![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: May 2009
|
![]()
Da har jeg endelig fått unna det meste som må gjøres på skolen for nå og har tid til å skrive en liten rapport fra årets høstferie. Som tittelen sier, ble denne turen også en rundtur lit hit og dit takket være fulle fly og ID billetter, noe som også var tilfellet i sommer. Da det begynner å bli en stund siden høstferien så er det fult mulig at enkelte detaljer er gått i glemmeboken.
Reiseruten vi skulle satse på ble ikke bestemt før 1-2 dager før avreise og lyser som følger: Oslo (OSL) - Stockholm (ARN) – Frankfurt (FRA) – Dubai (DXB) – Nairobi (NBO) – Johannesburg (JNB) Grunnet fulle fly måtte vi ha første fly fra ARN og var derfor nødt til å ta siste flyet fra OSL og overnatte i Stockholm. Jeg la ned veto mot å overnatte noen andre steder enn Jumbo Hostel men ble overhørt, så endte opp på Radisson. OSL-ARN SK1488 B737-600 LN-RPG 01.10.2010 Ikke noe særlig med kø noen steder, bortsett fra i pizzasjappa hvor vi plukket opp litt middag. Skulle for en gangs skyld ikke ut av Schengen så slapp å gå helt til enden for en gangs skyld. Ved gaten sto LN-Rocket-propelled grenade, eller RPG, en B737-600. Relativt fult ombord men ikke så altfor ille beinplass. Bladde litt i noen blader og aviser og ellers så skjedde det ikke mer. På rutetid i begge ender. Med ankomst 2230 cirka var det bare å plukke opp bagasjen og sette kursen for hotellet, hvor vi også fikk tak i litt mer mat før vi tok kvelden. ![]() Klistremerket på klappsenga Neste morgen var det alt for tidlig opp etter altfor lite søvn, 3-4 timer maks, for å rekke første LH flight til Frankfurt. Kjapt innom frokosten på hotellet for en brødskive. ARN-FRA LH3007 A321 D-AIRT Som vanlig hadde vi litt dårlig tid så mamma viftet med gullkort og vi sjekka inn i biz-skranken, litt usikker på om det er lov med non-biz ID billetter, men dama i skranken sa ikke noe. God beinplass ombord hos LH sine mindre Airbus maskiner. Noe frokost ble utdelt tror jeg, men her er detaljene glemt. ![]() Tåkete i Frankfurt denne morgenen. Mellom FRA og DXB sto valget mellom LH og EK (Emirates) sjekket opp på hvor ledig det var på de og bestemte oss for å satse på EK. Var fortsatt en stund til insjekkingen begynte, så var ikke annet å gjøre enn å vente. Begynte etterhvert å danne seg kø, så det ble bestemt at vi skulle bytte på å stå i kø for å slippe å stå der altfor lenge. Fikk da levert fra oss kofferter og kommet gjennom passkontroll, for å så vente i B-terminalen (tror jeg) en stund. Det eneste som eksisterte av sitteplasser her var enten i restauranter eller i pre-boarding lounges, som man ikke kom inn i før man hadde plass på flyet. Satte oss på en restaurant for å få litt lunch og slå ihjel litt tid. Ble omsider boarding, men først måtte vi gjennom security, som var kaotisk og med laaange køer. Kom oss gjennom tilslutt og fikk beskjed om at det var 2 eller 3 plasser igjen, men vi avslo da vi ikke syns det er så veldig kjekt og måtte dele oss på vei ut i verden. Personen i skranken der skulle sørge for å liste oss og få sendt koffertene våres om på neste flight som gikk sent på kvelden en gang. Da det var ganske traustig å sitte på B-Terminalen så gikk vi ut igjen. Fant spotterterassen og sitteplasser ved vinduet så da skulle det da være mulig å slå ihjel et par timer her også. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Denne ble tauet til LH Tecknik ![]() ![]() ![]() 1 stk amatør flyfotograf ![]() Satser på at natten tilbringes ombord i denne ![]() Thai Retro + litt refleksjoner Rett ved oss satt det en gjeng fra Nederland eller Belgia som var på spottetur. De var dog ikke bevæpnet med kamera, men med notisbøker, penn og kikkert. Klokka ble tilslutt sent og det bar tilbake til gaten for å prøve oss igjen. Etter noen nervepirrende minutter så ble det klart at det var plass til oss, og godt var det da vi begynte å bli passe lei av FRA etter å ha tilbrakt hele dagen der. FRA-DXB EK48 B777-300ER A6-EBO Kom ombord og fant ut at plassen var ikke bare ved midtgangen, men ved nødutgangen! Selv om god beinplass er viktig for meg på 195 centimeter, så er det også kjekt med litt bredde og jeg har flydd EK B777 før, men aldri har det vært så trangt