![]() |
|
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Oct 2011
Location: Norge/ litt omkring
Posts: 1,295
|
![]()
Hvordan er det med belegget på sk sine flygninger til EWR fra ARN og OSL nå som DY har begynt sammenlignet med i fjord da det kun var SK og UA?
Og har gjennomsnitt prisene gått ned? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,507
|
![]()
Vet ikke noe konkret om prisene, men belegget er det ingenting å si på.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Oct 2011
Location: Norge/ litt omkring
Posts: 1,295
|
![]()
Det har vel muligens gått mere utover KLM og LH med flere da.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,507
|
![]()
En ikke uvesentlig del er 'ny' trafikk. Noe av dette blir fanget opp av konkurrentene også. Totalvolumet er så høyt at det ikke er sikkert noen har tapt passasjuerer på dette.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Jul 2005
Posts: 6,591
|
![]()
Det er nok som -MOW sier i all vesentlighet ny generert trafikk.
Først etter sommerferien 2014 kan man få en pekepin på hvordan markedet utvikler seg fra Skandinavia til US West Coast over tid. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,173
|
![]()
Er vel januar til mars det er vanskelig å fylle fly til New York?
__________________
Why fly? Simple. I'm not happy unless there's some room between me and the ground. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,507
|
![]()
Det er stort sett også da du finner de beste prisene ... Belegget er gjerne OK, men yielden suger ....
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2009
Location: Son
Posts: 358
|
![]()
Hva betyr yield i luftfartssammenheng?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]()
Enhetsinntekt, eller inntekt per passasjerkilometer (altså hvor mye selskapet henter inn fra hver passasjer per kilometer disse flyr).
Dette tar ikke inn over seg kabinfaktoren, og er derfor ikke direkte sammenlignbart med enhetskostnaden (CASK), så det man ofte gjør er å regne ut inntekten per tilgjengelige setekilometer (RASK). Enkelt fortalt så finner man RASK som yield multiplisert med kabinfaktoren. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,779
|
![]() Quote:
pr. hode, med bags, mat og poeng. Lurer på hvor mye netto som er igjen etter at alle avgiftene er trukket fra, men billig, grisebillig spør du meg |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,202
|
![]()
Nå er det andre ting enn primært DY som i det siste har hatt gitt SAS et par ekstra utfordringer på USA-rutene i det siste.....
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2007
Location: Ekeberg
Posts: 1,949
|
![]()
Ser man på trafikktallene for NY så ser man at økningen tilsvarer DY sin kapasitet til JFK. Direkteruter skaper utvilsomt økt trafikk samtidig som jeg sitter med en oppfatning av at de reisende i mindre grad aksepterer å fly via på vei til NY, noe som LH og KLM kan ha merket.
Når det gjelder SAS så er deres største utfordring at de ikke er en del av Atlantic ++ samarbeidet, noe som påvirker samarbeidet de har med UA negativt ved at de sitter igjen med en mindre del av kaken fra de som skal videre med UA fra EWR. I tillegg ble SAS dumpet av AA bare mnd etter at de hadde utvidet samarbeidet. Det var en stor overraskelse for SAS og gjerne noe de skulle unngått. Jeg var noe bekymret for UA, spesielt under vintersesongen, men de gjør det bra og har ikke valgt å kutte kapasitet sammenlignet med tidligere år. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Data warehouse consultant
Join Date: Jan 2008
Location: Oslo
Posts: 449
|
![]()
Nå så jeg etter tips fra forumist LN KRF at KLM opererte med OSL-JFK (via AMS eller LHR) for rundt 3040 kr t/r i februar og mars så fremt man bestillte innen utgangen av 2013. Nå er prisen oppe på veiledende for KLM, 4600 kr t/r for samme måned. Norwegian havner stort sett på 3600 kr t/r + alle avgifter for setereservasjon, bagasje og måltid (399 kr hver vei) så nokså lik pris med sine 4400 kr t/r, da med 787 istedet for 747.
SAS leverer tilsvarende flytur for rundt 4400 kr nå ser jeg - så jeg antar 4500 kr som veiledende t/r for 1 voksen OSL-NYC |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Gold
![]() Join Date: Jul 2012
Location: Oslo
Posts: 1,194
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Data warehouse consultant
Join Date: Jan 2008
Location: Oslo
Posts: 449
|
![]()
Og nå må jeg korrigere, ser SAS har en t/r fra 3. til 9. mars (mine datoer jeg har vurdert NYC tur for) til 3700 kr. (1900 til og 1700 fra NYC), da med SK907 og SK908 så man får en tur med A330.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2013
Location: Oslo
Posts: 96
|
![]() Quote:
__________________
http://englundjesper.tumblr.com/ |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Til New York med SAS i business! Tips? | Ttech | Reiseforum | 5 | 24-02-2013 10:00 |
Innsjekk til New York med SAS 3FEB? | MD80Kristian | Småprat | 4 | 03-02-2013 12:25 |
SAS-rute til New York har ført til økte flypriser | kekker | Småprat | 4 | 23-09-2011 18:40 |
Belegg SAS EVE-OSL | LN-TIB | Flyforum | 22 | 11-08-2009 00:49 |
SAS Braathens til New York. | Giama3 | Flyforum | 13 | 01-04-2006 23:22 |