![]() |
|
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Virgin
Join Date: Oct 2009
Location: Oslo
Posts: 337
|
![]()
Endelig ble det tid for å prøve en ny flytype igjen! Har ikke sett så mange rapporter om SAS’ CRJ900, så jeg prøver meg på en kjapp en.
Dere vet hvordan det er: Etter jul er det godt med hverdagsmat igjen, og etter alle disse fantastiske rapportene fra årets Christmas Table, må noen dra folket ned på jorda igjen og vise hvordan livet egentlig er ![]() Skulle en tur til CPH på et møte, og SK453 klokka 07.40 viste seg å passe bra. Trikk 19 var i rute klokka 05.35, og flytoget 06.05 bare tre minutter forsinket (forrige gang gikk det ikke i det hele tatt, så da ble det taxi sammen med tre fremmede skiturister – og skiene deres. Riktignok var det ikke Flytogets feil, og de imponerte meg ved å stå klare med taxirekvisisjoner, slik at vi kom avgårde FØR toget egentlig skulle ha gått. Nuvel, det var en helt annen tur). Fremme på OSL klokka 06.30 (alt for tidlig!). Innsjekk var unnagjort på nettet 22 timer før avgang (da fikk jeg også sjekke inn for returen, 33 timer unna), så det var bare å strene rett gjennom sikkerhetskontrollen og finne gate 39. Flyet var noen minutter for sent inn fra CPH, og ble tilsvarende åtte minutter for sent ut igjen. Men boarding gikk kjapt og greit, og det ble sjans til en liten fotoseanse uten en strøm av medpassasjerer i veien. Min første CRJ900 ble OY-KFI, Rolf Viking. Jeg skremte visst kæpt’n litt med blitzen min, men da han fikk summet seg vinket han hyggelig til fotografen. ![]() De oransje ”Delivery at aircraft”-taggene fikk ben å gå på. ![]() Ved døren har de klistret opp en lapp med teksten ”A part of Scandinavia escorts you through a limitless sky”. Min personlige favoritt er imidlertid ”Do you know what a snowflake tastes like?” Jeg liker disse lekne budskapene! Sete 21F var komfortabelt nok for meg. Knyttnevetesten ble ikke bestått, men det var ikke mye om å gjøre. Det var helt grei benplass for mine 1,80. I tillegg fikk jeg et ledig sete ved siden av meg. To fordeler ved å sitte bak: Oversikt over hva som skjer i kabinen, og større sjans for ledige seter, da ”ingen” tydeligvis har lyst å sitte bak. I tillegg hadde jeg bevisst valgt å teste støyen fra motorene denne gang. Fin utsikt til storebror ![]() Vi ”rygget” som sagt åtte minutter etter ruta, og jeg kunne fort konstatere at motorduren ikke var så ille. Dette var en nydelig og klar vintermorgen, med flott utsikt over det ankommende morgenrushet av fly mens vi ventet på vår tur ved 01R. ![]() ![]() Utsikt helt til Oslofjorden (store, fine vinduer for en såpass spinkel flytype) ![]() Snart frokost - for noen... ![]() Her kommer et elendig bilde av babord motor, men det følger en liten historie med: Damen i setet foran så litt rart på meg da jeg smøg meg inn på bakerste benk med kameraet. Etter å ha knipsa ferdig snudde jeg meg framover. Først da oppdaget jeg at damen satt og ammet! Stakkars! Hun må jo ha trodd at jeg flytta meg bak henne for å snikfotografere. Hun skulle bare visst at jeg hadde heeelt andre mugger i tankene ![]() ![]() Etterhvert kom Anna (hun var svensk) bakover med tralla si. Sulten som en ulv satt jeg der og gledet meg til frokost. Jeg er så enkel at jeg synes SAS’ frokost til 60 kroner er helt grei: En polarsandwich-aktig sak med ost, fruktsalat, drikkeyoghurt, juice, kaffe eller te. Men Anna hadde ingen gode nyheter denne tirsdagsmorgenen. Utsolgt for alt, bortsett fra mazariner og potetgull. Resultat: En skikkelig sulten og morragretten passasjer på lavt blodsukker! Det ble en mazarin... Og te. Som jeg betalte for, men ikke fikk før jeg hadde kremtet et par ganger. Til gjengjeld fylte hun koppen heeelt opp da hun kom rundt for andre gang. Stakkars Anna, hun mente sikkert å være hyggelig, men for meg ble det altfor mye av den lunkne teen til SAS. Derfra gikk det bare nedover, og vi traff bakken i CPH klokka 08.50. Ni minutter senere parkerte vi ved gate A25, hvor Rolf skulle hvile noen timer før han fortsatte til Aalborg. Her møter Rolf sin bror Regin, som sliter litt i motbakkene på Kastrup. ![]() Det ser mye penere ut uten passasjerer (ikke sant, SAS ![]() ![]() Hadet bra Rolfer'n. Takk for turen! ![]() Konklusjon: Morsomt med ny flytype, og CRJ9 var bekvem nok for meg på en kort tur som denne. CloudShop-utvalget på en frokostavgang var imidlertid en vits. Hjemturen samme kveld gikk med en gammel gris ved navn Harald (LN-BRI), og var ingenting å skrive hjem om. Nå venter jeg bare på at en eller annen skal produsere en SAS CRJ900 i 1:400 ![]() Last edited by Spantax; 11-02-2010 at 21:42. Reason: Lagt til et bilde |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,725
|
![]()
Takk for rapport. Det er fordeler og ulemper med BOB, ja.