i bredden. Så på IFE til de rundt og kom fram til at det ikke var den nyeste konfigurasjonen EK har tilgjengelig. Kom opp i luften og jeg snurret igang IFE og bestemte meg for The A-Team, som var god underholdning, litt fornøyelig at de var på OSL. Brukte mine egne hodetelefoner uten noen som helst overgang, akkurat som jeg pleier. Serveringen kom også igang, valgte en øl til drikke og overrasket meg selv ved å velge torsk til mat, da jeg ikke er det største fiskemennesket, men hadde lyst på noe annet enn den “vanlige” kyllingen. Viste seg å være et ganske godt valg da det var smakfult. ![]() Legg merke til metalgaffel og plastkniv ![]() Takbelysning Fikk meg vel kanskje 2 timer på øyet før vi begynte nedstigningen og det vist seg at jeg sov forbi frokosten. Ble plassert på veldig remote parking og måtte busse til terminalen, men gjorde ikke så mye at vi fikk gå litt ute i varmen. ![]() Ikke noe særlig med kø eller trengsel, selv om det var en del folk. Tollerne ville ta en extra scan på noen av koffertene, men det virker å være standarden når vi er i Dubai. Så statusen nå er: det er søndag morgen, vi dro hjemmefra fredag kveld og er kommet så langt som til Dubai. Jeg har sovet 5-6 timer totalt de to siste nettene og ting snurrer litt, nesten så jeg skulle vært småfull, jeg er sulten, svett og føler meg passe jævlig egentlig. Det er morsomt å være på reisefot, eller hva? Fortsatt en del timer til check-in til første fly til Nairobi åpner, så førsteprioriteten nå var å finne et toalett så man kunne få vasket seg litt og pusset tenner og freshet seg opp generelt sett. Deretter fant vi en kafé for å skaffe litt mat og slå ihjel litt tid til check-in åpnet. En ting som er veldig kjekt på DXB er at det er gratis trådløst internett, og det er også i det minste varmt ute, så man kan gå ut for å tine opp litt. Fikk også sjekket litt opp med plasser og da vi trasket opp for å prøve oss til NBO var det nærmest bare for å bekrefte at det var fullt. Just in case så spurte vi hvordan det så ut til JNB, men no luck. Da var det bare å vente litt til og nå var det også blitt ledig i en sofakrok på kaféen og de to yngste la seg der og sovnet omtrent på kommando. Omsider åpnet check-in til NBO og jaggu hadde de ikke plass til oss nå, og det bar gjennom diverse kontroller før man i rask gange beveget seg mot gaten som var så himla langt unna at jeg lurer på om de måler distansene der i kilometer, og gaten her var ikke i enden engang... Fortsettelse følger i løpet av de nærmeste dagene. Last edited by Henshaw; 14-12-2010 at 22:26. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Ser bra ut - gleder meg til fortsettelsen!
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Livsnyter
|
![]()
Tips:
Prøv å fly ID utenom feriene en gang, da vil du som regel oppleve det ganske annerledes! En i vår familie reiser mye ID med kone og barn , og de "forskyver" gjerne feriene litt. De drar f.eks ut midt i høstferien (eller en halv uke før den begynner) og unngår det store rushet. Hjemreisen blir foskjøvet tilsvarenede. Det hjelper mye kan de fortelle. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Vi prøver så godt det lar seg gjøre å dra en halv uke før/etter ferier, men ikke like lett mtp når pappa har fri og jeg kan ikke ta noe særlig ekstra fri fra skolen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Livsnyter
|
![]() Quote:
"Check-in: Self Service machines or Internet check in shall be used whenever available. ID passengers holding economy class tickets shall check in at economy class counters and ID passengers holding business class tickets may check in at business class counters. If special standby counters are provided, passengers shall check-in at these counters." |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Nå har jeg EBG selv, og trodde meningen med dette var at vi som reiser mye på dyre fullflexbilletter skal nyte godt av fordeler som fasttrack, prioritert innsjekk, loungetilgang osv...ikke at ansatte i selskapet som reiser grisebillig skal "snike i køen"...
det er tross alt vi som betaler lønnen deres ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Stemmer det, ja ..... man skal ikke blande de kortene, uansett hvor fristende det er ..
