Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 25-03-2009, 10:23   #1
Jarlabanke Vking
ScanFlyer Silver
 
Jarlabanke Vking's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 918
Default Seattle og Icelandair

Da er det mye som tyder på at Icelandair starter opp Seattle nå som SAS konsoliderer seg som tilbringer-tjeneste for Luftwaffe.

Jeg gråter inni meg! At SAS legger ned Seattle er nesten grunn til å starte en folkeaksjon!

http://www.boarding.no/art.asp?id=35764
__________________
Upcoming flights;

mange!
Jarlabanke Vking is offline   Reply With Quote
Old 25-03-2009, 10:30   #2
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,286
Default Re: Seattle og Icelandair

Quote:
Originally Posted by Jarlabanke Vking View Post
At SAS legger ned Seattle er nesten grunn til å starte en folkeaksjon!
Hvorfor det? Det er slutt på den tiden at en rute kan flys pga av tradisjon og prestisje. Tjener man ikke penger på den, eller har mulighet på det innen rimelig tid så skal den bort! Så enkelt er det
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 25-03-2009, 10:46   #3
Jarlabanke Vking
ScanFlyer Silver
 
Jarlabanke Vking's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 918
Default Re: Seattle og Icelandair

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Hvorfor det? Det er slutt på den tiden at en rute kan flys pga av tradisjon og prestisje. Tjener man ikke penger på den, eller har mulighet på det innen rimelig tid så skal den bort! Så enkelt er det
..... sånn helt tilfeldigvis når Lufthansa starter opp Seattle er det plutselig ikke grunnlag for en rute fra København? Mer enn tilfeldig spør du meg.....
__________________
Upcoming flights;

mange!
Jarlabanke Vking is offline   Reply With Quote
Old 25-03-2009, 10:58   #4
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,286
Default Re: Seattle og Icelandair

Quote:
Originally Posted by Jarlabanke Vking View Post
..... sånn helt tilfeldigvis når Lufthansa starter opp Seattle er det plutselig ikke grunnlag for en rute fra København? Mer enn tilfeldig spør du meg.....
So what? Det er ikke Lufthansa sitt problem at SAS ikke klarer å få sin rute å gå rundt. Etter hva jeg har hørt så var ikke SEA akkurat noen gullgruve før LH begynte å fly heller.

Den tankegangen du kommer med her, hvor tradisjon og prestisje skal være grunnlag for å opprettholde en rute er en an flere tankeganger som må, og forhåpentligvis er på vei, ut av SAS-systemet
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006

Last edited by Someone; 25-03-2009 at 11:09.
Someone is online now   Reply With Quote
Old 25-03-2009, 11:08   #5
Jarlabanke Vking
ScanFlyer Silver
 
Jarlabanke Vking's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 918
Default Re: Seattle og Icelandair

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
So what? Det er ikke Lufthansa sitt problem at SAS ikke klarer å få sin rute å gå rundt. Etter hva jeg har hørt så var ikke SEA akkurat noen gullgruve får LH begynte å fly heller.

Den tankegangen du kommer med her, hvor tradisjon og prestisje skal være grunnlag for å opprettholde en rute er en an flere tankeganger som må, og forhåpentligvis er på vei, ut av SAS-systemet
takk for den!

det at man har subsidiert en rute i 43 år høres for meg merkelig ut.

mye tyder på at SAS IC er historie anyway innen 5 år.
__________________
Upcoming flights;

mange!
Jarlabanke Vking is offline   Reply With Quote
Old 25-03-2009, 11:14   #6
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,715
Default Re: Seattle og Icelandair

Quote:
Originally Posted by Jarlabanke Vking View Post
det at man har subsidiert en rute i 43 år høres for meg merkelig ut.
Det er vel ingen som sier at den har gått med tap i 43 år, men det som antydes er at den stadig har gått dårligere. I tiden med B767 på ruten og flyginger hver dag, samt bedriftsavtaler med Boeing m.fl. var det nok bedre tider for den ruta.
Quote:
Originally Posted by Jarlabanke Vking View Post
mye tyder på at SAS IC er historie anyway innen 5 år.
Du er vel ikke den eneste her inne som tror det.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 25-03-2009, 17:40   #7
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,910
Default Re: Seattle og Icelandair

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
So what? Det er ikke Lufthansa sitt problem at SAS ikke klarer å få sin rute å gå rundt. Etter hva jeg har hørt så var ikke SEA akkurat noen gullgruve før LH begynte å fly heller.

