• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Islendingene inn i FlyMe...

  • Thread starter Thread starter EB
  • Start date Start date

EB

ScanFlyer Inventory
Medlem
boarding.no melder om at det samme islandske selskapet som også eier litt av Finnair er på vei ijnn i styret til FlyMe... Kanskje det blir en fusjon flyNordic og flyMe snart???
 
Ja, hva kommer til å skje med Flyme. Pengene går i feil retning, men de tar markedsandeler.
 
Noe bør skje også på det svenske LCC-markedet... Og blir det et størreflyMeNordic så vil jo dette passe godt sammen med Norwegian og det sammenslåtte Maersk-Sterling!
 
Nja, om da ikke Norwegian faktisk ikke er med i planen, mulig at Mannen med Ballene (Mr. Kjos) skal "skvises" fra .dk og .se ?

/G
 
Det går nok mot konsolidering av LCC selskapene Sverige. Markedet er ikke stort nok for så mange LCC selskaper over grensen. Nå er det "vinn eller forsvinn" for minst et av selskapene. Kjøp av aksjene i Flyme er neppe den helt store investeringen for kjøper dog er det en grei måte å få kontroll med konkurentene/markedet.
Norwegian er nok ikke med i planene til islendingene enda. Til det er DY blitt for stort. Så lenge Sterling/Mærsk og etterhvert FlyMe/Nordic samarbeider med DY har ikke islendingene noe nytte av å kjøpe seg inn. Forsøker de på de nå vil de brekke ryggen finansielt skulle jeg tro. Med mindre de har penger med "mørk" farge.
 
Det er jo litt betenkelig at en skal slå sammen selskaper på tvers av landegrensene, vi ser jo hvor bra SAS gjør det med hundreogfjarten fagorganisasjoner og forskjellige regler fra forskjellige land å forholde seg til.

Hmmm, blir interessant å følge videre med på.
 
fusjoner er alltid tricky, men jeg tror det skal være enklere å fusjonere LCC'er uten for mye bagasje (ref. easyGo og Buzz/Ryanair) en eldre selskaper med masse bagasje. Når det gjelder SAS har man jo i 60 år hatt den kompliserende faktor at skandinaviske myndigehter ikke kan la næringslivet drive business (ref Norske Skog Union i disse dager).

Flyme har nå sendt ut proffitwarning, så der i huset står det ike bra til
 
Men SAS er også beviset på at samarbeid over grensen kan gå veldig bra...om enn ikke uten utfordringer. Men om nordmenn vil ledes fra Island er vel en annen sak... Vi vil jo heller ikke ledes fra Stockholm eller Brussel...;)
 
FONS skal ha kjøpt 11% av FlyMe:

Franco Fedeli till attack mot Fly Me

2005-08-02: Nyhetsbyrån Direkt

Fly Mes vinstvarning visar att bolaget är i behov av en ny styrelse. Det säger Franco Fedeli, som leder en ägargrupp med krav på ny styrelse i Fly Me, till Nyhetsbyrån Direkt.
"Jag har bara blivit stärkt i min övertygelse om att bolaget behöver en ny ledning. Nuvarande styrelse är fullständigt inkompetent", säger Franco Fedeli och menar att styrelsen bör ha känt till den ekonomiska situationen sedan en tid tillbaka.

Fly Me meddelade på tisdagseftermiddagen att bolagets preliminära resultat för det första halvåret är en förlust om 60 miljoner kronor. Fly Me kommer därför inte att kunna nå helårsprognosen om ett resultat som överstiger minus 56 miljoner kronor. Ny helårsprognos lämnas för närvarande inte. Ytterligare information kommer i rapporten för andra kvartalet, som tidigareläggs till den 12 augusti. Tidigare var publiceringsdatum satt till den 22 augusti.

Till saken hör att den förre storägaren Nils Bernhard på måndagen, enligt Franco Fedeli, sålde hela sitt innehav, motsvarande 11 procent av rösterna till isländska Fons som bland annat äger Sterling. Enligt ett flaggningsmeddelande på tisdagseftermiddagen avyttrade bolaget Adante Investment, som Nils Bernhard står bakom, hela sitt innehav av A-aktier i Fly Me.

Nils Bernhards försäljning betecknar Franco Fedeli som "skandalöst beteende" och menar att den förre storägaren måste ha känt till att bolaget skulle vinstvarna en dag senare.
"Vi har fört samtal med Fons och jag är övertygad om att de kommer att gå på vår linje", säger Franco Fedeli till Direkt.

Ägargruppen som företräds av Franco Fedeli har krävt en extra bolagsstämma den 15 augusti för att utse en ny styrelse, där bland annat Franco Fedeli föreslås ta plats.
"Vi har långt över 30 procent (av rösterna) nu. Flera aktieägare hörde av sig i går och ville ansluta sig till förslaget. Vi har inte stött på motstånd från någon ägargrupp", säger Franco Fedeli. Om ägargruppens planer går i lås och den nya styrelsen väljs kommer Fly Me, enligt Franco Fedeli, antingen att säljas eller slås ihop med något annat flygbolag.

http://di.se/Index/Nyheter/2005/08/02/151912.htm?src=xlink
 
Fra Standby:

Almar Örn Hilmarsson tror ikke på rygterne om, at svenske FlyMe skal overtages af islandske Fons Eignarhaldsfelag, som ejer Sterling og Maersk Air

Islændingenes opkøb i FlyMe er voldsomt overdrevet af danske og islandske medier. Den islandske avis Morgonbladit skrev i går, at den islandske koncern Fons Eignarhaldsfelag skulle have købt 11 % af aktierne i det svenske lavprisselskab FlyMe. Og danske medier, bl.a. Berlingske følger op på historien i dag med spekulationer om, at Sterlings moderselskab skulle være i færd med at overtage selskabet.

Men det islandske opkøb i FlyMe viser sig at være langt mindre end det har været fremme. Således har Fons Eignarhaldsfelag kun købt en aktiepost på mellem 1 og 2 % af FlyMe, og ifølge Sterling-chefen, Almar Örn hilmarsson er det usandsynligt, at FlyMe skal lægges ind under Sterling.

http://www.standby.dk/4435.0.html?&tx_standbynews_pi1[showUid]=15396&cHash=ce076eebc8
 
Det er mange løse tråder om Flyme sin fremtid. Vi vet mere etter ekstraordinære generalforsamlingen.
 
Back
Top