![]() |
|
![]() |
#1 |
SAS Customer
![]() Join Date: Dec 2010
|
![]()
Nytt møte - ny tur!
Denne gangen er møtestedet lagt til Helsingfors, en by jeg liker godt. Som alltid har jeg litt problem med å få min bedre halvdel til å skjønne reiseruta. Denne gangen var det wideroe.no som kom opp med et godt og billig alternativ, SAS til Oslo, og deretter Air Baltic til Riga, og Helsingfors, 3200 kr i business, siden det er en del billigere enn hva TPC-avtalen med SAS/Blue1 ville ha kostet, så ble det slik. Avgang 14. februar fra TRD kl 1020 med SK351. Det er stille på TRD på denne tida, både inne og ute: ![]() ![]() Etterhvert kom "den hvite" som skulle nedover Vestlandet, som SK4147: ![]() Ikke den verste midlertidige fargesettingen dette syns jeg. Jeg liker å sitte og jobbe litt før flyavgang, og som vanlig ble det en kopp kaffe, i pappbeger (det hører med) og litt forefallende: ![]() Flyet inn fra Oslo var litt forsinket, men etterhvert kom da LN-TUA til utgang 33. Vi var 55 personer som gikk ombord, og ca 25 minutter forsinket tok vi av vestover fra rullebane R27 på TRD. Kapteinen lovte ca 40 minutter flytur. Jeg hadde valgt sete 11C denne gangen, ved nødutgang, og kan ikke klage på beinplassen her da: ![]() Jeg tok en kopp svart kaffe på vei nedover til OSL, og den ble det ikke tatt bilde av. Ca 20 minutter før vi skulle lande fløy vi inn i en forferdelig turbulens. Purseren satte seg resolutt ned på et armlene, kapteinen slo skiltet med Fest-Setebeltet. Naboen i 11A og jeg holdt begge kaffekoppene høyt i været og håpet på ikke noe søl. Vi berget! Det rare var at det gjorde medpassasjereren i 11D også, men han lot kaffekoppen bare stå på bordet. Det skal jammen unge meg prøve en gang også... Vi landet etter mye hopp&sprett på rullebane R19R på OSL. Vi parkerte helt, og da mener jeg helt, ytterst på innenriksterminalen, ikke noe gangbro der nei: ![]() Litt stilig å stå nede på bakken og kikke opp på de kjære fuglene våre: ![]() Det er rolig på OSL også sånn midt på dagen, foreløpig eneste "spotting" er på vei over havet om ikke lenge: ![]() Flotte fly! Fortsettelse følger! |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
|
![]()
Hyggelig med ny rapport - ser frem til resten! airBaltic i Business Class er visst ikke så verst.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Litt overalt
|
![]()
Flott rapport !
![]() Er det vanlig at desse flya parkerer helt på enden der? Trudde kansje det bare var Widerøe, DAT og eller's andre småfly. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Flott rapport dette, ser frem til fortsettelsen
![]() Syns det var noe kjent med registreringen, og spesielt navnet på flyet - Ingeborg Eriksdatter - og jaggu hadde jeg ikke rett! LN-TUA, eller Ingeborg Eriksdatter som hun liker å bli kalt, står på skrivebordet mitt i Braathens-dekor, kjøpt for flerfoldige år siden.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Jet-setter :)
![]() Join Date: Apr 2011
|
![]()
Flott som vanlig Hans!
![]() Skal selv via Helsinki til Oulu i morgen tidlig. Men tar da via CPH i stedet for OSL og RIX.. Til de som lurer på det med parkeringen ytterst på innenlandsterminalen så har faktisk alle formiddagsfly jeg har tatt fra TRD til OSL den siste tiden parkert der. (Spesielt 10.20 avgangen som Hans også var med her..) Litt hustrig når det regner og blåser og en laaaaang gåtur når man har det travelt med å nå fly utenriks.. Kim |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
SAS Customer
|
![]()
Da var turen kommet til TIX, og videre til HEL:
Det ble anledning til å arbeide litt oppe i SAS´ Scandinavian Lounge. Det var litt mat og drikke der som vanlig, men det endte opp med noen kopper kaffe, sikkert et par stykker mer enn jeg burde ha fortært. Etter hvert kom det opp ”Til utgang” for BT 160. Turen var satt opp med YL-BAI, som er en Q400 som Air Baltic fikk levert i januar 2011. Fine og lange fly dette: ![]() Vi kom oss om bord gjennom utgang 41. Det var 60 passasjerer om bord, en fløy foran gardina – meg. Jeg hadde sete 1A, og som alltid fremst i disse flyene, god plass: ![]() Når man fly der fremme med Air Baltic blir man spurt om man ønsker noe å drikke før avgang, tok sjansen på champagne, den smakte ok den: ![]() Det var Brut H. Monopole champagne. Avgang ble fra rullebane R19L, nokså på rute, 14:55. Det var to unge damer som forestå servicen om bord. De var litt ”stive”, men når jeg fikk pratet litt med dem var de jo riktig hyggelige, som folk flest har en tendens til å være. Jeg fikk utdelt meny, maten var hare-lår, jaja, alt skal prøves: ![]() Jeg spurte om dette var tradisjonell mat i Latvia, noe som ble benektet. Dog visste de godt at det smakte omtrent som kylling… Maten var god den, ok servert med ordentlig bestikk, porselen og det hele: ![]() Sjefen i kabinen lurte på om jeg ville ha rødvin til maten, joda, det kunne nok la seg gjøre. De hadde halvflaskene, på 375ml om bord. Spansk. Smakte helt ok til maten. Hun kunne forsikre meg om at den eneste grunnen til at hun oppbevarte flasken i skapet var på