• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Tidsskrifter: Fly vs tog

robertaas

Helgeturekstremist
Medlem
Det er mye rart man får tid til når man reiser uten loungeaksess. I en velassortert aviskiost på HAM telte jeg opp 50 tidsskrifter om tog, og da kom modeljernbane i tillegg. For fly telte jeg 21, men det var inkludert paragliding og droner.

Hvorfor denne ubalansen?
 
Såpass enkelt at Tyskland er et stort jernbaneland med en utrolig variert trafikk i nåtid og fortid. Tyskere flest har som regel en jernbane eller to rundt om der de bor og reiser i sum mye mer med tog enn det vi gjør i Norge. Og bare i Deutsche Bahn jobber det mer enn 200 000 folk, i tillegg kommer et hav av private operatører og en stor jernbaneindustri.
 
OT: Her er en annen ubalanse. Hvis en person omkommer i en småflyulykke blir det normalt oppslag både på Dagsrevy og TV2-nyhetene. Hvis en person kjører av veien med bil og omkommer gjelder ikke denne "regelen". Hvorfor er det slik egentlig?

Espen
 
OT: Her er en annen ubalanse. Hvis en person omkommer i en småflyulykke blir det normalt oppslag både på Dagsrevy og TV2-nyhetene. Hvis en person kjører av veien med bil og omkommer gjelder ikke denne "regelen". Hvorfor er det slik egentlig?
Det er mer spektakulært og skremmende.

Det drepes årlige ca. 1000 ganger så mange personer av flodhest som av hai. Likevel gir "drept av hai" over 100 ganger sp mange treff på google som "drept av flodhest".
 
@raider66: Psykologi og salg. Veldig mange er redd for å fly, pressen hauser opp frykten og selger. Du finner ikke mange som er redd for å kjøre bil. Hvor ofte ser du folk bruke bilbelte i baksetet på taxi og i buss? (OK, det har blitt bedre de siste årene her i Norge/Norden, men generelt er det omtrent null.)

Tilbake til topic: Bortsett fra oss her på forumet og noen enda verre nerder i spotting-miljøet er det nesten ingen som er interessert i fly. Jeg tror du finner flere i Avinor som er interessert i tog/modelljernbane enn fly. I Tyskland, hvor de har en kjempeindustri innen både «ordentlige» tog og modelljernbane er det nok atskillig større interesse for tog enn for fly. Sikkert særere forum også..:p
 
Kan bekrefte at noen tar tog litt lenger ut enn andre. Har en venn som har tatt bilde av alle stasjonsnavneskilt i Nederland, Belgia, de aller fleste i Tyskland samt Frankrike. Det er ganske mange kilometer med toging. Har er riktignok litt sær på det der, men togvennene hans er slike som kan (og gjerne gjør det også, både når det passer og når det ikke er helt stemning for det) ramse opp hele rutetabeller inkludert alle endringer som har skjedd de siste X år.

Men uansett, det er lettere å gå og se på tog, ta tog, i det hele tatt være nær spor. Med fly er man bundet til flyplasser for å se de på nært hold, tog kan man se på ganske mange flere plasser. Er nok litt av grunnen.
 
Har er riktignok litt sær på det der, men togvennene hans er slike som kan (og gjerne gjør det også, både når det passer og når det ikke er helt stemning for det) ramse opp hele rutetabeller inkludert alle endringer som har skjedd de siste X år.
Dette er jo info som lett kan finnes idag, men jeg husker da jeg før slikt ble tilgjengelig på nettet reiste Interrail rundt i Europa og hadde klart få tak i det som dengang var de reisendes Bibel, den komplette tyske rutetabellen som også inkluderte de største internasjonale rutene og som alle schaffnere alltid bar med seg. Skal si at jeg raskt fikk gurustatus.

Og ja, jeg var veldig overrasket da jeg engang så et titalls togspottere som dukket opp på en togstasjon i England for å få med seg et sjeldent lok.

attachment.php
 

Attachments

  • spotter.jpg
    spotter.jpg
    139.7 KB · Views: 560
Og ja, jeg var veldig overrasket da jeg engang så et titalls togspottere som dukket opp på en togstasjon i England for å få med seg et sjeldent lok.


Dette var jo beskjedent. Når A380 en sjelden ganger er på OSL så kommer det på Dagsnytt på NRK og i alle nettavisene. :lol:
 
Back
Top