgere har en betydelig bedre mulighed for at skaffe sig andre og bedre jobs, men sådan er situationen altså stadig ikke i mange lande.
Hva er så alternativet? Skal man hindre konkurranse fra land som har lave lønninger? Jeg tror, basert på hva jeg hører at folk tjener i øst-Europa, at lønnen man får som CC hos FR ikke er veldig dårlig. Jeg innrømmer imidlertid at det er basert på 3. og 4. håndsinformasjon.

Quote:
Når man samtidig tager i betragtning at denne import af medarbejdere presser de øvrige lønniveau ned - primært pga. kreative skatte- og ansættelsesmodeller, så kan man jo stille sig selv spørgsmålet om det virkeligt er sådan vi ønsker at vores samfund udvikler sig - og om det ikke modarbejder de velfærdsmodeller vi i denne del af verden har brugt årtier på at opbygge.
Nei, det kan du si, men samtidig så er det ikke så enkelt å skille mellom hva som bør aksepteres (som en naturlig konsekvens av økt grad av internasjonal konkurranse) og hva som er overtramp. Nå er det jo slik at de skandinaviske landene har så høyt prisnivå at det er vanskelig å etablere seg her som lavinntektsarbeider (jfr. avisartikkelen det lenkes til over her et sted). Prisnivået i f.eks. Norge er satt ut fra et høyt lønnsnivå. Det er ikke gjort i en håndvending, og iallefall ikke av FRs ansatte på evt baser i Norge, å få bukt med prisnivået i Norge.

Quote:
Og det handler ikke om at østeuropæere eller irere eller hvor de nu måtte komme fra ikke meget gerne må have disse jobs, men tværtimod og at alle burde bakke op om at alle får ordentlige arbejdsforhold og et lønniveau, der matcher det marked man er ansat og bor i. Østeuropæere skal ikke være B-arbejdskraft, som det er tilfældet mange steder nu. Hvis de kan levere jobbet på niveau med lokale, så skal de også have samme løn.
Hva er så benchmark for hva som er riktig lønn? En overbetalt nordmann, eller en underbetalt polakk? Jeg tror dessverre, som nevnt tidligere, at man vil se et press på lønningene i en del typer jobber (hvor det formelle kravet til kompetanse er lavt og det er stort tilbud av aktuelle kandidater til ledige jobber).

Quote:
Folks levevilkår og en beskyttelse af de velfærdssamfund vi har må være vigtigere end at kunne flyve til en eller anden sekundær lufthavn for 1 krone.
Om det er en sekundær lufthavn er komplett irrelevant i denne sammenhengen. At de ansattes vilkår skal beskyttes er jeg enig i, men jeg er litt usikker på hvilke typer vilkår som skal beskyttes og hvor langt man kan og skal gå.

Quote:
Konkurrence er godt, men det skal foregå på ordentlige og reelle vilkår - og ikke på bekostning af de ansatte - og det synes jeg faktisk der er meget der tyder på, at det ikke gør idag.
Konkurranse går utover avkastning på enkeltes innsats - det tror jeg vi kan konkludere med. Ofte er det de som sitter dårligst til (jfr. mine andre kommentarer over her). Poenget med konkurranse er å bidra til økt effektivitet, økt generell velferd (delvis som en konsekvens av lavere priser). At noen lider under dette er nok en realitet vi må ta inn over oss. Det er "1 milliard kinersere" som jobber for smuler for at vi skal ha billlige klær, sko, leker og alt mulig annet. Hvordan skal vi sørge for at disse skal få vilkår som er fornuftige og levelige? Hvor går grensen for hva man skal gripe inn overfor? Dette er ikke lett.

Quote:
..og hvis FR mener at vilkårene er anderledes end det bliver lagt frem, så er det vel ikke for meget forlangt at de dokumenterer det sort på hvidt. At de kommer med tal på gennemsnitsløn kan ikke bruges til noget uden at det er forklaret hvilke ansatte det gælder. En gennemsnitsløn for alle i selskabet siger ikke noget om kabinepersonalets vilkår.
Det hadde vært interessant å se, ja.
Old 19-10-2010, 14:16   #20
FlyHi
ScanFlyer Crusty

FlyHi's Avatar

Quote:
FlyHi, du har mange betrakninger som jeg sier meg nokså enig i (spesielt hva angår arbeidsvilkår, rettigheter til organisering, osv.), men jeg er ikke sikker på at jeg er enig i alt, og jeg er langt fra sikker på at alle de kommentarene som kommer om arbeidsvilkår i FR er spesielt prinsipielt orienterte.
Jeg kan kun tale for mig selv - og selv om jeg ikke bryder mig særligt om FR, så er min holdning til dette yderst principiel - og det er netop pga. alle disse meget kreative løsninger, som selskaber kommer op med at jeg stiller mig kritisk til selskabet. Fri konkurrence er fint - og selvom de ikke leverer et produkt der tiltaler mig, så skal de være velkomne hvis de vil konkurrere på lige vilkår og ikke snylte på både medarbejdere og udnytte skattesystemerne.

