KLM bytter ut 1 daglig AMS-BRU med tog

Someone

Moderator
Staff member
Medlem
KLM som flyr 5x daglig AMS-BRU, ene alene for å skaffe feed, bytter ut en av disse avgangene med høyhastighetstog. Antar det omtrent går like raskt med tog Brussel Sentrum-AMS som det tar å komme seg fra Brussel sentrum-BRU også fly BRU-AMS?

Selvsagt grønnvaskes det hele litt, da den egentlige årsaken jo er å kunne frigjøre slots på AMS som de kan bruke til å fly langt med. Og antar hvis det funker så byttes de resterende AMS-BRU også ut med tog

https://www.aviation24.be/airlines/...ween-brussels-and-amsterdam-airport-schiphol/

Effective 29 March 2020, KLM Royal Dutch Airlines will replace one of its daily services between Brussels and Amsterdam Airport Schiphol (“Schiphol”) with seat capacity aboard the Thalys high-speed train. In recent months, KLM, Thalys and NS Dutch Railways have developed a long-term plan to reduce the number of flights between Brussels and Schiphol. The basic premise being that the product should match its current appeal to customers.

Det er sannsynligvis raskere siden det tar 1:44 med Thalys fra Schiphol til Brussel Centraal med overgang på Brussel-Zuid. Fra Zaventem til Schiphol tar det 1:34 via Antwerpen.

I følge en artikkel i Aftenposten tar nå 20% av KLM sine transferpassasjerer fra Brussel og BRU nå toget. Den største ulempen er dog de som reiser med bagasje og må dra med seg denne

Ellers så bør jo dette også være en mulighet for noen aktører på OSL, og inngå et samarbeid med Vy, og etterhvert SJ.

Må vel bli Oslo-Gøteborg, Oslo-Kristiansand og eventuelt Oslo-Stockholm. Stavanger/Bergen/Trondheim får jo betraktelig lenger reisetid hvis fly skal byttes ut med tog på disse strekningene. Jeg mener det er mer relevant å tilby nye destinasjoner (Drammen, Lillehammer, byene i gamle Østfold osv) enn å erstatte fly med tog ut fra OSL. Dette pga den økte reisetiden. Tog istedenfor fly AMS-BRU er jo absolutt relevant. Akkurat som LH og DB har praktisert det ut fra FRA i mange år nå.

Espen

Må vel bli Oslo-Gøteborg, Oslo-Kristiansand og eventuelt Oslo-Stockholm. Stavanger/Bergen/Trondheim får jo betraktelig lenger reisetid hvis fly skal byttes ut med tog på disse strekningene. Jeg mener det er mer relevant å tilby nye destinasjoner (Drammen, Lillehammer, byene i gamle Østfold osv) enn å erstatte fly med tog ut fra OSL. Dette pga den økte reisetiden. Tog istedenfor fly AMS-BRU er jo absolutt relevant. Akkurat som LH og DB har praktisert det ut fra FRA i mange år nå.

Espen

Jeg tenkte nye destinasjoner, men for mer sømløse reiser. Gøteborg/Stockholm/Kristiansand blir jo mye styr med togbytter og en vesentlig lenger reisevei. Så tenkte mer tilby gjennomgående billetter til f.eks Lillehammer

Jeg tenkte nye destinasjoner, men for mer sømløse reiser. Gøteborg/Stockholm/Kristiansand blir jo mye styr med togbytter og en vesentlig lenger reisevei. Så tenkte mer tilby gjennomgående billetter til f.eks Lillehammer

Såvidt meg bekjent er det kanskje noen planer rundt dette, dog ikke fra Oslo, men typ Trondheim/Åre

Utvidet togtilbud for KLM kunder mellom Brussels og AMS på Thalys

https://news.klm.com/klm-offers-passengers-more-thalys-seats-to-and-from-brussels/

KLM has purchased additional seats on four Thalys trains for transfer passengers travelling between Amsterdam and Brussels this summer. The extra seats form part of KLM’s efforts to scale down its four daily flights still operated between Amsterdam and Brussels. The extended air/rail product will be available from 26 March.

Fikk prøvekjøre tog fra Trondheim til Gardemoeni fjor sommer pga flymekaniker streiken.
Det tok lang tid med mange stopp og var kjedelig som en bibel. No thanks.
Fly: 40 minutter.
Tog: 7-8 timer.

Muligens finnes det hurtigtog på den strekningen som sjelden stopper, 3-4 timer kunne vært konkurranse dyktig.

Fikk prøvekjøre tog fra Trondheim til Gardemoeni fjor sommer pga flymekaniker streiken.
Det tok lang tid med mange stopp og var kjedelig som en bibel. No thanks.
Fly: 40 minutter.
Tog: 7-8 timer.

Muligens finnes det hurtigtog på den strekningen som sjelden stopper, 3-4 timer kunne vært konkurranse dyktig.

Litt usikker på hva Trondheim-Oslo har med Amsterdam-Brüssel å gjøre. Det kan ikke sammenliknes utover at selve framkomstmiddelet kalles ordet «tog».
Forøvrig er det helt irrelevant for verden at du synes tog er kjedelig, både økonomisk så vel som miljømessig er det mer hensiktsmessig på kortstrekker i sentrale EU.

Ja, skjønner heller ikke relevansen med Oslo-Trondheim her

Brussel til AMS tar forresten 1t 33min med toget, så gir ikke så mye mening å fly da

Brussel til AMS tar forresten 1t 33min med toget, så gir ikke så mye mening å fly da

For reisende til Brussel er selvfølgelig toget best. Men for oss som bor enten i utkant-Belgia eller i sør-Nederland må man med bilen for å komme seg til flyplass innen rimelig tid. Parkering og kollektivtilbud til Brussel midi er veldig dårlig fra der jeg bor.

Det finnes neppe passasjerer som flyr fra AMS for å komme seg til Brussel.

De som er med på flyet er transferpassasjerer, og de sparer betydelig med tid å ta fly fra AMS til BRU. Jeg husker at, for ca. 10 år siden, var mer enn 98% av passasjerene transferpax for KLM sitt nettverk. Kanksje noen hobbyister som liker å fly som fyller opp restplasser.

En annen sak er flyfrakt; flyene tar også med seg (tidskritisk) frakt. Alternativet for frakt er lastebil. Så det er flere saker å ta hensyn til når man ønsker å ta opp en diskusjon om å erstatte fly med tog.

De som er med på flyet er transferpassasjerer, og de sparer betydelig med tid å ta fly fra AMS til BRU. Jeg husker at, for ca. 10 år siden, var mer enn 98% av passasjerene transferpax for KLM sitt nettverk. Kanksje noen hobbyister som liker å fly som fyller opp restplasser.

En annen sak er flyfrakt; flyene tar også med seg (tidskritisk) frakt. Alternativet for frakt er lastebil. Så det er flere saker å ta hensyn til når man ønsker å ta opp en diskusjon om å erstatte fly med tog.

Med tanke på at CO2-utslippene globalt aldri har vært høyere enn i 2022 er nok det KLM gjør bare litt pynting for å fremstå grønnere enn de egentlig er.

Tåget från AMS går rakt nedanför ankomsthallen. Tågen går väldigt ofta. Tar tåget 1 timme och 33 minuter så har även jag svårt att se att det behövs. Det blir ungefär som flyg mellan LInköping (där jag bor) och Arlanda. Tåget tog död på den linjen för mer än 10 år sedan. Den tågresan är drygt två timmar.
Till och med Linköping/Norrköping till CPH lades ned pga konkurrens från tåg trots att tågresan är 3 timmar från Linköping och 3,5 timmar från Norrköping.

Med tanke på at CO2-utslippene globalt aldri har vært høyere enn i 2022 er nok det KLM gjør bare litt pynting for å fremstå grønnere enn de egentlig er.

Tipper det også er et økonomisk og kapasitetsmessigst aspekt. Om de har mye transfer-pax på AMS-BRU så får antagelig ikke den flygingen så høye inntekter som om det kun var point-to-point og kanskje derfor bedre å bruke det man har av kapasitet andre plasser? Om du kan tilby fly+tog for samme prisen som fly+fly så fanger de også opp en del flere folk som enklere kan hive seg på toget. For mange år siden så brukte jeg løsningen, og togbilletten jeg da fikk var gyldig "to any station in Belgium".

Dette er nok mer logistisk og oekonomisk fornuft enn klima, men om utslippene minsker noe er det jo bra. Det beste hadde jo vaert om bagasjen kunne sjekkes inn paa togstasjonen eller en annen type service saa den kom frem til flylassen uten at pasasjeren maatte sjekke den inn paa nytt paa flyplassen. Swiss har dette i Sveits og noen stasjoner i nabolandene, men det koster ekstra for bagasjeservice.

Jeg tror vi vil se mer av dette. Noen korte flyruter kan med hell kuttes.

Spørsmålet for tidskritisk frakt er Hvor lang tid tar det fra dør til dør? Det ekstremt sjelden at det går fra flyplass til flyplass - og med de laaange avstandene det er i de lave landene så er dessverre lastebil raskere fra dør til dør.

F.eks. tar det ca to og en halv time å kjøre fra Mechelen til Alkmaar rett nord for Amsterdam. Fly ville tatt minst 8 til 10 timer med omlasting og alt annet. Toget tar også ca 2 1/2 time.

Du må opp i avstander eller ha en fjellovergang i veien for at fly blir et godt alternativ.

Tåget från AMS går rakt nedanför ankomsthallen. Tågen går väldigt ofta. Tar tåget 1 timme och 33 minuter så har även jag svårt att se att det behövs. Det blir ungefär som flyg mellan LInköping (där jag bor) och Arlanda. Tåget tog död på den linjen för mer än 10 år sedan. Den tågresan är drygt två timmar.
Till och med Linköping/Norrköping till CPH lades ned pga konkurrens från tåg trots att tågresan är 3 timmar från Linköping och 3,5 timmar från Norrköping.

'Ja' og 'nei'.

'Ja':
Når jeg reiser fra Norge, med kun en liten trillekoffert, for å besøke Brussel tre dager er det ganske ok å fly til Amsterdam og deretter ta toget fra flyplassen til Brussel.

'Nei':
Når jeg kommer fra Peru og har 20 timer reisetid bak meg, og jeg reiser med 2 tunge kofferter, da foretrekker jeg å bytte fly på Schiphol for å fly videre til Brussel.

Det kommer litt an på behovet som man har. Det er ikke 'one size fits all'.

Personlig liker jeg høyhastighetstog og jeg reiser my med tog i Europa i stedet for fly.

Last edited:

I Tyskland går afaik majoriteten av tidskritisk frakt med LKW eller tog. Fly er landistanse. Tipper dette greit kan generaliseres helt fra nordsjøkysten ned til Spania. En hjertetransplant vil nok gå med privatfly, men....

Back