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
Som JoeW skriver, så er det vel kun et potentielt problem når familiemedlemmer rejser alene, at de kan få adgang til Biz-check-in og fasttrack. Men skulle vi nu ikke lade denne ID-snak ligge. Den hører vist ikke hjemme i et offentligt forum ![]()
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Flott lesning det her. Ser frem til fortsettelsen!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
For å ha det på det rene så er EBG innehaveren og den ansatte i selskapet to forskjellige personer.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
DXB-NBO EK721 A330-200 A6-EKV
Med en gang jeg kom ombord I flyet var det klart at dette ikke var det nyeste, setene var Ganske massive og skjermene I stolryggene var små. Vi hadde fått en 4-seters mitrad og et enkeltsete ved midtgangen, og høflig som jeg er lot jeg de andre sette seg først så jeg ble nødt til å sitte ved midtgangen. Litt dårlig med beinplass men langt fra den verste jeg har opplevd i ett fly. På dette tidspunktet var jeg trøtt, veldig trøtt og flyet hadde knapt nok kommet i lufta og vi fløy fortsatt nordover da jeg sovnet. Sov som en stein helt til det kom en flyvertinne og lurte på om jeg ville ha noe å drikke. Bestilte en cola, fikk en pepsi, drakk den opp i en slurk omtrent og sovnet. Våknet så da det var tid for mat, husker ikke hva jeg hadde av valg men valgte noe kjøtt med stekte poteter og is med sjokolademousse til dessert, som var veldig godt. Drikke denne gangen var Coca Cola og ikke Pepsi som jeg fikk tidligere ![]() Bestemte meg så for og utforske underholdningstilbudet og fant fort ut at det ikke var AVOD og det viste seg at de bare ville sende en runde med filmer, og da jeg hadde gått glipp av starten bestemte jeg meg for å sette på en film som tydeligvis var spesialtilpasset for denne flyturen, nemlig filmen Flight Path (kudos til TR’en på flyertalk jeg lånte denne fra) ![]() På innflyvningen til NBO var det ikke så mye å se da det var relativt lite med lys ute, både naturlig og kunstig. Det første man legger merke til idet man går av flyet og inn på terminalen er at terminalen er underdimensjonert, folk går tett i tett bortover hele. Etter og ha kommet til immigrasjon og stått en evighet i kø der så fant vi ut at det vi hadde glemt å fylle ut et skjema som voksne må ha for å komme inn i landet. Det var etter at karen i skranken hadde stemplet inn mine to yngre søsken og i tillegg skulle han ha 20 vestlig valuta (USD, EUR, GBP, CHF) pr voksen også. Så da ville vi voksne bli nødt til å gå ut av køen, skaffe vestlig valuta (det kunne gjøres på flyplassen) og fylle inn riktig skjema for å stille seg bakerst i køen igjen. Klokka begynte vel da å nærme seg midnatt og vi fant ut at det ville ta en stund før vi i det hele tatt kom ut av flyplassen, samt ville natta på hotellet bli veldig kort og etter familieråd så ble det bestemt at vi skulle campe på flyplassen. Heldigvis var karen i skranken hjelpsom og hyggelig, så fattern fikk lov til å gå ned i bagasjehallen for å hente koffertene våres. Følte meg litt snurt over at søsknene mine har Kenyansk stempel i passet mens jeg ikke har det. ![]() Prøvde å finne noe steder og få seg en matbit og sitte ned og fant en kafé i den ene enden. Terminalen på Jomo Kenyatta er lagt opp som en lang gang som svinger konstant og den ser ut som et kjøpesenter i den 3. verden. Kaféen i den ene enden var forøvrig det eneste stedet på flyplassen hvor det var mulig å få seg noe ordentlig mat, og vi klarte til alt hell og finne et ledig bord etter litt venting. Om jeg husker riktig så skulle det gå ett eller to fly til London den kvelden, samt ett til Amsterdam og Dubai, så det var mer enn folksomt på flyplassen. Ettervært som flyene dro ble det mindre og mindre folk og man kunne flytte seg til “sofaene” ved vinduet og breie seg litt mer, samt legge seg litt ned for å sove. ![]() Kaféen var soleklart det hyggeligste området på flyplassen og var heldigvis åpen 24/7 og de ansatte var blide, hyggelige og snakket bra engelsk. Etter å ha halvveis sovet halvveis sett på skrekk/thriller på tv så bestemte jeg meg for å gå meg en tur. Det var klart at det var flere enn oss som overnattet på flyplassen. De som jobbet i butikkene sov gjerne der, og omtrent midt på svarteste natta var det sånn ca nok sitteplasser på flyplassen. Det ble morgen og vi fikk vite at Kenya Airways sin flight til JNB var kanselert, men de som skulle med den flighten ble booket om til neste Kenya Airways flight og vi ble tildelt seter på South African sin flight til JNB. Buss ut til flyet og jeg fikk knipset noen bilder på veien. ![]() B767 om jeg husker riktig. ![]() B767 med noe annet ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Flyet vårt. Snart framme i Sør-Afrika, mer om det senere... |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Wow sier jeg bare. Det blir gode TR av slike reiseruter, men blir det noe ferie ut av det?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Kjempe bra TR!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Lima November
|
![]()
Veldig morsomt å lese!
