Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 20-08-2008, 14:41   #1
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club

sail4fun's Avatar

Avinor Avinor ber regjeringen slutte å tappe selskapet.

- Dersom Avinor skal ha mulighet for å finansiere den opprustningen som nå er nødvendig, både innen flysikring og lufthavndrift, kan ikke Regjeringen samtidig tappe selskapet for penger, skriver styreleder Inge K. Hansen.

http://www.na24.no/article2149157.ece
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 20-08-2008, 15:46   #2
JetBlue
ScanFlyer Molded

JetBlue's Avatar

Default Re: Avinor ber regjeringen slutte å tappe selskapet.

Quote:
Originally Posted by P.A. VIKING View Post
- Dersom Avinor skal ha mulighet for å finansiere den opprustningen som nå er nødvendig, både innen flysikring og lufthavndrift, kan ikke Regjeringen samtidig tappe selskapet for penger, skriver styreleder Inge K. Hansen.
Dette har han sagt før, men de rødgrønne skjønner nok ikke sammenhengen. Vent til statsbudsjettet legges frem, da blir det nok nye miljøavgifter som skal finansiere Avinor slik at Kristin & Co kan hente ut sine utbytter.
JetBlue is offline   Reply With Quote
Old 21-08-2008, 12:20   #3
STARSHIP 2
ScanFlyer Gold

STARSHIP 2's Avatar

Quote:
Originally Posted by JetBlue View Post
Dette har han sagt før, men de rødgrønne skjønner nok ikke sammenhengen. Vent til statsbudsjettet legges frem, da blir det nok nye miljøavgifter som skal finansiere Avinor slik at Kristin & Co kan hente ut sine utbytter.
Det går vel på tvers av partigrensene, husker du hvilken regjering som krevde at Randi Flesland skulle spare 400 mill og gi kjempeutbytte til staten?

Enig i at Avinor ikke skal være en melkeku for staten, da burde heller avgiftene til Avinor settes ned..

Med småfly/*mikro
2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG
2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN
2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV
2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS
STARSHIP 2 is offline   Reply With Quote
Old 21-08-2008, 12:43   #4
atck
ScanFlyer Gold

atck's Avatar

Quote:
De blå-grønne regjeringer vi har hatt har nok vært borti og hentet ut gode utbytter også. Som Johnny over nevner var det regjeringen Bondevik som fikset kjempesmellen vi gikk på i 2004.

Så slapp av og hold usaklig partipolitikk vekke fra dette forumet.

atck is offline   Reply With Quote
Old 21-08-2008, 12:56   #5
Utflyttet
Ute på tur

Quote:
Originally Posted by atck View Post

Så slapp av og hold usaklig partipolitikk vekke fra dette forumet.

Insinuerer du at det finne saklig partipolitikk?

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 21-08-2008, 17:04   #6
JetBlue
ScanFlyer Molded

JetBlue's Avatar

Quote:
Originally Posted by ph-ndr View Post
Insinuerer du at det finne saklig partipolitikk?
-A
Haha, dritbra!
Old 20-08-2008, 18:47   #7
LCH
ScanFlyer Crusty

LCH's Avatar

Det er godt at det er valg neste år sier nå jeg...
Old 20-08-2008, 18:54   #8
sukram
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by LCH View Post
Det er godt at det er valg neste år sier nå jeg...
Amen! Skjønt det partiet som fører en ideell transport og samferdelsespolitikk finnes dessverre ikke i Norge. Mener nå jeg, da.
sukram is offline   Reply With Quote
Old 20-08-2008, 19:27   #9
LCH
ScanFlyer Crusty

LCH's Avatar

Nei, det holder jeg med deg i!
Old 21-08-2008, 10:19   #10
JetBlue
ScanFlyer Molded

JetBlue's Avatar

Quote:
Originally Posted by LCH View Post
Nei, det holder jeg med deg i!
Så hjertens ening!
Old 21-08-2008, 10:21   #11
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Teknisk Ukeblad som dumpet ned i postkassen i dag inneholdet mye om veibyggingen i landet her (eller mangel på sådan) - sånn apropos sukrams hjertesukk

Old 21-08-2008, 10:25   #12
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Vi har nå generelt gode veier her til lands (iallefall mesteparten av de 4500 km jeg har kjørt i sommer), selv om det selvsagt er noen steder hvor utbedring/økning av kapasiteten behøves.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 21-08-2008, 10:35   #13
JetBlue
ScanFlyer Molded

