AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
Økte utbetalinger etter forsinket bagasje
NRK Dagsnytt i dag kl 0730
Økte utbetalinger etter forsinket bagasje
Det har vært en eksplosiv økning i utbetalinger for forsinket flybagasje så langt i år. Europeiske Reiseforsikring har alene hatt en økning i utbetalingene på 80 prosent, sammenlignet med samme periode i fjor.
Jorunn Bakker, avdelingsleder, Europeiske, mener årsaken er tekniske problemer med bagasjebåndene på Gardermoen. - Det var noe datafeil på det tekniske på dette båndet. Det gikk ganske lang tid før de klarte å få dette i orden igjen. Koffertene ble sendt i "hytt og pine", forklarer hun.
Over 3.000 kolli forsvant på Gardermoen bare i juli. Det har vært lange køer ved innsjekking og sikkerhetssjekk. Mange reisende har vært irriterte.
Også de ansatte er bekymret over dette. - Dette er ikke den servicen passasjerene skal ha når de ankommer, sier Jo Kobro, informasjonssjef ved Oslo lufthavn. Han innrømmer at teknisk trøbbel på bagasjebåndet har vært medvirkende årsak til økningen. Han mener likevel at hovedårsaken ligger utenfor Norge. - Det skyldes i stor grad situasjonen på andre flypasser hvor man ikke får med seg bagasjen på samme fly, slik at passasjer og bagasje kommer på forskjellig fly. Vi har ikke plass som er reservert til dette i dag, sier han.
Journalist: Ole Rolfsrud. Innslag.
NRK Dagsnytt i dag kl 0730
Økte utbetalinger etter forsinket bagasje
Det har vært en eksplosiv økning i utbetalinger for forsinket flybagasje så langt i år. Europeiske Reiseforsikring har alene hatt en økning i utbetalingene på 80 prosent, sammenlignet med samme periode i fjor.
Jorunn Bakker, avdelingsleder, Europeiske, mener årsaken er tekniske problemer med bagasjebåndene på Gardermoen. - Det var noe datafeil på det tekniske på dette båndet. Det gikk ganske lang tid før de klarte å få dette i orden igjen. Koffertene ble sendt i "hytt og pine", forklarer hun.
Over 3.000 kolli forsvant på Gardermoen bare i juli. Det har vært lange køer ved innsjekking og sikkerhetssjekk. Mange reisende har vært irriterte.
Også de ansatte er bekymret over dette. - Dette er ikke den servicen passasjerene skal ha når de ankommer, sier Jo Kobro, informasjonssjef ved Oslo lufthavn. Han innrømmer at teknisk trøbbel på bagasjebåndet har vært medvirkende årsak til økningen. Han mener likevel at hovedårsaken ligger utenfor Norge. - Det skyldes i stor grad situasjonen på andre flypasser hvor man ikke får med seg bagasjen på samme fly, slik at passasjer og bagasje kommer på forskjellig fly. Vi har ikke plass som er reservert til dette i dag, sier han.
Journalist: Ole Rolfsrud. Innslag.