Den tankegangen du kommer med her, hvor tradisjon og prestisje skal være grunnlag for å opprettholde en rute er en an flere tankeganger som må, og forhåpentligvis er på vei, ut av SAS-systemet
Det er svaert gode penger aa tjene I Seattle markedet, at SAS har gitt bort butikken har ingenting med aa oppretteholde tradisjone, denne ruten legges ned pga svaert daarlig salgsarbeid I mangfoldige aar fra SAS sin side.
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is online now   Reply With Quote
Old 25-03-2009, 10:31   #8
MartinL
ScanFlyer Dusty
 
MartinL's Avatar
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
Default Re: Seattle og Icelandair

I tilfelle godt for Icelandair å se nye muligheter i en tung tid!
__________________
Lufta er for alle!
MartinL is offline   Reply With Quote
Old 25-03-2009, 10:42   #9
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,715
Default Re: Seattle og Icelandair

Icelandair har vel to fordeler her. Godt koordinert feed fra OSL/CPH/ARN m.fl. via øya i havet og ikke minst et fly som kanskje er bedre tilpasset i størrelse enn A340?
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 25-03-2009, 11:05   #10
CK
ScanFlyer Mile High Club
 
CK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
Default Re: Seattle og Icelandair

Tja, jeg ser ikke helt at Icelandair skal kunne hamle opp med den svært harde konkurransen som tvang SAS vekk fra SEA, med både LH, AF og BA som gir et mye bedre produkt mellom Europa og SEA enn Icelandair via REK.

Det var ingen glede å spore i HQ da LH kastet seg på FRA-SEA, og dermed tok en god del av kundegrunnlaget for SEA-ruten. Sånn er det - man er partnere, men likevel konkurrenter.
__________________
Christian H.F. Kamhaug
Flypodden.no

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 25-03-2009, 11:07   #11
RIBRO
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2007
Location: Bærum
Posts: 1,528
Default Re: Seattle og Icelandair

Men jeg mener å ha lest en plass at SEA-ruten til LH er ganske usikker? Er det riktig?
RIBRO is offline   Reply With Quote
Old 25-03-2009, 11:17   #12
CK
ScanFlyer Mile High Club
 
CK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
Default Re: Seattle og Icelandair

Nei, man har ikke subsidiert ruten i 43, men det har aldri vært så hard konkurranse som etter at LH gikk inn og andre øke tilbudet. Jeg tror ikke alle er klar over hvor utrolig raskt det snur i flybransjen. Da jeg startet i SAS IC i april i fjor pekte alle pilene oppover, fly nr 12 skulle inn i flåten og både DEL, DXB og muligens SFO var på gang. Så tanket markedet fullstending! Det er nesten som å skru på en bryter. Alt man trodde på kan på uker bli snudd helt på hodet. Først hadde vi oljeprissjokket, og selv om inntektene økte noe helt enormt hjalpt det fint lite da kostnadene for å sende flyene avgårde tok helt av (no pun intended). Så falt oljeprisen, menda forsvant etterspørselen og betalingsvilligheten. Først fra USA, så fra Asia og så fra Skandinavia.

I den situasjonen hele bransjen er, og kanskje særlig mindre selskaper som SAS, kan man ikke holde på ruter som ikke kan bære seg økonomisk. Den tiden da man kunne tåle store tap i en periode mens man ventet på bedre tider, eller kunne regne med at høysesongen skulle redde lavsesongen er over. Vi snakker om at det er lavere etterspørsel i Skandinavia, men i USA har det tørket helt ut til tider. Det er dramatisk fall i etterspørsel etter flyreiser så vel som det meste annet. Jeg håper selvsagt at vi får bedre tider, bedre konkurranseevne og en mindere drepende konkurranse fra De Store Guta, som gjør at man kan gjenåpne SEA og få på plass andre ruter også, men dette er virkelig ikke tiden for det. Den eneste måten man kan overleve i denne situasjonen, er å sette "tæring etter næring" og snu enhver stein slik at man står styrket og klar når pilene begynner å peke oppover igjen. Det vil de - det er bare et spørsmål om når. (og jeg er redd det ikke er rett rundt hjørnet).

