PointMergeArrival
ScanFlyer Blue
I et samarbeid mellom SAS, Norwegian, Avinor og OSL testes nå kurvede innflygninger til hovedflyplassen. Hensikten er å kunne tilby kortere, drivstoffbesparende innflygninger som også unngår å overfly tett bebygde områder som øvre del av Groruddalen, Ask, Gjerdrum, Skedsmokorset m.fl.
I testperioden har Luftfartstilsynet gitt en dispensasjon til å fravike støyforskriften som pålegger alle jetfly å være etablert på en rettlinjet innflygning i minimum 4000FT.
Foreløpig er dette kun testet til RWY01L men alle rullebaneender vil testes senere i år.
Disse innflygningene krever fint vær da det foreløpig er visuelle prosedyrer, men de er designet ihht. ICAO doc 9905 (RNP AR APCH) slik at de kan brukes også i IMC hvis vi kan ta de i bruk på fast basis når støyforskriften en dag revideres.
I testperioden har Luftfartstilsynet gitt en dispensasjon til å fravike støyforskriften som pålegger alle jetfly å være etablert på en rettlinjet innflygning i minimum 4000FT.
Foreløpig er dette kun testet til RWY01L men alle rullebaneender vil testes senere i år.
Disse innflygningene krever fint vær da det foreløpig er visuelle prosedyrer, men de er designet ihht. ICAO doc 9905 (RNP AR APCH) slik at de kan brukes også i IMC hvis vi kan ta de i bruk på fast basis når støyforskriften en dag revideres.