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Location: Tromsø
Posts: 2,942
|
![]()
Flott rapport, takker for den. Leste overskriften din, og ja en nier ved navn Rolf hadde jo SAS en gang i tiden. DC-9-21 OY-KGF het jo "Rolf Viking":
![]()
__________________
Mad dog... |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Jan 2008
Location: TRF
Posts: 568
|
![]()
Takk for rapporten.
Jeg har sett det er en del blandet følelser om denne flytypen, men jeg synes den er helt overlegen. Mest pga. støynivået. Kunna kanskje vært litt bedre utrusta når det gjelder mugger.. For jeg opplevde den ikke som noen rakett. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2007
Location: Bergen.
Posts: 1,288
|
![]()
Artig rapport fra denne lille krabaten hos SK
![]()
__________________
Smil til livet, så vil livet også smile til deg ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Browncoat
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
|
![]()
En meget bra rapport om CRJen.
Takk ![]()
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo
Posts: 669
|
![]()
Morsom rapport!
![]() Likte noen av bildekommentarene dine! Morsomt med en trip-report fra korte flyturer også, med mindre flytyper, og ikke bare lange flyturer og store fly!
__________________
"My soul is in the sky." - William Shakespeare |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
FinalCall.travel/no
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,309
|
![]()
Hadde faktisk også min første CRJ900 tur i Rolf Viking mellom KRS og CPH for et par uker siden. Plassen er noe bedre på de fremre radene kontra de bakerste. Har nå flydd både foran og bak i disse 900ene og det er merkbar forskjell!
Dessuten er de mange ganger bedre på alle måter enn de CRJ200 de avløser. Eneste minuset er jo at man må være pygme for å benytte toalettet ombord! BF ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
|
![]()
Takk for hyggelig rapport! Man kan få gleden av å teste SAS' nye CRJ-900 om man velger 06.00-avgangen fra København, eventult 07.40-avgangen fra Oslo. Ellers har flere og flere av avgangene på denne ruten blitt tatt over av Boeing 737, ettersom det er SAS' norske divisjon som har hatt størst overskudd på fly sammenliknet med den danske divisjonen, som de siste årene har leiet inn mye materiell fra bl.a. Cimber Sterling. Ergo blir det mindre Airbus A319/321 og MD-80 på Gardermoen, dessverre!
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
SAS sin bruk av CRJ900 på KSU/AES/MOL - (Splitet fra Cityjet skal fly CRJ900 for SAS) | view | Flyforum | 40 | 20-11-2017 13:00 |
Forslag til navn for 'nye SAS' ved en evt. konkurs | Everest | Småprat | 42 | 19-11-2012 09:18 |
SAS CRJ900 go-around | Tristar1011 | Småprat | 2 | 10-11-2011 21:31 |
SAS diskriminerer på navn ved innsjekk? | Utflyttet | Flyforum | 8 | 24-10-2007 12:54 |
Hjelp,Ikke fullt navn ved bestilling av billett på KL | memphis_belle | Flyforum | 6 | 20-08-2007 23:23 |