Quote:
I prinsippet nei. Er man formelt bosatt et sted så vil man normalt sett være skatteyter til det landet man er bosatt i. Det er nok unntak her som jeg ikke kjenner godt nok til - bl.a. i forhold til aktivitet som foregår over landegrenser (som FRs aktiviteter).
Nu er jeg selv bosat i et andet land end det jeg arbejder i og her er der helt klare regler for at man skal beskatte i det land, som man opnår indtægten i. For at denne særregel hænger sammen har man så lavet en udligningsaftale mellem DK og SE, så DK betaler et beløb til SE. Personligt ville jeg meget hellere bidrage til det land jeg rent faktisk bor i, men det har myndighederne i fælleskab fundet en anden løsning på.

Hvis man både har arbejdsplads (base) og bopæl i samme land, så er det mig en gåde at man ikke skal beskatte her og ikke mindst have lønvilkår som gælder dette land. Her har myndighederne i mine øjne sovet i time og det er på tide de vågner op.

Quote:
Tolkning og håndhevelse av lover og regler har vi myndigheter som er satt til å gjøre. Jeg forutsetter at disse gjør jobben sin, og om FR omgår regelverket på en måte som bryter med loven så forventer jeg at relevante myndigheter slår ned på dette. Det å presse lønnsnivået for enkelte grupper av ukvalifisert arbeidskraft og/eller arbeidskraft det er stort overskudd på er nok en naturlig konsekvens av at arbeidslivet er blitt mer globalt/internasjonalt. Dette rammer nok arbeid som i mindre grad krever formell erfaring mer enn annen type arbeid.
Som udgangspunkt skal man jo også have tillid til at myndigheder sørger for at regler og love bliver overholdt. Rent juridisk kan det sagtens være FR har ret, men når det er så åbenlyst at de udnytter systemet, så skulle lovgiverne måske overveje om reglerne skulle ændres.

Globalisering/internationalisering kan vi lokalt ikke gøre meget ved - udover de etiske retningslinier som firmaer og private sætter for sig selv, men principielt synes jeg der er stor forskel på hvordan et 3. verdens land har besluttet deres vilkår skal være og hvilke vilkår vi tillader i vores lande. I sidstnævnte tilfælde har vi faktisk mulighed for at have indflydelse og ændre det - noget der er svært at få gennemtrumfet i andre lande.

Quote:
Jeg er tilhenger av at ansatte skal ha fornuftige vilkår. Bruk av korttidskontrakter kan være hensiktsmessig for å sikre fleksibilitet. Å bruke trussel om å miste jobben for å sikre at folk gjør hva som helst har jeg liten sans for. Jeg er imidlertid ikke sikker på at alle kommentarene som kommer om dette fra tidligere FR-ansatte er den hele & fulle sannheten.
Så længe FR ikke vil gå ud og dokumentere det modsatte, så har jeg svært ved ikke at tro på de historier jeg både har hørt fra tidligere ansatte og de som bliver skrevet offentligt. Det kan sagtens være der er "pyntet" på nogle af de historier, hvis de enkelte har en anden dagsorden, men jeg synes faktisk det ville være på sin plads at FR så kom med dokumentation for det modsatte. Noget de tydeligvis ikke vil - og det kan man jo så selv konkludere hvad man vil ud fra.

Quote:
Hva er så alternativet? Skal man hindre konkurranse fra land som har lave lønninger? Jeg tror, basert på hva jeg hører at folk tjener i øst-Europa, at lønnen man får som CC hos FR ikke er veldig dårlig. Jeg innrømmer imidlertid at det er basert på 3. og 4. håndsinformasjon.
Man skal på ingen måde hindre konkurrencen - hverken lokalt eller nationalt, men man skal sørge for at de folk der bosætter sig i velfærdslande også er sikret de samme løn- og arbejdsvilkår som alle andre i de lande. Hvis man bor og arbejder i Norge, så skal man have norsk løn og betale norsk skat - ligesom man også skal være socialt sikret i Norge, mens dette ansættelsesforhold står på. Så må man være en del af fællesskabet - både når der skal ydes og nydes. Hvis FR vil have base for en del af deres forretnings i Norden, så må de også ansætte folk og drive forretningen ud fra de vilkår som gælder for alle andre selskaber her. Hvis alle medarbejdere var ansat og havde base i Irland, så var det irske regler der skal gælde, men reelt har de en både norsk og svensk forretning i kraft af deres baser der.

