• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Blue Line, TOS i morgen (mulig MD?)

Polaris

Free Luigi
Ser at avinor.no lister "BLE529" i morgen på Langnes. Et lite googlesøk gav meg "http://www.flyblueline.com/fleet.php". Så absolutt spenande ut, noen som har peiling på hvilken flytype det kan være? Kommer fra Paris og drar til Paris, direkte. Dermed tviler jeg det er Fokker (?) - siden vi snakker en 3 timers flytur?

Kan man håpe på MD83?
 
F100 kan fint klre 3 timer, men vil tippe det er MD det er snakk om. Eller A310:p
 
Det er en A310 som kommer i morgen som BLE528 og returnerer som BLE529. Det er snakk om bytte av pax på en cruisebåt. Det har vært gjort her i mange år. De siste par årene har det vært Blue Line med en MD og en F100, i år kommer de med en 220 seters A310 altså. Det er enten "Adriana III" eller Fred Olsen skipet "Boudicca" som det gjelder. Mest sannsynlig "Adriana III" hun tar 264 pax i normal fart.
Det er nevnt her i denne spotteralerten: http://forum.scanair.no/showthread.php?t=47634
 
Ahahahha, hvordan klarte jeg å misse den. Må være bruken av ENTC som gjorde meg blind....

Men så spenstig, er glad jeg har fri fra min guidejobb for nettopp disse turistene så jeg kan ta turen ned og sjå :p
 
* Callsign: BLE528
* Reg:
* Hex (Mode-S): 3985D8
* Modell:
* Lat: 66.11092
* Lon: 13.44383
* Höjd: 36950 fot (11262 m)
* Hastighet: 478 knop (885 km/h)
* Riktning: 30 grader
* Tid: 2009-06-26 13:42:44
* Radar: ESNL

Observert over Rana i Nordland nå :)
 
Kom med snuten VEEEELDIG høyt...!

Freshe bilder fra verandaen litt lengre ned av sukram:

7705648_be2c50e7b8.jpg

Snutebilde, vises kanskje litt dårlig at de var høyt - men det var de :p

7705660_c3dff910ed.jpg


http://static.zooomr.com/images/7705660_c3dff910ed_b.jpg (stor størrelse, verdt å se på siden jeg var talentløs med kameraet og skrudde det på auto.... hoho)

Håper noen tar ordentlige bilder nede ved banen! Tenkte meg egentlig ned selv, men været er så fint at fjellet kaller.. :)
 
Last edited:
Den kom den, så den fra verandaen. Dundret omtrent i bakken såvidt jeg kunne se..

Kom med snuten VEEEELDIG høyt...!
Håper noen tar ordentlige bilder nede ved banen! Tenkte meg egentlig ned selv, men været er så fint at fjellet kaller.. :)

Ja ned kom den jo, men jeg synes det var en fin landing.:) Et bilde her:
026-1-1.jpg

Legger ved et bilde av det flotte cruiseskipet som de skulle dra med, MS "Adriana III".
010-5.jpg


Flere bilder dukker kanskje opp i bildeforumet etterhvert.
 
Last edited:
Lettere kaotisk ble det visst nede på Langnes:
"Sprengt kapasitet- Tromsø er ikke rustet til å være snuhavn for store cruiseskip"
http://www.itromso.no/nyheter/article271342.ece

Problem 1 er vel avlastingskapasiteten av pax/bagasje når det er snakk om et stort reisefølge kommer samtidig. Det burde være mulig å kunne gjøre noe med uten de helt store kostnadene.

Problem 2 er kapasiteten for utenlandsavganger. Her er det vel bare 1 gate som kan benyttes og den ligger i den gamle og trange terminalen, så det skal ikke så mye til for å sprenge den kapasiteten. Her må det vel rett og slett bygges nytt for å bedre forholdene.
 
Back
Top