• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Fremtidens lufttransport - AeroTrain

  • Thread starter Thread starter CK
  • Start date Start date

CK

ScanFlyer Mile High Club
Karem Aircraft har et spennende konsept basert på tiltrotors. Om dette funker, og blir økonomisk forsvarlig, er det et eksremt spennende konsept. Om Karem kan lage en 30-50 seter også, kan Avinor legge ned alle kortbaneflyplassene og spare en haug med asfalt. Kune også være interessant for off-shore-transporten, og vil kunne relvolusjonere lufttransport på kortrere strekninger (vil kunne funke helt fint OSL-BGO/SVG/TRD/HAU/AES/KRS/MOL/KSU/GOT/STO/CPH). Med AeroTrain kan man reise bysentrum til bysentrum!

...Abe Karem, a widely respected aerodynamicist and innovator, has entered the mix. As founder of Karem Aircraft, he has quietly launched a new programme called the TR53 AeroTrain, a 120-seat, optimum speed tiltrotor (OSTR) dedicated to solving the 185-1,850km air transport problem.

http://www.flightglobal.com/articles/2009/05/07/326090/radical-response.html

Det er en lengre artikkel i papriutgaven av denne ukens Flight International, der det nevnes at kostnaden per setekilometer på en S-92 er ca 10 ganger høyere enn en 737NG.

Karem Aircraft
http://karemaircraft.com/index-2.html
 
Back
Top