![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Aug 2005
|
![]()
Kjøpte akkurat en AF til CDG.. I prisen er det "Solidarity tax".. Hva er dette ...
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Tror det er snakk om litt tvungen veldedighet for å hjelpe utviklingsland. En merkelig avgift. Får bare ikke håpe at FR får snusen i denne avgiften...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Free Luigi
|
![]()
TVUNGEN veldedighet? Da er det ikke veldedighet, da er det bare tøv. Håper noen finner mer ut av dette, jeg hadde skrevet mail og spurt pent hva farskern det er slags tøv. Jeg skal ikke bli tvunget til å betale mer enn salgspris, for å hjelpe en sak. Bestemmer selv hvilke saker jeg vil hjelpe og da betaler jeg utmerket godt ved egen evne.
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
http://www.belux.bcdtravelinmotion.c...ticle_id=79933
Litt mer konkret info her, ser faktisk ut som denne avgiften har eksistert i over fem år. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Ja, ja en fransk tax, take it or leave it hvis du flyr til dette landet.. Gruer meg til neste "Save Greece tax" for oss som elsker det landet... EUR 100 minimum pr pax, til streikekassa ..
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Her alle taxene pluss billig billett. OSL_CDG t/r
Klager ikke på totalen, meget billig uansett.. Pris 455 Bestillingsgebyr 10 Fuel surcharge 234 French airport tax 132 Airport Passenger Service Charge 117 Airport Passenger Service Charge international 88 Solidarity tax 8 Pris (per passasjer) 1 044 Utelatt er kredittkort tax kr. 150 for to. Uansett er totalen billig. AF med snert og vin+vin+vin , matbit, intet kassa-apparat etc.. Og E190.. Last edited by SQ 777; 26-09-2011 at 00:06. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Molded
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Helgeturekstremist
![]() Join Date: Nov 2010
|
![]()
Hva er dette for noe tull? Trodde de de kunne fly uten drivstoff?
Quote:
![]() |
![]() |
#10 | |
Front section flyer
|
![]() Quote:
Eller EU tax blir det vel antagelig snart ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Forferdelig bombastisk man skulle være for det som kan kalles en helt ubetydelig sum... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Free Luigi
|
![]()
Det handler selvfølgelig ikke om pengebeløpet, men om selve prinsippet. Solidaritet - eller veldedighet - skal bygge på frivillighet, et felles ønske om å hjelpe en sak. Hele begrepet mister sin betydning når man mister muligheten til fritt valg.
F.eks har jeg fritt valg om å betale 30 kroner til Studentenes og Akademikerenes Internasjonale Hjelpefond (SAIH) ved betaling av semesteravgift (400) hvert halvår. Dette er solidaritet, å selv ha et bevisst valg om å betale (jeg må selv endre beløpet fra 400 til 430) - det er ingen som tvinger meg. Hadde de tvunget meg hadde det vært en utgift, ikke solidaritet. Det samme begrepet jobbet jeg mye med rundt Operasjon Dagsverk på videregående skole. Det som skulle være en dag hvor man i solidaritet jobbet og tjente penger for trengende, ble til en "betalt fridag" hvor mamma og pappa la ut 200-300 kroner og du sov ekstra lenge en dag. Man gir ikke for å hjelpe da, man gir fordi noen sier du må. Så jo, det er provoserende at AF tar en pengesum uansett du vil eller ikke - og kaller det solidaritet.
![]() |
#13 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Ser ikke problemet med dette, det er jo bare å fly et annet selskap. De fleste av oss er vel i stand til å se på totalpris dersom prisen er det avgjørende momentet, og ikke hvor store de ulike skattene og avgiftene er? Prisen AF reklamerer med i sine kampanjer er vel inkludert denne skatten?
Når vi går i butikken og handler, ser vi vel på kassalappen hva vi betaler, uten å måtte henge oss opp i hvor mye som går til fabrikken på Snåsa og hvor mye som går til gutten i kassa? Dersom butikken velger å gi 8 kr til ett eller annet prosjekt i Bolivia av totalsummen vi betaler, så er det en sak for butikken. Vi som kunder bør uansett se på hva vi får for pengene vi totalt betaler, ikke om deler av pengene havner hos investorer, i statskassen eller et helt annet sted. Er ikke butikken konkurransedyktig på pris og produkt, så velger vi noe annet. I slike tilfeller må forbrukerne bruke sin makt. Last edited by Dag Viking; 26-09-2011 at 08:37. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Helt enig, totalprisen er ok... Kjøpte AF for å beholde 100.000 FB poeng 20 mnd lenger. Sist januar fløy vi til AMS av samme grunn. Flotte priser , topp selskaper. Topp byer å slå ihjel en dag eller to
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Én euro kan vel de fleste her leve med, men hvorfor ingen maser om skatt for å fly til USA? APHIS + Federal Inspection + Customs + Security + +? Men de har jo større underskudd enn Grekenlandet, så det må vel dekkes inn der og (slik at de slipper å skattlegge "job creators" ref Jon Stewart om noen ser på hans program).
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Om skatten er så grusom så er det vel jo bare å velge et annet selskap da.. Regner ikke med at den ble holdt hemmelig for deg før du bestilte den.
Min personlige mening er også at når man har råd til å fly så har man også råd til en ubetydelig sum av 1 euro og når det er mange som gjør det kan det gjøres noe nyttig. Jeg hadde skjønt syting om det er snakk om 100 eller 300 kroner. Men beløpet er fullstendig marginalt i den store sammenhengen og det går forhåpentligvis til noe godt, så kan man ha litt bedre samvittighet mens man er på vei til SXM for leske seg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
De burde jo legge det inn i prisen på billetten, så kan AF gi pengene til de gode formål de ønsker. Det er forresten hva SAS faktisk gjør. Solidarity tax navnet er ikke annet enn latterlig.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
Det ligger jo i prinsippet i billettprisen, på linje med andre avgifter, mva. osv. osv. i og med at prisene presenteres som bruttopris for kunden.
![]() |
#19 | |
FlyKirurg
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Når du kjøper enkelte kaffetyper også eller andre ting så står det på pakken at en viss del av omsetningen går til veldedige formål.
Vil man da skrive brev om man holder igjen sin egen del? En forretning står jo fritt til å bestemme hva de tar for varene og hvordan de bruker disse inntektene. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Tax refund i Storbritannia | Tertit54 | Småprat | 17 | 10-03-2015 03:17 |
Tax-free og transfer. | Twin Otter | Småprat | 20 | 04-02-2013 17:10 |
Tax-free Munchen | Chriscross | Reiseforum | 1 | 11-10-2011 07:45 |
Star Alliance Tax ? | dc-8-63 | Reiseforum | 0 | 03-12-2010 23:08 |