![]() |
|
|
![]() |
#1 |
Livsnyter
![]() Join Date: Aug 2008
Posts: 3,058
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Aug 2013
Location: Stockholm
Posts: 1,049
|
![]()
Coolt att den taxade med hjälp av sina egna motorer
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Speedbird Concorde
![]() Join Date: Oct 2014
Posts: 5,635
|
![]()
Ohhh! Er det én eneste detalj på det flyet som ikke er elegant, lekkert og aerodynamisk? Artig på 7:18 der en SAS A320 neo tar av og lyden fra den ikke engang høres på filmen.
Hva er planen med denne maskinen nå? |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Mar 2010
Posts: 1,399
|
![]() Quote:
I alle fall skriver de " It will never fly again due to financial and legislative reasons, Airbus Industries withdrew the operational licence at the same time as they withdrew the Concorde licence in 2003 or so.". Finnes det ikke et system for veteranfly? Det er jo mange gamle fly i lufta, nå og da. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2018
Location: Köln, Tyskland
Posts: 196
|
![]()
Jag noterar att den inte finns kvar i svenska luftfartygsregistret.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Livsnyter
![]() Join Date: Aug 2008
Posts: 3,058
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Speedbird Concorde
![]() Join Date: Oct 2014
Posts: 5,635
|
![]()
Høres jo ut som det er håp om holde den "i live". Personlig hadde jeg gladelig betalt en del bare for et glass champagne ombord på en takse-tur rundt på Arlanda. Kanskje til og med en high-speed taxi ned rullebanen..? Og pengene kunne gått til å male den i de originale SAS-fargene fra 1959. Dét hadde vært noe!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,285
|
![]()
De var også ute å testkjørte/taxet den nå i juli
https://www.youtube.com/watch?v=zEvTCktFYDA
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Blue
![]() Join Date: Nov 2008
Location: Frederiksværk
Posts: 217
|
![]()
Hvad er status på Le Caravelle clubs SE-DAI?
/T |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Speedbird Concorde
![]() Join Date: Oct 2014
Posts: 5,635
|
![]()
Ganske trasig. Foreningen sliter med både rekruttering og inntekter. Dessuten er flyplassadministrasjonen på Arlanda stort sett bemannet med økonomer og jurister som hverken har greie på, eller interesse for fly og flyhistorie. Dermed sliter de med tilgang til hangarplass og folk til å gjøre jobben.
Planen har hele tiden vært å få maskinen foliert med 1959-fargene til SAS og ha den utstilt under tak et sted, men det spørs om hvorvidt dette kan la seg gjøre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Speedbird Concorde
![]() Join Date: Oct 2014
Posts: 5,635
|
![]()
Siste oppdatering fra årsmøteinnkallingen:
Uppdatering om arbetena på flygplanet mellan november 2024 och februari 2025 Föreningen står fortfarande inför stora prövningar, i första hand på grund av bristen på hangarplats, trots att det finns tillräckligt med fysiskt utrymme på Arlanda. Men, det finns ett visst hopp i slutet av tunneln, tack vare vårt positiva möte med Swedavias ledning i höstas. Vi har dock drabbats hårt av tvångsflytten av reservdelscontainerna till en plats som inte är anpassad för vår typ av verksamhet. Detta, tillsammans med hyreskostnaderna till Swedavia, har gjort att föreningens arbete begränsas och att ekonomin är mycket ansträngd. På grund av detta kommer vi framöver inte att kunna skicka ut brev till medlemmarna, utan all information om verksamheten kommer att gå via e-post och vår hemsida. Om du inte har meddelat din e-postadress är det hög tid att göra det på hemsidans e-mailadress: board@lecaravelleclub.org Vi har brist på personer som kan arbeta med flygplanet under obekväma tider. Vi söker även kandidater till styrelsen samt en revisor. Om du är intresserad, vänligen hör av dig via e-post. Trots att verksamheten för närvarande går trögt, är vårt syfte och vision fortfarande intakt – att återställa flygplanet till dess ursprungliga skick från tjänsten i SAS och göra det tillgängligt för allmänheten på Arlanda. Som ett led i denna ambition har vi inlett ett samarbete med institutionen för Arkitektur vid KTH i Stockholm för att designa en utställningsmonter för flygplanet. Under hösten kommer sistaårsstudenter på Arkitekturlinjen att få möjlighet att tävla om att rita en paviljong som även ska rymma SAS, Swedavias och LFV:s museala föremål. För att kunna genomföra detta projekt krävs förstås fortsatt engagemang och stöd från Swedavia på Arlanda, samt ekonomiskt stöd från olika sponsorer. Samtidigt önskar jag att du fortsatt vill stödja vår verksamhet genom att betala medlemsavgiften för 2025 som fortfarande är 150: - . Föreningens arbete sker helt ideellt och vi har inga arvoden eller ersättningar för vårt arbete. Emellertid har vi kostnader för försäkring, hyra till Swedavia och för nödvändigt underhåll på flygplanet. Last edited by KnutW; 24-03-2025 at 11:31. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Det som rører seg på Geiteryggen | LN-VGT | Bilder & foto | 12 | 21-10-2010 19:08 |
LN-KKF rører på seg | LN-MOW | Flyforum | 36 | 18-03-2010 12:56 |
For Caravelle-freaks | Olebno | Samlerhjørnet | 6 | 09-10-2005 22:52 |
Caravelle 50 år | LN-KOG | Flyforum | 11 | 07-09-2005 13:34 |