![]() |
|
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Il-96 har siden sin første flight i 1988 blitt produsert i et meget begrenset antall (rundt 30) og etter at Aeroflot hadde sin siste kommersielle flyvning med modellen i mars 2014, er det kun Cubana som gjenstår som sivil operatør av denne flytypen med sine fire maskiner (hvorav jeg tror at kun to er i drift for tiden). Produksjonen er riktignok ikke avsluttet og det har de siste årene rullet ut omtrent en ny maskin i året som har gått inn som presidentfly og i andre ofisielle varianter hos Rossiya.
To av de strekte -400 modellene er blitt ombygd fra fraktere til passasjerutgaver også til offisiell bruk i Russland. Nå ser det ut til at det foreligger konkrete planer om å produsere den nye Il-96-400M modellen til både sivil og offisiell bruk. Det blir spennende å se hvordan dette går - noen god butikk kan dette ikke være, men viktigheten av å opprettholde russisk flyindustri trumfer nok mulig inntjening her. Bildet under viser en av de ombygde frakterne, RA-96102, som jo tar seg ganske godt ut ![]() Lenker til noen russiske medier: https://sputniknews.com/business/201...ation-revival/ http://www.ruaviation.com/docs/5/2017/2/16/127/ http://www.ruaviation.com/docs/5/2016/4/13/104/?h ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Aviator Extraordinaire
|
![]()
Var på besøk ombord i et slikt fly i India for mange år siden.
Aeroflot rutefly. Kan det stemme at de fløy ruter på Calcutta? Husker det var innebygget trapp gjennom buken på flyet på Babord side. Husker også mange pene flyvertinner.. Hva er det delvis opphuget vraket som står i bakgrunnen på bildet? Også en Il-96? |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
http://www.skybird-ev.de/tour/russia...ol/ra86103.jpg Uten å være for sikker så vet jeg ikke om IL-96 kom med trapp på sivil versjonene
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Oct 2005
|
![]()
Tror det er en Armavia IL-86. Kan hende nesepartiet er benyttet i prøver og forsøk ifm det russiske forsøket på å renvaske seg etter MH17-affæren.
Lurer for øvrig på om det fremste militære kjøretøyet er russisk eller amerikansk. Men det er jo 100% OT selvfølgelig :-) Espen |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Newcomer
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Det opphugde vraket er forløperen Il-86 som er historie bortsett fra noen få militære varianter.
Aeroflot benyttet både Il-86 og Il-96 til India og det var nok en Il-86 du var på besøk i for den hadde innebygde trapper foran og bak mens dette ikke finnes på sivile utgaver av Il-96. Trappene ble benyttet på steder med dårlig infrastruktur og passasjerene kunne bære bagasje direkte inn i buken. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Osapanga chipongwe
|
![]() Quote:
På sovjetisk innenriks ble trappene stort sett benyttet hele tida. Jeg så aldri noe annet enn det på 1980-tallet.
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
![]() I litteraturen har jeg lest at dette var en begrunnelse for de innebygde trappene, men jeg er helt sikker på at du har rett i dine observasjoner ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Osapanga chipongwe
|
![]()
For å si det slik: Jeg gikk opp trappene
![]()
![]() |
#10 |
Flyklapper
|
![]()
De må jo ha adgang til samme utstyr i begge ender, da ..
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Aviator Extraordinaire
|
![]() Quote:
Var parkert ved siden av dem i India med en DC-8-73 og de Russiske flygerene var nyskjerrig på den og kom på besøk til oss. De fikk se seg rundt og servert Coca Cola og vi ble invertert over til dem og fikk rød løper rullet ut. Jeg spurte den Russiske skipperen om vi kunne bytte Load Masteren vår for en av flyvertinne demses? Bare forsyn Deg sa han. Skulle vært så enkelt ja. Så det var nok en -86, dem ser vel ganske like ut. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Feb 2009
|
![]()
Var med på nest siste rundtur med Aeroflot sin Il-96 på IST-SVO 29. mars 2014. Her er vi på vei inn i flyet på IST, dessverre eneste bildet jeg har på mobilen.
![]() Sent from my iPhone using Tapatalk |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Mer OT: Helt klart en gaz tigr ja, de lenger bak er først et par BTR-60. Neste par er BTR-80. Litt usikker på siste par.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Speedbird Concorde
![]() Join Date: Oct 2014
|
![]()
Interessant tråd, VC10! Vet du hvor det bildet er tatt?