JetBlue's Avatar

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Vi har nå generelt gode veier her til lands (iallefall mesteparten av de 4500 km jeg har kjørt i sommer), selv om det selvsagt er noen steder hvor utbedring/økning av kapasiteten behøves.
Tja, det har du kanskje rett i. Men, her i Oslo-området hvor det forøvrig er mest flerfeltsveier, er også køkostnadene enorme for samfunnet. Det har TØI påpekt og dokumentert. Så veiutbygging innebærer jo nettopp å øke kapasiteten, ikke bare bygge nye veier der standarden er for dårlig.
Old 21-08-2008, 10:40   #14
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Tja, det har du kanskje rett i. Men, her i Oslo-området hvor det forøvrig er mest flerfeltsveier, er også køkostnadene enorme for samfunnet. Det har TØI påpekt og dokumentert. Så veiutbygging innebærer jo nettopp å øke kapasiteten, ikke bare bygge nye veier der standarden er for dårlig.
Dette er jo helt OT, men jeg har ikke noe problemer med å skjønne at veibygging også innebærer kapasitetsøking (jfr. mitt forrige innlegg). Det riktignok ikke sikkert at den eneste alternativet er mer vei. Det kan tenkes at det er mer fornuftig med mer & bedre kollektivtransport om det er køproblemer på dagens veinett. Nå vet ikke jeg hvor det er mest kødannelser i Oslo-området, men jeg har jo fått inntrykk av at f.eks. Asker/Bærum og inn mot Oslo kan være i overkant saktegående. Jeg vet ikke hvordan veistandarden er der, men det går kanskje 4-feltsvei der i dag. Kanskje bedre å ha hyppigere togavganger enn å utvide veien eller hva man nå tenker behøves?
Old 21-08-2008, 18:17   #15
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Nå vet ikke jeg hvor det er mest kødannelser i Oslo-området, men jeg har jo fått inntrykk av at f.eks. Asker/Bærum og inn mot Oslo kan være i overkant saktegående.
He he, dagens underdrivelse Itillegg kan man plusse på Ring3, E18-Mosseveien, deler av E6 + + + hvor det også står

Quote:
Jeg vet ikke hvordan veistandarden er der, men det går kanskje 4-feltsvei der i dag. Kanskje bedre å ha hyppigere togavganger enn å utvide veien eller hva man nå tenker behøves?
Det er 4 og 6 felts, men tognettet er like sprengt som veiene så det er heller ingen løsning
Old 21-08-2008, 11:25   #16
sukram
ScanFlyer Gold

Quote:
Vel, jeg vil ha få problemer med i farten å peke på titalls strekninger som på ingen måte er gode. Vi har IKKE generelt gode veier i Norge, spesielt ikke i forhold til landets økonomi og muligheter. Kapasitetsproblemer, feilprioriteringer (ALLE skal ha bru til den lille øya si) og ikke minst et vanvittig vedlikeholdsetterslep er mest prekært.

Dette var OT, men et hjertesukk som måtte ut

Forøvrig er dette opplagt strategi fra Avinors side. De er nok frustrerte over å få større deler av regningen ved kortbanenettet og opprettelse av større sikkerhetsområder rundt flyplassene enn de hadde forestilt seg og ringer derfor med alarmklokkene. Dette i tillegg til at staten henter utbytte fra Avinor. Jeg for min del er tilbøyelig til å være enig med Avinor i denne saken.

Last edited by sukram; 21-08-2008 at 11:30.
sukram is offline   Reply With Quote
Old 21-08-2008, 11:53   #17
JetBlue
ScanFlyer Molded

JetBlue's Avatar

Jeg synes ikke at en diskusjon om samferdsel generelt er helt OT her, bare litt...
Old 21-08-2008, 23:00   #18
slankebrusmannen
ScanFlyer Silver

Quote:
Du må ha valgt dine 4500 km med omhu.

Angående saken ellers, har vel dette utspillet kommet på disse tider av året hvert år siden Avinor tok over kortbanenettet.
slankebrusmannen is offline   Reply With Quote
Old 21-08-2008, 23:09   #19
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by slankebrusmannen View Post
Du må ha valgt dine 4500 km med omhu.

Angående saken ellers, har vel dette utspillet kommet på disse tider av året hvert år siden Avinor tok over kortbanenettet.
Budsjettinnspill, helt klart. På samme måte som studenter som klager på studiefinansieringen, sykehus som klager på for lite penger, osv.

Men helt ærlig: Jeg har kjørt mye rundt i Norge (og i sommer var det ikke i hovedsak langs europaveier), og kan ikke helt se at man har veldig mye å klage over. Det er selvsagt strekninger her & der som har behov for oppgradering, man burde f.eks. sikkert økt veibredden på E6 nedover Nordland slik at det lar seg gjøre å kjøre forbi vogntog, campingbiler osv., det er sikkert kødannelser både her & der, men det er ikke sikkert at mer vei & bedre vei alltid løser køproblemer. Det er nå min mening og andre må selvsagt mene hva man vil.
Old 21-08-2008, 10:53   #20
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Dette ble mye OT, ja. hensikten min med å henvise til Teknisk Ukeblad var at det stod litt om politiske lovnader innenfor transportsektoren de siste 40 årene, og brutte løfter. TU påpeker også en del momenter rundt dette på lederplass. selv om det står mye om vei der, så er det en del analogier til luftfart og samferdsel generelt her i landet.

Hensikten var ikke å starte en vei-debatt, så det er sagt....

Posting Rules