Og når det gjelder ryktene om SAS inter-kont.satsnings død er den kraftig overdrevet. Det er jeg overbevist om.
__________________
Christian H.F. Kamhaug
Flypodden.no

VOLARE NECESSE EST

Last edited by CK; 25-03-2009 at 11:23.
CK is offline   Reply With Quote
Old 25-03-2009, 11:28   #13
Jarlabanke Vking
ScanFlyer Silver
 
Jarlabanke Vking's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 918
Default Re: Seattle og Icelandair

Quote:
Originally Posted by CK View Post
Nei, man har ikke subsidiert ruten i 43, men det har aldri vært så hard konkurranse som etter at LH gikk inn og andre øke tilbudet. Jeg tror ikke alle er klar over hvor utrolig raskt det snur i flybransjen. Da jeg startet i SAS IC i april i fjor pekte alle pilene oppover, fly nr 12 skulle inn i flåten og både DEL, DXB og muligens SFO var på gang. Så tanket markedet fullstending! Det er nesten som å skru på en bryter. Alt man trodde på kan på uker bli snudd helt på hodet. Først hadde vi oljeprissjokket, og selv om inntektene økte noe helt enormt hjalpt det fint lite da kostnadene for å sende flyene avgårde tok helt av (no pun intended). Så falt oljeprisen, menda forsvant etterspørselen og betalingsvilligheten. Først fra USA, så fra Asia og så fra Skandinavia.

I den situasjonen hele bransjen er, og kanskje særlig mindre selskaper som SAS, kan man ikke holde på ruter som ikke kan bære seg økonomisk. Den tiden da man kunne tåle store tap i en periode mens man ventet på bedre tider, eller kunne regne med at høysesongen skulle redde lavsesongen er over. Vi snakker om at det er lavere etterspørsel i Skandinavia, men i USA har det tørket helt ut til tider. Det er dramatisk fall i etterspørsel etter flyreiser så vel som det meste annet. Jeg håper selvsagt at vi får bedre tider, bedre konkurranseevne og en mindere drepende konkurranse fra De Store Guta, som gjør at man kan gjenåpne SEA og få på plass andre ruter også, men dette er virkelig ikke tiden for det. Den eneste måten man kan overleve i denne situasjonen, er å sette "tæring etter næring" og snu enhver stein slik at man står styrket og klar når pilene begynner å peke oppover igjen. Det vil de - det er bare et spørsmål om når. (og jeg er redd det ikke er rett rundt hjørnet).

Og når det gjelder SAS inter-kont.satsnings død er den kraftig overdrevet. Det er jeg overbevist om.

nei, det var jo noen andre som antydet at SEA handlet kun om gammelmodig prestisje. Og jeg ser poenget ditt for all del at verden er inne i en periode man skjelden har sett maken til.

Men en ting som har forundret meg litt er at svært mange i Norge ikke vet at SAS flyr long-haul engang.
__________________
Upcoming flights;

mange!
Jarlabanke Vking is offline   Reply With Quote
Old 25-03-2009, 18:13   #14
JetBlue
ScanFlyer Molded
 
JetBlue's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 2,250
Default Re: Seattle og Icelandair

Quote:
Originally Posted by Jarlabanke Vking View Post
Men en ting som har forundret meg litt er at svært mange i Norge ikke vet at SAS flyr long-haul engang.
Svært mange nordmenn vet lite om luftfart generelt. Det er oss Forumister som vet det som bør vites

Ikke mange dagene siden jeg overhørte en samtale på trikken - "er usikker på om Braathen flyr til Kr.sand nå etter at Norwegian begynte"
JetBlue is offline   Reply With Quote
Old 25-03-2009, 19:36   #15
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club
 
SQ 777's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,295
Default Re: Seattle og Icelandair

Etter mange CO39 til EWR....... Så liiite fly de bruker...

Hadde det samme blant flere ombord på FI til USA for noen år siden.