Quote:
Nei, det kan du si, men samtidig så er det ikke så enkelt å skille mellom hva som bør aksepteres (som en naturlig konsekvens av økt grad av internasjonal konkurranse) og hva som er overtramp. Nå er det jo slik at de skandinaviske landene har så høyt prisnivå at det er vanskelig å etablere seg her som lavinntektsarbeider (jfr. avisartikkelen det lenkes til over her et sted). Prisnivået i f.eks. Norge er satt ut fra et høyt lønnsnivå. Det er ikke gjort i en håndvending, og iallefall ikke av FRs ansatte på evt baser i Norge, å få bukt med prisnivået i Norge.
Prisniveauerne i Skandinavien er som de skal være, da de passer til lønniveauerne i de respektive lande. Netop derfor skal vi også sikre at alle der bor og arbejder i disse lande får samme løn og vilkår som andre. Selv indenfor de skandinaviske lande er der forskel, hvor Sverige har det laveste prisniveau - noget der passer til lønniveauet i Sverige.

Quote:
Hva er så benchmark for hva som er riktig lønn? En overbetalt nordmann, eller en underbetalt polakk? Jeg tror dessverre, som nevnt tidligere, at man vil se et press på lønningene i en del typer jobber (hvor det formelle kravet til kompetanse er lavt og det er stort tilbud av aktuelle kandidater til ledige jobber).
Benchmark er prisniveauet i det land hvor man bor og arbejder. Indenfor visse områder vil der altid være et pres på lønniveauet - og specielt som du siger på de områder, hvor udbuddet er større end efterspørgslen. Men at omgåes reglerne yderst kreativt for at lave social dumping og sørge for mindst mulig skattebetaling (for at holde lønniveauet nede) er i mine øjne ikke en reel og fair måde at lade markedskræfterne styre det på. Vi lever i velfærdslande og jeg synes faktisk godt vi kan stille krav til en vis minimumsstandard for de personer der arbejder i vores lande - uanset om de kommer fra Norge, Danmark, Sverige eller Polen.

At lønniveauerne presses ned blot fordi vilkårene er endnu dårlige i Polen eller Ukraine bryder jeg mig faktisk ikke om. Det er både en bombe under vores eget velfærdssystem og ikke mindst respektløst overfor de folk, som pga. dårlige vilkår i hjemlandet er "tvunget" til at være B-medarbejdere og B-medborgere i de lande de kommer til.

Quote:
Konkurranse går utover avkastning på enkeltes innsats - det tror jeg vi kan konkludere med. Ofte er det de som sitter dårligst til (jfr. mine andre kommentarer over her). Poenget med konkurranse er å bidra til økt effektivitet, økt generell velferd (delvis som en konsekvens av lavere priser). At noen lider under dette er nok en realitet vi må ta inn over oss. Det er "1 milliard kinersere" som jobber for smuler for at vi skal ha billlige klær, sko, leker og alt mulig annet. Hvordan skal vi sørge for at disse skal få vilkår som er fornuftige og levelige? Hvor går grensen for hva man skal gripe inn overfor? Dette er ikke lett.

Du har helt ret i at det ikke er en let problemstilling, men personligt synes jeg faktisk den er vigtig, hvis vi skal arbejde for at holde vores nuværende levestandard i Skandinavien. Jeg vil langt hellere være med til at hæve velfærds- og lønniveauet i de øvrige EU-lande end at sænke det hos os. Det er vel i virkeligheden en af hovedidéerne bag at indlemme flere medlemslande i EU-samarbejdet.

At konkurrere på øget effektivitet m.v. er helt reelt og noget alle virksomheder gør, men der er i mine øjne en stor forskel på på det og så social dumping og udnyttelse af arbejdsgrupper, der er lettere at "friste" til en lav løn fordi vilkårene de kommer fra er endnu dårligere.

Mht løn niveau i Kina og andre lavtlønslande, så er det desværre ikke noget vi kan have den store indflydelse på, men når vi taler vilkår i "vores" lande, så har vi faktisk direkte indflydelse - akkurat som vi bl.a. via EU har en vis indflydelse på de fattigere EU-lande.

Jeg synes det er synd at udviklingen går imod at laveste fællesnævner skal sætte standarden - det ville da være meget bedre at hæve niveauet hvor vi kan - for alle. Til en hvis grad vil vi jo stadig være udsat for konkurrence fra lande vi ikke har indflydelse på og sådan har det jo altid været, men der er stor forskel på det og så "importere" de dårligere arbejdsvilkår til denne del af verden.

I denne del af verden har vi faktisk råd til at betale en pris for varerne, så de ansatte kan have ordentlige vilkår, men desværre er der jo indenfor alle brancher en tendens til at alt kun handler om pris, pris, pris - uden hensynstagen til på hvilken bekostning prisen er lav.

Hele verden valfarter også til Ikea - uanset om der jævnligt kommer historier frem om at nogle af produkterne er lavet under tvivlsomme forhold hos underleverandører. Ikea kan vaske hænder, da det ikke er dem der har gjort det, men det er trods alt dem der har presset prisen helt i bund og underleverandøren har enten valget mellem at miste ordren eller snyde lidt på vægten. Når man har dårlige forhold skal der ikke meget fantasi til at forestille sig hvad de vælger.

Last edited by FlyHi; 19-10-2010 at 14:24.
FlyHi is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules