Ryanair med pressekonferanse i Oslo i dag

Cockpitview

ScanFlyer Gold
På Hard Rock Cafe av alle steder kl 10:15.

Litt uvanlig plassering av sted, da de bruker å benytte Rygge eller fasiliteter i umiddelbar nærhet til flyplassen.

Jeg tipper det blir presentert sommerprogram fra Rygge, samt noen hint om hvordan de ser for seg å betjene OSL fra 2017.
Tipper den planlagte reduksjonen blir belyst fra oppmøtte journalister.

Følges direkte her: http://www.moss-avis.no/Vi_sender_Ryanairs_pressekonferanse_live-5-67-38873.html

Last edited:
Ryanair er sjeldent tydelige i dag og en god grunn til at dagens rekesmørbrød kanskje burde byttes ut med servelat hos de ulike hovedkontorene til nettverksselskapene i Europa.

Ryanair har i dag 4% av det Norske markedet.
Dette skal selskapet øke betraktelig fra allerede neste år.

Skandinavia sammen med Tyskland og den østlige delen av Middelhavet vil være selskapets hovedfokus for videre vekst frem til 2024.
Med nye fly forventer Ryanair å dobbel antall reisende frem til 2024. Denne veksten skal tas ved å etablere flere ruter fra primære flyplasser. Ryanair forventer at over 50% av de reisende vil reise med Ryanair mellom hovedflyplasser i 2024. Flere store flyplasser er i dialog med Ryanair om etablering slik som AMS og MUC. Ryanair utelukker samtidig helt konkret LHR (av naturlige årsaker) og FRA.

Her er det bare å forberede seg på et usedvanlig god planlagt innrykk i Norge og på OSL fra 2017.

Det jeg fikk med meg var en ny rute fra Rygge, til Stettin Goleniov, dermed kommer de til å konkurere både med Wizz fra Torp og DY fra OSL, som begge trafikkerer denne bittelille flyplassen, som ligger ca 1,5 timer med bil fra Berlin.

De bruker også mye tid på å forkynne omstillingen selskapet har startet. Altså det å bli mer brukervennlig.

Når de klarer dette, og samtidig holder kostnadene nede, så vil de trolig klare vekstmålene de har satt seg.

Etter mange år med utrolig vekst, håpet sikkert mange på at de skulle stabilisere driften og roe litt ned. Den gang ej..

Oppfatter pressekonferansen som mer strategisk der de forsterker endringene som pågår der FR bare mer og mer nærmer seg nettverksselskapene på produktsiden og går vekk fra ultra LCC imaget der reisen skal være "billig og ubehagelig".

Fra et nordisk perspektiv så liker nok ikke Norwegian og ikke minst SAS dette i det hele tatt. Blir nok nye FR møter på Avinor fremover har jeg en følelse av..

*** MOD ***

Da har det blitt ryddet litt i tråden.

Denne tråden handler ikke om arbeidsforholdene i FR etc.
Det burde ikke være vanskelig å finne en tråd om arbeidsforhold, politikk og utviklingen av luftfartsbransjen. HINT, let i arbeidsforumet.

Skulle det være vanskelig å forholde seg til dette, så vil det bli delt ut kort som vil være hockey kamp verdig og man vil få fjernet privilegiet med å poste i tråden.

Mvh
Learjet

*** MOD ***

Mon tro om Ryanair børster støv av SAS gamle slagord on noen år: "The businessman's airline". Det er ikke måte om hvordan de ønsker å endre seg til hovedflyplasser og være bedre tilrettelagt forretningsreisende. Om ikke annet så kan det bli spennende tider fremover.

Mon tro om Ryanair børster støv av SAS gamle slagord on noen år: "The businessman's airline". Det er ikke måte om hvordan de ønsker å endre seg til hovedflyplasser og være bedre tilrettelagt forretningsreisende. Om ikke annet så kan det bli spennende tider fremover.

Jeg tror du er inne på det vesentlige her. Ryanair skal endre profil.
Flyene vil få nytt livery og interiør. Selskapet skal legge om frekvens slik at flere destinasjoner betjenes mer frekvent. Samtidig så skal mer en hele den planlagte tilsatt kapasiteten generere reisene innenfor det som i dag er nettverksselskapenes kjerne ruter. Er det et selskap som har ressurser og gjennomførings evne i Europa så er det nettopp Ryanair.

Jeg tror dette kan bli meget blodig!

Samtidig registrerte jeg også at Ryanair viste til sin nylige lansering av egen nettside i USA, hvor mottakelsen og bookingen hadde gått over all forventning.

Vi får se .. Med to sterke hjemmeaktører allerede i det skandinaviske markedet, tror jeg det er mange markeder som er lettere å 'plukke'. Norwegian kjører jo den profilen allerede, så selv et 'nytt' Ryanair vil ikke bringe noe nytt inn i markedet.

At de vil prøve seg, er jeg nok sikker på, men tror de skal få slite mer enn de egentlig ønsker hvis de prøver seg 'hode mot hode' med DY og SK. Tror rett og slett ikke at Ryanair er interessert i risikoen i et marked som tross alt ikke er så voldsomt stort og hvor veksten har stoppet.

Vi får se .. Med to sterke hjemmeaktører allerede i det skandinaviske markedet, tror jeg det er mange markeder som er lettere å 'plukke'. Norwegian kjører jo den profilen allerede, så selv et 'nytt' Ryanair vil ikke bringe noe nytt inn i markedet.

At de vil prøve seg, er jeg nok sikker på, men tror de skal få slite mer enn de egentlig ønsker hvis de prøver seg 'hode mot hode' med DY og SK. Tror rett og slett ikke at Ryanair er interessert i risikoen i et marked som tross alt ikke er så voldsomt stort og hvor veksten har stoppet.

Enig med deg der. Med mindre de kommer med noe helt nytt, så har man etablerte aktører i Skandinavia som flytter pax fra A til B med ulik service og kostnader, så hva skal de vinne pax med? Pris..er vel det eneste, og hvor mye billigere kan det egentlig bli å fly i Skandinavia.

Et annet aspekt er at Ryanair er og har et image som ultra LCC og det snur man ikke på en pressekonferanse. Blir spennende å følge dette fremover.

Easyjet forsøkte seg jo mot DY på BGO-LGW, det gikk jo som det måtte gå. De kjørte prisern ed på 20 pund t/r som selvfølgelig ikke var bærekraftig i det lange løp. Jeg er rimelig sikker på at FR kommer til å få det like tøft om Easyjet fikk det fra BGO.

Easyjet forsøkte seg jo mot DY på BGO-LGW, det gikk jo som det måtte gå. De kjørte prisern ed på 20 pund t/r som selvfølgelig ikke var bærekraftig i det lange løp. Jeg er rimelig sikker på at FR kommer til å få det like tøft om Easyjet fikk det fra BGO.

Problemet er vel at ryanair har økonomi til og tape penger lenge for å knekke DY og SK om de virkelig går inn for det.

Back