Gjett hvor overrasket alle SEA-farere med FI blir at det ikke en "DC 10" eller "Jumbo" dit. Det er begrep som folk fortsatt husker.. Rekker et så lite fly så langt.. ?
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 25-03-2009, 18:10   #16
JetBlue
ScanFlyer Molded
 
JetBlue's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 2,250
Default Re: Seattle og Icelandair

Quote:
Originally Posted by CK View Post
Og når det gjelder ryktene om SAS inter-kont.satsnings død er den kraftig overdrevet. Det er jeg overbevist om.
CK, det er jeg også. I løpet av halvannet år eller så, svinger markedet opp, og da må dere være i beredskap!
JetBlue is offline   Reply With Quote
Old 25-03-2009, 19:35   #17
Lamox
ScanFlyer Silver
 
Lamox's Avatar
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 686
Default Re: Seattle og Icelandair

Quote:
Originally Posted by CK View Post
Og når det gjelder ryktene om SAS inter-kont.satsnings død er den kraftig overdrevet. Det er jeg overbevist om.
Enig i mye av det du skriver, og tror vel heller ikke på en sikker død for SAS IC, uansett hvem som eier selskapet. Hvis denne skal overleve så er imidlertid SAS helt avhengig av en effektiv feed fra både Skandinavia og Polen, Tyskland og Baltikum. Destinasjoner som Krakow, hvor vi hadde mye feed til spesielt Chicago ruten har forsvunnet, og flere destinasjoner har fått rutetidene endret slik at det blir et dårlig produkt tidsmessig

En liten kuriositet som bør få noen i SAS IC til å ringe sine routeplanning kolleger på europarutene:

CPH-SVG endres ruteplanen i disse dager slik at første avgang fra CPH om morgenen (med etterfølgende retur) blir senerelagt med 2 timer, noe som medfører at pax som kommer til CPH fra US og BKK må vente i 3-4 timer i CPH før avgang til SVG.

Retur SVG-CPH er da tilsvarende sen, noe som medfører at pax fra SVG til NY og Washington ikke lenger kan ta SK1869 (som gikk rett etter kl.1000), men må dra fra SVG allerede kl.0640, og så sitte i CPH i over 4 timer før SAS flyr videre til disse to destinasjonene!

Dette er MIDT I det som må være SAS kjerneområde (CORE SAS!) hvis SAS ønsker å beholde IC, men nå er tilbudet fra SVG så forringen at de selv med 5 daglige avganger fra SVG til CPH ikke har god nok connection til at de i det hele tatt kommer med i Amadeus sine rutealternativer fra SVG til US east coast... Fra norges oljehovedstad...!

Hvis SAS IC skal bestå så kan ikke passasjerene kastes i hendene på konkurrentene på denne måten!
Lamox is offline   Reply With Quote
Old 25-03-2009, 11:53   #18
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
Default Re: Seattle og Icelandair

SAS tilpasser seg og konsoliderer seg raskere og mer omfattende enn hva jeg har sett tidligere. Det er bra! Så får vi håpe at de er tidlig ute med satsninger når pilene peker riktig vei igjen også...
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 25-03-2009, 12:09   #19
Jarlabanke Vking
ScanFlyer Silver
 
Jarlabanke Vking's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 918
Default Re: Seattle og Icelandair

Quote:
Originally Posted by FlightDeck View Post
SAS tilpasser seg og konsoliderer seg raskere og mer omfattende enn hva jeg har sett tidligere. Det er bra! Så får vi håpe at de er tidlig ute med satsninger når pilene peker riktig vei igjen også...
jeg har et lite, men sterkt håp!
__________________
Upcoming flights;

mange!
Jarlabanke Vking is offline   Reply With Quote
Old 25-03-2009, 12:30   #20
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,532
Default Re: Seattle og Icelandair

Det er offidielt .. fire ganger i uka fra 22. juli.

1 FI 681 1356 KEF SEA 1700 1745 0 22JUL09 24OCT09 75W 7:45

1 FI 680 2467 SEA KEF 1630 0645+1 0 23JUL09 24OCT09 75W 7:15

Pussig routing ... maskinen skal staa nesten et doegn. Kanskje de har plukket opp en charterkontrakt ogsaa?
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Seattle - Vancouver - Seattle med leiebil akira Reiseforum 5 24-06-2014 21:57
Seattle Boeing Reiseforum 6 29-03-2008 16:37
Seattle 11/06 Fredrik Propell Flyforum 1 06-07-2007 17:38
Friskt i Seattle LN-MOW Flyforum 3 16-12-2006 10:38
Seattle here I come... EB Flyforum 21 30-09-2004 06:31


All times are GMT +2. The time now is 17:40.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.