• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Trafikktall DY juni 2009

RIBRO

ScanFlyer Gold
Da er juni-tallene ute og det er en pen oppgang ift 2008 med tanke på at det er "finanskrise".

The total number of passengers flown in June 2009 was
976,836 compared to 846,246 last year, an increase of
130,590 passengers (15 %).

Compared to the same period last year:
-Total passenger traffic (RPK) increased by 9 %
-Total capacity (ASK) increased by 11 %
-The load factor was 79 %, down 1 p.p.

Les mer her: http://www.newsweb.no/newsweb/search.do?messageId=241745
 
Last edited:
Pene tall for DY! Nå bør det vel begynne å bli gode svarte tall i boka?

SAS kommer ikke til å legge frem pene tall, nettopp fordi de har kuttet så mye. Det blir nedgang uansett. Men nå er det ikke om å gjøre og frakte flest folk, men å tjene penger, så man får håpe på at det bedrer seg på det området i stedet.
 
1% fall i kabinfaktor, til 79%, kan vel neppe være kritisk. Ca. 80% kabinfaktor må da vel være veldig bra skulle en tro?
 
•Norwegian (51,00) – kortsiktig oljepris-hedge, langsiktig bransjevinner. Dagens tøffe økonomiske klima favoriserer lavpris-flyselskaper. Mens Norwegian har økt sin kapasitet med 21 prosent i årets fem første måneder, har SAS vært tvunget til å redusere sin med 13 prosent. Med bakgrunn i gjennomsnittlige bransjemultipler mener vi Norwegian fortjener en aksjekurs på 66, og dette taler for en kjøpsanbefaling. Sterk konkurransekraft og en solid markedsposisjon gjør Norwegian til en oppkjøpskandidat for større europeiske flyselskaper som vil inn i Skandinavia.

http://www.hegnar.no/analyser/article382814.ece

... godt jeg kjøpte aksjene mine da de lå på 10-15 kr...
 
Sterk konkurransekraft og en solid markedsposisjon gjør Norwegian til en oppkjøpskandidat for større europeiske flyselskaper som vil inn i Skandinavia.

Undrer meg litt over den siste konklusjonen - i Europa er det vel bare to i dette segmentet (LCC) som kan være aktuelle - Ryanair og easyjet. Førstnevnte tror jeg kan utelukkes grunnet sin ikke-bruk av storflyplasser med store avgifter. Sistnevnte har riktig flyplassmix, men mangler finansiell styrke til oppkjøp og så spiller flytypevalget inn også kanskje - easyjet er like Airbus som Ryanair er Boeing. Så vil kanskje noen si at Air Berlin har både rett farge, mye rette fly og ikke minst storflyplasser sammen med hub-bruk passer sammen med Norwegian. Men da var det finansene igjen - og der er det ikke noe håp for Air Berlin får midler til et slikt oppkjøp.
 
Er det noen som har vært fremme med regnemaskinen for å få en oversikt over resultatet på driften til DY?
 
Back
Top