Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 17-07-2012, 18:24   #21
Dash
ScanFlyer Molded

Default Re: Check-In: SAS ser på Houston

Vist SAS skulle gå til anskaffelse av en BBJ, vil den kunne trafikere SVG-IAH non-stop? Og ville piloter og cabin crew som er sertifisert for 737 kunne jobbe på denne maskinen?
Dash is offline   Reply With Quote
Old 17-07-2012, 18:25   #22
Fysikeren
ScanFlyer Silver

Nu flyver folk vist ret ofte store omveje hvis prisen er korrekt. Med det argument ligger Amsterdam, London osv. jo i den forkerte retning, og burde derfor ikke kunne feede transatlantisk fra Norge.
Fysikeren is offline   Reply With Quote
Old 17-07-2012, 18:30   #23
Star Flyer
Star Alliance only.

Star Flyer's Avatar

Quote:
Originally Posted by LN-AFG View Post
Kjære snille SAS, lei inn flere fly, de er tilgjengelig på markedet, det er HELT sant! Ingen firma i verden har vel vokst seg større og tjent mer penger ved å kutte og skjære tilbake.

IC operasjonen er strukket til yttergrensen alt, det blir for dumt det dere holder på med idag. Få flåten opp på 20-25 fly og start nye ruter og behold de gamle.
Helt enig! Blir helt oppgitt når de nevner rutekutt på OSL-EWR og andre ruter...
Star Flyer is offline   Reply With Quote
Old 17-07-2012, 18:36   #24
Fysikeren
ScanFlyer Silver

Jeg håber vi ser et hint i, at man ved S13 har planlagt med mindst 13 fly i drift! Selv Bangkok-ruten er øget fra 4 til 6 ugentlige afgange, hvortil kommer de ni ekstra ugentlige afgange til USA.

Lille interessant liste:

http://www.airbus.com/aircraftfamili...aft-available/
Old 18-07-2012, 08:05   #25
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Quote:
Originally Posted by Fysikeren View Post
Jeg håber vi ser et hint i, at man ved S13 har planlagt med mindst 13 fly i drift! Selv Bangkok-ruten er øget fra 4 til 6 ugentlige afgange, hvortil kommer de ni ekstra ugentlige afgange til USA.

Lille interessant liste:

http://www.airbus.com/aircraftfamili...aft-available/
Her var det mye dritt, du. En masse avlegs firemotorers, utrangerte bensinslukere og noen alt for små 330er.
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 19-07-2012, 20:54   #26
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Originally Posted by litt-amatør View Post
Jeg har aldri skjønt hva som skulle være så stas og gjevt med en rute til Houston. For det første er det en by som svært få fritidsreisende vil være interessert i og faktisk de færreste business-reisende også (selvsagt minus oljeindustrien).
En periode fløy KLM både med 747 og 737 fordi 747en hadde for få C-seter.

http://www.sqtalk.com/forum/showthread.php?t=11742

Quote:
Originally Posted by HenrikP View Post
Vist SAS skulle gå til anskaffelse av en BBJ, vil den kunne trafikere SVG-IAH non-stop?
Kortere SVG-IAH enn AMS-IAH

Old 19-07-2012, 21:02   #27
Fysikeren
ScanFlyer Silver

Problemet med en BBJ-løsning er vel, at hvis SAS kun anskaffer én, måske to, så er de noget sårbare. Så denne løsning kræver vel, at SAS har lidt mere end én rute at bruge flyet på?
Old 19-07-2012, 21:11   #28
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Problemet med en BBJ-løsning er vel, at hvis SAS kun anskaffer én, måske to, så er de noget sårbare. Så denne løsning kræver vel, at SAS har lidt mere end én rute at bruge flyet på?
KLM klarte vel seg med bare en BBJ? Og gjaldt ikke det samme Swiss?