grunn av turbulens, det var bare å si ifra… Etter en stund med helt grei flyving kom vi inn over det gamle Sovjet: ![]() ![]() Etter hvert som vi nærmet oss ble det, som vanlig, tid for å slå av Mac & Musikk, og vi landet på R18 på rute i RIX. Vi parkerte litt utenfor terminalen, og ble greit busset inn. Det er en fin terminal de har ordnet seg med i Riga: ![]() Litt kjent innslag fra Norge kan man også finne: ![]() Jeg fant veien til Air Baltic sin Business Lounge, som er veldig ok. Det var både kald og varm mat å få, det meste av drikke ++. Jeg tok en kaffe, og satt og jobbet litt mens jeg ventet på BT327 til HEL. Denne turen var satt opp fra utgang B12, som er ned trappa, og da venter som regel en buss. Det var tilfellet også denne gangen. Da alle endelig var inne i bussen, ble det litt venting… og litt venting… og litt til. Så ble det sagt noe på latvisk, og alle gikk av bussen. Jeg er ikke særig god i latvisk, men jeg vet å følge med strømmen, så jeg tuslet av jeg også. Jeg spurte damen i utgangen hva som skjedde, og HEL hadde bedt de om å vente med å ta av, det snødde heftig på Vantaa, og de jobbet med å rydde rullebaner og taksebaner for snø. OK, 30 min å vente, opp trappa (mosjon), og en liten arbeidsstund til inne i loungen. Ingen ropte opp avgangen på nytt, men jeg stolte på klokka og gikk ned etter ca 25 minutter, og da var det inn i buss igjen, en annen type buss denne gangen. Da alle ca 50 passasjererne var om bord i bussen bar det ut til YL-BAQ, også dette en Q400. De ca 49 andre tuslet bak gardina, og jeg ble sittende der fremme alene. Også denne gangen var beinplassen godkjent: ![]() Det er litt annerledes utrustet i trallene der fremme enn hva for eksempel Widerøe har: ![]() Avgangen gikk fra rullebane R15. Det var to unge herrer ombord denne gangen, fikk sånn Widerøefølelse av å fly med de, skikkelige trivelige. Jeg fikk champagne også denne gangen, men varmmaten glimret med sitt fravær, men de kan da kunsten og servere kald mat også: ![]() Denne gangen var det kylling, ikke sånn hare-etterligning… Turen over til HEL gikk ellers helt greit, og da vi landet var det snø ja: ![]() Vi landet på rullebane R18, og takset bort til… ingenting. Hmm. Jeg tror aldri jeg har vært med på å parkere så midt ute på en plass, langt fra alt. Men bussen ventet, og kjørte oss inn til Terminal 1. Så var det å vente på bagasjen, men den kom aldri. Fikk sagt fra om manglende bagasje, som ble lovt dagen etter, og fikk Air Baltics utgave av ”overnight survival kit”, ny erfaring: ![]() Uten bagasje, men med godt mot reiste jeg med Finnairs flybuss inn til Helsingfors. Møtestart var på formiddagen, og jeg kjenner veien til Stockmann, så møteklær skal bli. Jeg hadde bestilt rom på Holiday Inn City Centre, som ligger mer eller mindre på jernbanetoget i Helsingfors. Alltid greie rom der: ![]() ![]() Når man, i tillegg til å lide av sykdommen ”likeåsepåfly” også liker å se på tog, ja da var rommet ennå bedre, i alle fall utsikten: ![]() Sov godt, og fikk ordnet med klær til møtet. Hjemtur på torsdag via ARN og CPH, rapport følger. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Front section flyer
|
![]()
Flott og informativ rapport, ser frem til siste del
![]()
![]() |
#8 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Kjekk lesning nok en gang
![]()
![]() |
#9 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
|
![]()
Hyggelig lesning! Business Class hos airBaltic så - som forventet - bra ut, særlig med tanke på hva man betaler. Takk for rapporten!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
SAS Customer
|
![]()
"Value for money" er ok når man sitter foran hos Air Baltic ja! Kabinpersonalet virker ofte reserverte, men er hyggelige hvis man begynner å prate med dem.
Må innrømme at det er en viss forskjell å fly 757-200 og Q400 mellom OLS og RIX ja! Men kan skjønne at Air Baltic bruker Dashene. Det sto en 757 parkert i Riga, den så litt uttafor ut stakkar. De skal vel ut av flåten etterhvert? Neste tur til Helsingfors blir med Estonian tror jeg, rett fra Værnes til Tallin, med Embraer170, det blir en ny opplevelse. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Mar 2006
|
![]()
Tusen takk for kjempefin rapport. Artig skrevet og, som andre også har påpekt, veldig informativ.
Synes det så veldig bra ut, men jeg hadde nok angret meg litt på å ikke ta en litt "lettere" med tanke på alle problemene du fikk med forsinkelser og mistet bagasje. Og så ble det jo en laaang tur for deg da. Men det gikk kanskje greit. Er man på tur osv... ![]()
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Flybe Nordic starter TRD-HEL og UME-HEL fra vinterprogrammet | MD90 | Flyforum | 38 | 19-06-2012 01:18 |
TRD-OSL-RIX-BRU ... masse hopp til Brussel! | hanswest | TripReports | 10 | 11-06-2012 13:10 |
OSL-STN, LHR-HEL-TKU, TKU-ARN-OSL-TRD nei snøvær TKU-CPH-TRD | O_K_ | TripReports | 7 | 28-11-2008 20:35 |
TRD-OSL-HEL-OSL-TRD | O_K_ | TripReports | 2 | 04-11-2008 08:35 |
Eurobonus TRD-OSL-HEL-OSL-TRD | O_K_ | Reiseforum | 1 | 31-10-2008 14:13 |