• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Novair

roy

ScanFlyer Blue
Så det landet et Novair fly a321 på Vigra nå. Trodde ikke de kunne ta mot så "store" fly der. Hva er det største passasjerflyet som kan ta av /lande der fullastet?
 
Så det landet et Novair fly a321 på Vigra nå. Trodde ikke de kunne ta mot så "store" fly der. Hva er det største passasjerflyet som kan ta av /lande der fullastet?

Sammenlignet med B738 er vel ikke A321 så spesielt stort?
Vigra kan vel ta i mot større fly enn 321?
 
andeik: Airbus A321-200 er dog lengre enn Boeing B737-800:

A321-200: lengde: 44.51 meter
B737-800: lengde: 39.50 meter


Ellers har Novair med sine A321-200 også tidligere vært på
AES. Rullebanen på Vigra er på 2,314 meter, men hvor stort
fly som evt. "kan" lande der - vet jeg dog ikke.
 
Last edited:
Fornebu hadde vel en rullebane på 2200 meter om jeg ikke husker mye feil, og der har jo vært både 747 og andre store tunge damer :) så det er ikke det som er problemet, men har dere oppstillingsplass nok der oppe på Vigra til å ta i mot en 767, 747 etc?
 
takk takk for svarene.. Vi kan ta ned det meste av fly da med andre ord. Om vi har oppstillingsplass så er svaret ja, men utstyr til å handle de er heller tvilsomt. Men så er vi nå litt plaget med den radiomastra som hindrer noen flyselskap å komme, men det er en annen diskusjon. :)
 
Fornebu hadde vel en rullebane på 2200 meter om jeg ikke husker mye feil, og der har jo vært både 747 og andre store tunge damer :) så det er ikke det som er problemet, men har dere oppstillingsplass nok der oppe på Vigra til å ta i mot en 767, 747 etc?

Jeg trodde det var å regne som høy risiko sport å lette fra Fornebu med tunge maskiner. Var det ikke et par episoder med noen 747 maskiner som fint klarte å lande, men som måtte være meget kreative i vekt besparelse for å lette?
 
Fornebu hadde vel en rullebane på 2200 meter om jeg ikke husker mye feil, og der har jo vært både 747 og andre store tunge damer :) så det er ikke det som er problemet, men har dere oppstillingsplass nok der oppe på Vigra til å ta i mot en 767, 747 etc?

Jeg så en Sabena A340 takeoff på Fornebu i 1998. Kom tom inn og var stappfull ut med pax, og det var ikke fryktelig mye rullebane igjen når de dro ut mot Torvøya.
 
Back
Top