Poenget her er eventuelt å leie inn et fly for en spesiell rute
Old 19-07-2012, 21:18   #29
Jens W
ScanFlyer Crusty

Både KLM og Swiss brukte vel Privatair?
Jens W is offline   Reply With Quote
Old 19-07-2012, 21:23   #30
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
De blir vel neppe så mye mer sårbare enn de er på langrutene i dag.
Fordelen med en BBJ-rute er at det er få passasjerer pr dag, og dermed enklere å re-booke ved en kansellering.
Old 20-07-2012, 01:08   #31
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Quote:
En rute? Mener folk virkelig at det er 100 business pax som reiser hver eneste dag mellom SVG og IAH? Du må nok hoste opp en rute til, ja

Dersom man svir av 3-4 mill hver eneste dag for å fly oljeindustrien mellom Stavanger og Houston tror jeg det er på tide med en heftig opprydning i slikt sløseri.
Old 20-07-2012, 01:51   #32
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Originally Posted by Tommy777 View Post
En rute? Mener folk virkelig at det er 100 business pax som reiser hver eneste dag mellom SVG og IAH? Du må nok hoste opp en rute til, ja

Dersom man svir av 3-4 mill hver eneste dag for å fly oljeindustrien mellom Stavanger og Houston tror jeg det er på tide med en heftig opprydning i slikt sløseri.
100 er mye ja, men trafikken er vesentlig.
Til sammenligning flyr det i snitt 383 oljerelaterte forretningspassasjerer i snitt pr dag, hver vei mellom Oslo og Stavanger. Kutt ut helgene og du er på 538 passasjerer hver vei pr dag.

Uten at jeg vet noe, vil jeg anta at fra Oslo, Bergen og Stavanger reiser minst 50 oljerelasterte passasjerer til Houston hver eneste dag.

3-4 mill pr dag er småpenger å regne i den industrien, siden det fordeles på veldig mange selskaper med veldig stor omsetning og marginer. Snittprisen er nok heller ikke 30-40k pr pax, mer i nærheten av 15-20k.

Last edited by Dag Viking; 20-07-2012 at 01:55.
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 20-07-2012, 02:08   #33
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post

3-4 mill pr dag er småpenger å regne i den industrien, siden det fordeles på veldig mange selskaper med veldig stor omsetning og marginer.
Og samtidig tyner man forhandlerne som ikke bare må betale 'cash' ved levering til en pris de ikke vet før trucken svinger inn, men også tjener så lite per liter at de ikke får butikken til å gå rundt uten hjelp av andre inntektskilder. En slik innstilling at dette er 'småpenger' er betegnende på en svært usunn næring. For disse blør vi ved pumpene.
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 20-07-2012, 02:24   #34
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Og samtidig tyner man forhandlerne som ikke bare må betale 'cash' ved levering til en pris de ikke vet før trucken svinger inn, men også tjener så lite per liter at de ikke får butikken til å gå rundt uten hjelp av andre inntektskilder. En slik innstilling at dette er 'småpenger' er betegnende på en svært usunn næring. For disse blør vi ved pumpene.
Det er ikke nødvendigvis innstillingen som er usunn, men beløpene som er store. Omsetning for utvinning og utvinningstjenester var 329 milliarder i Norge i første kvartal i år.
Old 20-07-2012, 03:34   #35
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Quote:
100 er mye ja, men trafikken er vesentlig.
Til sammenligning flyr det i snitt 383 oljerelaterte forretningspassasjerer i snitt pr dag, hver vei mellom Oslo og Stavanger. Kutt ut helgene og du er på 538 passasjerer hver vei pr dag.

Uten at jeg vet noe, vil jeg anta at fra Oslo, Bergen og Stavanger reiser minst 50 oljerelasterte passasjerer til Houston hver eneste dag.