Må bare innrømme at jeg er litt svak for utseendet på spesielt den forlengede -400 varianten av IL-96. Det er noe eget med disse lange, slanke fire-motors maskinene, DC-8-60/70, A340-5/6 o.l. Stilig! Synes ikke to-motors klarer å få helt den samme "schwungen" over utseendet, selv om de i utgangspunktet har samme proporsjoner mht. skroglengde og tykkelse. Nuvel, fire motorer er jo i ferd med å bli svunnen tid så vi sære nerder får nyte det så lenge det varer. Jeg var forresten ikke klar over at de bygde om -400 fraktere til "sivile" fly, selv om det jo er i svært beskjedent antall. IL-96 og IL-86 er vel også sammen med A380 og A340 de eneste fire-motors flyene som aldri har drept noen passasjerer. Vel, en IL-86 kræsjet ved SVO, men det var kun crew ombord. Jeg har fløyet med begge typene og kan bekrefte det KOG sier; kun IL-86 som hadde trapp opp i koffertrommet og videre derfra opp i kabinen. Genialt konsept, men krøkkete hvis man står på stand med bro ut til flyet. Ble dog brukt både på Havana og under mellomlanding på Gander. IL-86 hadde svært begrenset rekekvidde, måtte bl. a. ned i både Shannon og Gander på turene fra Moskva til Havana. Vil tro at en rute Moskva - Calcutta krevde minst én mellomlanding. (Tashkent?) Load-master i bytte mot flyvertinne? Joda, den russiske/sovjetiske dessa hadde sannsynligvis akseptert tilbudet tvert, men den (amerikanske?) load-masteren vil jeg tro hadde vært noe mer skeptisk til utvekslingsavtalen. ![]() IL-96 ble utviklet nettopp for å ta seg av den manglende rekkevidden til forgjengeren. Det får man vel også si at den klarte, personlig rekord i en IL-96 er 10:30 HAN-SVO, men har vært borti en nonstop flyging fra Venezuela til en plass litt øst av Moskva, godt over 10000 km. Det var vel også en gang i de glade, tidlige -90 årene et seriøst forslag om å sette vestlige motorer på IL-96-400 og forsøke å selge de i vesterled også. Kunne kanskje hatt noe for seg som fraktmaskiner, men vil tro A340 slo de ganske greit på alle områder unntatt innkjøpspris. Men det ser iallefall ut til at Putin holder liv i IL-96 inntil videre, det er nok litt mer usikkert hvor lenge broder Castro holder ut med sine. Da jeg var i Nord-Korea høsten 2015 hang det forbausende mange modeller av IL-96 i Air Koryo farger (faktisk ganske stilig i det gamle Air Koryo fageskjemaet) rundt omkring på flyplassen i Pyongyang og på Air Koryo hotellet. Man spekulerte i om Air Koryo skulle overta et par av de som sto parkert på SVO, men dette har det tydeligvis ikke blitt noe av. Last edited by KnutW; 19-02-2017 at 11:44. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Speedbird Concorde
|
![]()
PS: Apropos russiske flyvertinner og disse flytypene;
https://www.youtube.com/watch?v=jeRKcgOyl4s
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Newcomer
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
Aeroflot sine Il-96-300 som sto lagret på SVO etter at de ble tatt ut av trafikk ble fløyet hit i 2015 og 2016 - det blir spennende å se hva som skjer med dem og om de kommer seg på vingene igjen i en eller annen form. Du har helt rett i planene om å lage en vestlig versjon av Il-96 og de hadde en avtale om å benytte PW-2337 motorer og vestlige systemer og instrumenter. Prototypen, RA-96000 ble forlenget og forsynt med de nye motorene og fikk typebetegnelsen Il-96MO. Den første Il-96-400 frakteren (RA-96101)ble også forsynt med disse motorene og kalt Il-96T. Samarbeidet ble imidlertid brutt og -400 versjonen fikk PS-90A1 motorer videre. For noen år siden ble det skrevet at noen av de få -400 modellene skulle bygges om til passasjerutgave for Cubana, men dette har tydeligvis ikke blitt noe av. Her er bilder av RA-96000 og RA-96101 med PW motorer. ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Speedbird Concorde
|
![]()
PW var det, ja. Takk for info.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Crusty
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Nå har det skjedd en overraskende vri med en gammel Il-96.
RA-96009 som fløy for Domodedovo Airlines har stått parkert på DME siden 2008 og sett rimelig sliten ut: ![]() Sist onsdag snappet jeg imidlertid opp at den rørte på seg igjen, og ikke bare det, den fløy! Riktig nok ikke langt - den havnet på Zhukovski (ZIA) utenfor Moskva. Hva den skal gjøre der har jeg ikke klart å finne ut av, men det jobbes jo med å skaffe Il-96´ere til et tankerprosjekt for luftforsvaret - det er mulig at den ender opp i en slik funksjon. Det ryktes også at de skal skru av motorene og sette dem på søsterskipet RA-96006 for å gjøre det samme med denne. Dette var en artig og uventet vri og det blir spennende å se hva som skjer videre. Disse maskinene kan jo ikke være i så forferdelig dårlig stand siden man tar seg bryet med å gjøre dette når Il-96 fremdeles er i produksjon. [IMG] ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Men Rocambole, jeg mener 767, var ikke død | LN-MOW | Flyforum | 46 | 09-05-2024 08:22 |
Men A310 var ikke død | LN-AFG | Flyforum | 0 | 27-06-2018 11:46 |
Men 767'en var ikke død .. | LN-MOW | Flyforum | 13 | 25-04-2018 18:04 |
Men maurslukeren var ikke død, Do228 gjennoppstår! | LN-AFG | Flyforum | 1 | 20-05-2008 08:23 |