• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Hoteller og RFID

Fnate

ScanFlyer Ununoctium
Medlem
Bitteliten sak men noe jeg har lurt på. Hva motiverer hoteller til å investere i oppgradering til RFid nøkler til rommene? Mulig innbilning, men det virker som om flere her i USA oppgraderer til RFid nøkler selv om det ikke er generell oppussing engang.

Da må det være et godt motiv og jeg klarer ikke pønske ut hva det kan være.

Noen med en idé?

Veldig kjekt hos feks. Hilton der du kan sjekke inn selv i appen og bruke mobilen som nøkkelkort via blåtann.
Så sparer både personell og kort.

RFID framfor en vanlig nøkkel eller magnetkort?
Vanlig nøkkel: problem dersom de mistes. Må erstatte låskasse i døren (i teori, de gjør det sikkert ikke hver gang)
Magnetkort: mange som klarer å avmagnetisere de, for eksempel ved et magnetisk mobildeksel. Da blir det tur til resepsjonen for hver gang. Tid de kunne ha brukt på andre gjester (inn/utsjekk feks). Ingen problem når et slikt kort mistes, bare å endre hvilket kort som er tillatt å åpne døren.

Veldig kjekt hos feks. Hilton der du kan sjekke inn selv i appen og bruke mobilen som nøkkelkort via blåtann.
Så sparer både personell og kort.

Og hotellene sparer enorme summer. En kamerat jobber med dette, han fortalte hvor mye tapte nøkkelkort kostet et vanlig hotell hvert år. Husker ikke summen, men den var minst 10 ganger så stor som jeg gjettet når jeg tok i.

Og hotellene sparer enorme summer. En kamerat jobber med dette, han fortalte hvor mye tapte nøkkelkort kostet et vanlig hotell hvert år. Husker ikke summen, men den var minst 10 ganger så stor som jeg gjettet når jeg tok i.
Da mener du mobilnøkkel. Den ser jeg. Har aldri gjort det så tenke ikke på det i farta

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk

Da mener du mobilnøkkel. Den ser jeg. Har aldri gjort det så tenke ikke på det i farta

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk

Ja, app blir brukt til flere ring, som feks å åpne dør til rom, inn og utsjekk, bestilling av roomservice eller en øl ved bassenget.

Svømmebasseng er av de (få) steder jeg ikke har med mobiltelefonen.

Deg om det og trengs ikke utelukkes

35e18bd6d50a82bca285d21125a2d44b.jpg

Bitteliten sak men noe jeg har lurt på. Hva motiverer hoteller til å investere i oppgradering til RFid nøkler til rommene? Mulig innbilning, men det virker som om flere her i USA oppgraderer til RFid nøkler selv om det ikke er generell oppussing engang.

Da må det være et godt motiv og jeg klarer ikke pønske ut hva det kan være.

Noen med en idé?
Sikkerhet er nok svaret. Det er altfor enkelt å komme seg inn på et rom med slik lås du sikter til. Utstyret man trenger er billig og relativt lett tilgjenglig.

For de aller fleste er ikke dette noe problem, men hvis man har med seg sensitive dokumenter/verdier/etc, så er det tryggere å bo på et sted med en sikker dørlås.

Dette er bare spekulasjon fra min side, men jeg vet at disse låsene er ikke noe du vil ha hjemme.

Ja, app blir brukt til flere ring, som feks å åpne dør til rom, inn og utsjekk, bestilling av roomservice eller en øl ved bassenget.

De andre tingene bruker jeg iblant app til. Særlig innsjekk og praktiske spørsmål til hotellet. Men er så sykt gammel i hodet at jeg liker et nøkkelkort da jeg iblant ikke har med mobilen.

Sikkerhet er nok svaret. Det er altfor enkelt å komme seg inn på et rom med slik lås du sikter til. Utstyret man trenger er billig og relativt lett tilgjenglig.

For de aller fleste er ikke dette noe problem, men hvis man har med seg sensitive dokumenter/verdier/etc, så er det tryggere å bo på et sted med en sikker dørlås.

Dette er bare spekulasjon fra min side, men jeg vet at disse låsene er ikke noe du vil ha hjemme.

Sikkerhet høres på en måte ikke så dumt ut.

Se her. Masse bra svar som jeg ikke hadde tenkt på i det hele tatt :)

Back