3-4 mill pr dag er småpenger å regne i den industrien, siden det fordeles på veldig mange selskaper med veldig stor omsetning og marginer. Snittprisen er nok heller ikke 30-40k pr pax, mer i nærheten av 15-20k.
Har ingen problemer med å se det, men jeg er rimelig sikker på at det ikke er behov for en BBJ daglig mellom Stavanger og Houston

Dersom etterspørselen er der, er gjennomsnittsprisen mye høyere enn 2500 til 3k USD. Utenom sommersesongen, er prisen mellom USA og Norge i biz uten lørdagsopphold over 5k
Old 20-07-2012, 09:47   #36
jefi99
ScanFlyer Gold

OT:
Atlas Air flyver en 747 mellem Houston og Luanda (Angola) 3 gange ugentligt. Den er ret specielt konfigureret: F10 C143 Y36.
Den opereres på vegne af SonAir, der er ejet af Angolas statslige olieselskab. Nu er alternativerne fra Houston til Luanda langt færre end Norge til Houston, men det siger lidt om olierelateret trafik mellem to olie-metropoler. Fra Europa er det i øvrigt også voldsomt dyrt at flyve til Luanda, og businesspriserne er skyhøje.
Old 10-08-2012, 12:53   #37
Stone
ScanFlyer Molded

Stone's Avatar

Det ser ut som om SAS holder denne varm:

http://www.aftenbladet.no/nyheter/lo...e-3011711.html

Så hvis noen har noe å tilføye som ikke allerede er sagt...
Stone is offline   Reply With Quote
Old 10-08-2012, 16:21   #38
OJB
ScanFlyer Rusty

Quote:
Det er ikke nødvendigvis innstillingen som er usunn, men beløpene som er store. Omsetning for utvinning og utvinningstjenester var 329 milliarder i Norge i første kvartal i år.
Dette blir feil sammenligning.
Selv om marginene som regel gode i i oljeindustrien er likevel de fleste selskaper jeg kjenner til fokusert på reisebudsjetter.
Det er ikke slik at det er fritt frem for å reise i hytt og pine uansett kostnad.
I det øyeblikk oljeprisen faller vesentlig strammes reisebudsjettene inn tilsvarende.
Man kan ikke forvente at flyselskapene skal starte ruter for at man kanskje benytter ruten til neste år.
Det må være et reelt markedsbehov.100 mann som reiser til IAH fra SVG hver dag , inklusive BGO er ikke i overenstemmelse med virkeligheten.
Etter min oppfatning vil det smarteste være for SAS at de starter en rute til IAH fra nåværende hub , CPH.
Om jeg reiser via AMS eller CPH så er det ett fett! Antagelig synes jeg CPH vil være best.
Det er i brukernes interesse at billett prisene blir konkuransedyktige.
Konkuransedyktige blir dem om transportøren har lavest mulige kostnader med pos. flyginger.
Til alle dem som ønsker en rute til IAH med SAS ; bruk ruten dersom den ser dagens lys.
Whishfull thinking kan ingen tjene penger på!
OJB is offline   Reply With Quote
Old 10-08-2012, 23:51   #39
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by OJB View Post
Det må være et reelt markedsbehov.100 mann som reiser til IAH fra SVG hver dag , inklusive BGO er ikke i overenstemmelse med virkeligheten.
Etter min oppfatning vil det smarteste være for SAS at de starter en rute til IAH fra nåværende hub , CPH.
Om jeg reiser via AMS eller CPH så er det ett fett! Antagelig synes jeg CPH vil være best.
Nå kjenner jeg ikke markedet for denne typen ruter, men kan man ikke tenke seg CPH-SVG-IAH som routing (kun mellomlanding, ikke flybytte)? Dette vil kanskje være spesielt aktuelt om størsteparten av de reisende originerer i SVG.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 11-08-2012, 01:15   #40
Kenneth
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by OJB View Post
Et "olje-tilbud" fra SAS vil sannsynligvis lokke til seg flere reisende fra Aberdeen, hvis de flyr fra SVG enn kun fra CPH. Markedet er vel kanskje for lite uansett, men det er jo spennende at SVG blir nevnt. Det er lov å håpe
Kenneth is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules