Norwegian gir bort LN-KKW til Luftfartsmuseumet i Bodø

jameson82

Flysitter
Norwegian gir bort LN-KKW til Luftfartsmuseumet i Bodø

Morsomt nok blir en 737-300 å se på Luftfartmuseet i Bodø

Norsk Luftfartsmuseum får aldrende kjempe i gave fra Norwegian.

– Dette er kjempespennende. Det blir et stort blikkfang, og blir et veldig viktig objekt når den moderne luftfartshistorien skal formidles, sier direktør Erling Kjærnes ved luftfartsmuseet.

I morgen kommer pensjonerte Norwegian 737-300 til Bodø, rett fra flyplassen Lasham utenfor London. Der har det stått i opplag siden det ble tatt ut av drift. Flyet, som er 26 år gammelt, hadde sin første flytur 9. november 1989. I 2006 ble det satt i trafikk i Norwegian.

– Det er nok mange som vil kjenne det igjen, og som har flydd med dette eller et tilsvarende fly, sier Kjærnes.

Snart vil flyet få sitt nye hjem på plenen utenfor Norsk Luftfartsmuseum.

http://bodonu.no/gjett-hvor-denne-kjempen-skal-parkeres/

Re: Norwegians 737 flåte

Er vel KKW dette? Kjekt å se at den IKKE skal i trafikk igjen :colgate:

Tøft og svært gledelig!!!

Det får meg også til å undre over hvilke forutsetninger og vilkår som EGENTLIG ble satt når SAS faset ut MD-80 fra sin flåte, og hvorfor sluttresultatet ble som det ble = ingen MD-80 bevart i Norge.... :-(

Espen

Da ble det LN-KKW, regner med at NAX ikke spanderer WL og nye seter ... :)
Boeing 737 -3K9 24213 1794 LN-KKW Norwegian Air Shuttle ferried 08dec15 QLA-BOO for onward storage ex CS-TLL

EDIT:
Airline Flight Reg STA Date STA ETI ETA ATA BTA DL Park Route Belt Remark To
DY 8861 LNKKW 08-12-2015 1220 QLA CANCELLED
DY 8733 LNKKW 09-12-2015 1220 QLA

Last edited:

Den blir vel den største maskinen som blir på utstilling i Norge da?

Norwegian ga bort jetfly til museum

Norwegian ga bort jetfly til museum
Etter over 64.000 timer i lufta landet Norwegians eldste flymaskin for aller siste gang. Nå blir det 26 år gamle flyet museumsgjenstand.

Det er et spesielt øyeblikk i det den gamle Boeing 737-300 maskinen med registrering LN-KKW rolig triller mot gaten ved Bodø Lufthavn.

Fakta om LN-KKW

Modell: Boeing 737-300
Antall flyvninger: 40.106
Antall timer i lufta: 64.656
Ble bygget i 1989.
Norwegians eldste fly.
Havner på Norsk luftfartmuseum i Bodø.

http://www.tv2.no/2015/12/09/nyheter/fly/norsk-luftfartmuseum/7766382

Re: Norwegian gir bort LN-KKW til Luftfartsmuseumet i Bodø

Vil den få Norwegian farger eller skal den forbli hvit med en Norwegianklistremerke i fronten?

Vil den få Norwegian farger eller skal den forbli hvit med en Norwegianklistremerke i fronten?

Det står to poster over... ;) Når det kommer til halehelt, så vil jeg anta det det blir en lokal helt, kanskje fra luftfarten også?

http://luftfartsmuseum.no/norwegian-fly-til-museet/

Da er den ankommet Bodø og skal lagres på flystasjonen for omlakering tilbake til rød nese og halehelt før den flyttes utenfor flymuseet etterhvert.

Veldig positivt at Norwegian donerer denne maskinen til Norsk Luftfartsmuseum i Bodø.
En verdig representant for en flytype som har hatt mye å si for luftfarten i Norge og skandinavia forøvrig gjennom mange tiår.
Personlig tok jeg imot den første -300 til Norge 7. oktober 1987 i Seattle da vi overtok LN-NOR-G-BNXW-LN NOR fra Boeing via AWAS/Nordstress.
En god dag for Luftfartsmuseet i Bodø.

Tøft og svært gledelig!!!

Det får meg også til å undre over hvilke forutsetninger og vilkår som EGENTLIG ble satt når SAS faset ut MD-80 fra sin flåte, og hvorfor sluttresultatet ble som det ble = ingen MD-80 bevart i Norge.... :-(

Espen

Lurer jeg også på ... Men du kan lese om hvorfor her:

http://www.hangar.no/trekker-tilbake-md-80-gave-til-museum/

Høres merkelig ut, spør du meg ....

Fins det noen SAS fly på museum i Norge i det hele tatt ?

Last edited:

Så -KKW i dag på BOO, hvit og nesten usynlig.

Så den når den kom inn på final her, hvit og kjedelig, heldigvis skal den males om inne på flystasjonen, før flymuseet ønsker å få den på plass så fort som mulig etter hva jeg har forstått.

En hyggelig nyhet for Bodø. Jeg må kunne komme meg dit snart.
A propos utstilte fly. Det er noen år siden jeg var på teknisk museum i Oslo. Der henger/hang et SAS(?)fly i taket. Hvilket fly var det?

Blir flyet levert helt intakt? Tenkte på motorer, instrumenter, radioer, APU etc. Det må være en god del verdi i disse tingene? Eller er motorer og lignende ting med gangtid gått ut eller nesten gått ut på tid?

Back