![]() |
|
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Tja det kan man jo så spørge sig selv om her..
På A.net kører så denne tråd om emnet. http://www.airliners.net/aviation-fo....main/4957142/ Noget er jo gammelt nyt, men set i lyset af at FR nu lukker deres base i MRS ja, så er der måske lidt om sagen... Den tanke jeg får når jeg læser dette er , at dette er lige lovlig tæt på grænsen for slaveri, med bossen i front... Jeg ved godt at "hvis du ikke kan lide duften i bageriet, såååååå" ,men alligevel. Og så må jeg sige, at jeg ikke har fattet, at cabin crew hos FR ikke er organiseret i samme union, hvis de i det hele taget har en. Findes der cabin crew fra FR her på forum, så lad høre fra dig... Du kan jo bruge min mail, så det bliver helt anonymt, men som sagt ville det være dejligt at høre det fra hestens egen mund... Hilsen Ole |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Jeg har enda ikke møtt noe cabin crew med base i Norge (RYG) som snakker norsk/dansk....
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
UNION og RYANAIR er ord sterke som motpoler.
Den første CC som bruker ordet UNION får antagelig sparken mens ordet UNION fortsatt er på utpust. RYANAIR bruker alle tenkelige midler for å hindre sine ansatte og organisere seg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Jeg husker da jeg reiste MRS-MAD her om dagen med et Ryanair fly så snakket jeg med ei spansktalende flyvertinne. Hun kunne fortelle meg at ved Ryanair basen tilknyttet MRS var det veldig få fransktalende personer som jobbet i flyene deres. De fleste kom fra Spania og noen fra Italia, og Øst Europa. Det virker som at franskmenn flest er heller ikke interessert i å jobbe for lav lønn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Jeg jobber sammen med en Brite som var CC i Ryanair frem til i høst. Han trivdes godt og jobbet 5/4 ordning slik som f.eks også Norwegian bruker.
Siden han alltid forsvarer Ryanair når noen snakker nedlatende om selskapet kan det ikke være så forferdelig å jobbe der tenker jeg ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Det er vel meget delte meninger om hvorvidt Ryanair har en god personellpolitikk, da deres metoder nok kan sies å være omdiskuterte ..
Her er i alle fall en link med uttaleleser fra noen av dem som flyr og har flydd for Ryanair. Det er ikke bare hyggelig lesning. http://www.itfglobal.org/campaigns/messageboard.cfm |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Hvor stor er investeringen som CC gjør? Ikke veldig stor sett i sammenheng med hva veldig mange andre investerer i sin karriereplattform. Jeg kjøper ikke dette argumentet, og på bakgrunn av en relativt moderat investering så vil jeg forvente at man slutter om det virkelig er så ille som folk skal ha det til. Det er forkastelig å nekte folk muligheten til å organisere seg, og jeg betviler ikke et øyeblikk at ikke alt er fryd og gammen, men at jobben man ender opp med ikke alltid stemmer overens med det man hadde drømt om er vel tilfellet for veldig mange. Andre uttalelser synes jeg også faller på sin egen urimelighet: "I spent 3 1/2 years slaving for this company but managed to escape a few months ago." Hva skal man si til dette? "Managed to escape"...? Jeg betviler veldig sterkt at FR har kontrakter som låser de ansatte til selskapet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Finn Erik Edvardsen
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#10 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Som gammel sliter i flybransjen, kan jeg ikke gjoere annet enn aa skrive under paa dette. Jeg har har hatt jobber hvor jeg har stortrives med jobb og arbeidsoppgaver, men ikke vaert fullt saa fornoeyd med betingelsene. Men ogsaa i mitt tilfelle har jeg til slutt faatt uttelling og har naa en god jobb i et glimrende firma. 'Managed to escape'? I can relate .....
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
MOW, du har helt rett.
Hundrevis, hvis ikke tusenvis har "managed to escape" dra Ryanair, mange titalls av disse er mine kollleger i dag og det er alltid moro og høre om hvordan det "egentlig var" i RYR. Sannheten kommer først frem etter at man har sikkerhets avstand til denne arbeidsgiveren. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
I tillegg sier personen i avisartikkelen det lenkes til nedenfor at "jeg elsker jobben min". Lønnen er dårlig - javel, da må man gjøre noe som gir bedre avkastning. Beklager om jeg høres kynisk ut, men jeg har ikke så stor forståelse for at unge mennesker som har gode muligheter til å ta seg en utdannelse og få seg en bedre betalt jobb ikke gjør det. Lønnen er som nevnt i artikkelen ikke dårlig sett fra en som kommer fra f.eks. øst-Europa. Det er ikke i seg selv noe galt om alle CC i Ryanair ender opp med å være fra øst-Europa - det er mange flotte mennesker også der. Jeg har en aldri så liten mistanke om at en del som begynner å jobbe i kabinen har et aldri så lite romantisk syn på hvordan dette er, er glade i å reise, og blir skuffet når virkeligheten stort sett bare er hardt arbeid og liten mulighet til å se de stedene man flyr til. La meg bare ile til og si at jeg ikke tror at alt er fryd & gammen i FR, for det er det åpenbart ikke. Men å ta alt negativt som kommer for god fisk det er jeg blitt for gammel til. Her er det mange som har sin egen agenda. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
1) Er det ok (lovligt) at ansatte folk i Norge(eller andre lande) og lade dem bosætte sig, der uden at de bidrager til fællesskabet i form af skattebetaling m.v.? 2) Er det ok - via yderst kreative skatte/løn-ordninger, at man konkurrerer på ulige vilkår ift. de selskaber, der tolker lovgivningen som den oprindeligt er ment - og dermed er med til at presse lønniveauet i et velfærdssamfund til et minimum? 3) Er det ok at man i et moderne samfund - i praksis - ikke giver folk de rettigheder som de lovmæssigt har krav på (medlem af fagforening bl.a.)? Jeg ved godt FR påstår noget andet, men i praksis har medarbejderne ikke denne mulighen. 4) Er det ok, at de gode arbejdsvilkår vi i Skandinavien har brugt årtier på at oparbejde skal undermineres af billig udenlandsk arbejdskraft, som reelt er social dumping? 5) Er det ok, at have en forretningsmodel, der er bygget op på underleverandører, der har medarbejdere på korttidskontrakter, der reelt må finde sig i hvad som helst for ikke at miste jobbet? Jeg har hørt alle argumenterne om at de da bare kan finde sig et andet job, hvis det er så slemt, men jeg køber den ganske enkelt ikke. Arbejdssituationen ser betydeligt anderldes ud i de lande, som FR henter store dele af deres arbejdskraft fra - og i mange tilfælde har de ikke en reelt mulighed og må vælge mellem pest og kolera. Skandinaviske statsborgere har en betydelig bedre mulighed for at skaffe sig andre og bedre jobs, men sådan er situationen altså stadig ikke i mange lande. Når man samtidig tager i betragtning at denne import af medarbejdere presser de øvrige lønniveau ned - primært pga. kreative skatte- og ansættelsesmodeller, så kan man jo stille sig selv spørgsmålet om det virkeligt er sådan vi ønsker at vores samfund udvikler sig - og om det ikke modarbejder de velfærdsmodeller vi i denne del af verden har brugt årtier på at opbygge. Og det handler ikke om at østeuropæere eller irere eller hvor de nu måtte komme fra ikke meget gerne må have disse jobs, men tværtimod og at alle burde bakke op om at alle får ordentlige arbejdsforhold og et lønniveau, der matcher det marked man er ansat og bor i. Østeuropæere skal ikke være B-arbejdskraft, som det er tilfældet mange steder nu. Hvis de kan levere jobbet på niveau med lokale, så skal de også have samme løn. I praksis er der tusindvis af ansatte, som via en lav løn - og ikke mindst flere statskasser, som grundet manglende skatteindtægter pga. disse ordninger er med til at betale at visse selskaber kan tilbyde billetpriser under den reelle kostpris og samtidig fylde aktionærernes lommer op. Folks levevilkår og en beskyttelse af de velfærdssamfund vi har må være vigtigere end at kunne flyve til en eller anden sekundær lufthavn for 1 krone. I og for sig er det forståeligt nok at FR forsøger sig - deres opgave er at tjene flest mulige penge, men jeg synes faktisk det er skræmmende, at man så mange steder lukker øjenene for disse lønmodeller og accepterer dårlige lønvilkår og manglende skattebetaling - i frygt for at miste nogle flyruter. Det er på tide at myndighederne bliver deres ansvar bevidst. Konkurrence er godt, men det skal foregå på ordentlige og reelle vilkår - og ikke på bekostning af de ansatte - og det synes jeg faktisk der er meget der tyder på, at det ikke gør idag. ..og hvis FR mener at vilkårene er anderledes end det bliver lagt frem, så er det vel ikke for meget forlangt at de dokumenterer det sort på hvidt. At de kommer med tal på gennemsnitsløn kan ikke bruges til noget uden at det er forklaret hvilke ansatte det gælder. En gennemsnitsløn for alle i selskabet siger ikke noget om kabinepersonalets vilkår.
Founder /Editor: FinalCall travel Last edited by FlyHi; 19-10-2010 at 12:21. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |||||||||||
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
FlyHi, du har mange betrakninger som jeg sier meg nokså enig i (spesielt hva angår arbeidsvilkår, rettigheter til organisering, osv.), men jeg er ikke sikker på at jeg er enig i alt, og jeg er langt fra sikker på at alle de kommentarene som kommer om arbeidsvilkår i FR er spesielt prinsipielt orienterte.
Quote:
Quote:
Quote:
Quote:
Quote:
Quote:
Quote:
Quote:
Quote:
Quote:
Quote:
|
|||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
– Ryanair er et kynisk selskap som utnytter sine ansatte. Nå er det på tide at folk får vite sannheten om hvordan Ryanair opererer.
Moss-Avis har intervjuet en Ryanair-ansatt. http://www.moss-avis.no/nyheter/ikke...fred-1.5728125 Grøss! Glad jeg ikke jobber for Ryanair.. Last edited by Glenn; 19-10-2010 at 11:31. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Fra VG.no
Quote:
Dette er vel ikke noe nytt... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
avsluttet
|
![]()
Huff. Man kan diskutere dette i årevis...
Men MoL gjør jo alt for at billettene skal være billige. Jo, de ansatte har jo så og si nymotens slavekontrakter. Men slaveri er jo noe helt annet, dersom man skulle tenke på 500 år tilbake. Mange unge er kanskje tvunget til dette arbeidet grunnet eget lands dårlige sosialpolitikk; mange har valgt dette frivillig også. Uansett byr vel FR på utfordringer med salg - og de ansatte selv bør vel se situasjonen i dette ; Jeg har lest mange tråder (norske s.s europeiske) og ingen har nevnt at de ansatte søker iherdig etter andre jobber eller nevnt noe om det. De klager bare direkte på arbeidsvilkårene. - og da kan det virke som om de faktisk bare har lyst til å jobbe med luftfarten generellt? |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Kanskje litt OT, men er det ikke klare paraleller til FR som arbeidsgiver og den vanlige nordmann som skal pusse opp og leier inn en polakk for å gjøre jobben svart? Lønna er lav, skatt betales ikke i det aktuelle landet, rettighetene er få, men så lenge jobben blir gjort og det billig, så er det greit. Det er sikkert bedre vilkår enn hva som er tilfelle "der de kommer fra" uansett...
Spør du meg så er det moralske betenkeligheter ved begge tilfeller. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
VKG: Hvor er det godt på sitte på deres A321 ? | ENGM RAMP | Reiseforum | 4 | 15-09-2010 22:06 |
cabin crew WF | peace | Flyforum | 15 | 03-06-2010 19:47 |
Cabin Crew | Ek_Osl | Flyforum | 4 | 09-09-2009 23:21 |
Cabin crew vacancies | MD11 | Flyforum | 11 | 28-01-2008 15:01 |
Cabin crew i Norwegian | mmusic | Flyforum | 103 | 26-04-2006 13:26 |