![]() Gleder meg til resten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
SA183 NBO-JNB A319 ZS-NNH
Etter at vi var kommet opp i lufta kom Mr Captain på lufta med litt info, flyturen ville bli på rundt 4 timer, mat ville bli servert og film bli vist. Vi ville også fly over Kilimanjaro og Mount Kenya og han vill komme tilbake med mer info da det var aktuelt. Hadde fått plasser helt bakers it flyet, noe som egentlig ikke gjorde noe. Fikk beskjed om at Kilimanjaro ville dukke opp på venstre side og vi ble oppfordret til å slippe andre til så de som satt på høyre side fikk se. ![]() Om et halv års tid vil jeg få mulighet til å betrakte det fra bakken. Mat ble så servert, pølse, poteter og mos, ikke noe å rope hurra for men helt ok. Av drikke var det vann eller juice som var tilgjengelig. ![]() Av underholdning var det skjermer i taket (som jeg for en gangs skyld satt ok i forhold til) og filmen Grown Ups ble vist, helt grei underholdning. ![]() In flight ![]() Crop circles i Sør Afrika en plass. Garantert lagd av aliens. ![]() En A340 linet opp på runway på JNB Flyet skulle vist videre innenlands da vi ble parkert på innenlandsterminalen før vi ble busset til den internasjonale terminalen. ![]() SAA A319 ![]() Kulula er kreative angåend maling av fly. Alt i alt var det en meget behagelig flytur med South African, beinplassen var ganske god og kapteinen var informativ og omtenksom. Dog er dette eneste gang jeg ikke har fått mine egne hodetelefoner til å passe uten overgang. Ikke noe særlig kø i immigration da vi annkom litt etter rushet fra Europa virket det som. Da var det bare å skaffe kofferter og leiebil før man satte kursen mot bushen, hvor vi ankom sent mandag ettermiddag, tre døgn etter at vi dro hjemmefra... Middag ble intatt på The Safari Club, 300g filet, bakt potet og en øl til rundt hundrelappen er priser man kan leve med. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Noen bilder og opplevelser fra oppholdet følger
Vi hadde fått rapport om at et par villhunder hadde drept en nyala rett utenfor inngangsdøra vår i SA og lurte litt på hvordan det så ut, selv om mesteparten skulle være vasket og ryddet. Det eneste vi fant var litt blodrester og blodige poteavtrykk rett utenfor døra vår. ![]() Poteavtrykk i blod ![]() The crime scene ![]() Restene av dyret hadde blitt dratt litt avgårde men ved hjelp av god tracking skills fant vi det. ![]() Skulle være show på Hoedspruit Air Force Base og jeg konkluderte med at vi tok ferie et par uker for tidlig. ![]() Bavianen til slakteren satt trofast på sin faste plass. ![]() Nyala, bildet er tatt fra verandaen vår med et 55-250 mm objektiv. ![]() Hann-nyala som har tatt seg en drink fra bassenget. ![]() King Cheetah, egentlig bare en genetisk misdannelse av vanlig gepard. ![]() Vanlig gepard, utrolig vakre. ![]() Litt kjøtt må man ha om man skal grille. ![]() Leker litt med lys og kamera. ![]() Vildhund ![]() Sunset. ![]() Hansa øl får man tak i i Sør Afrika. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Noen bilder fra Kruger National Park
![]() Bøffelflokk i Kruger National Park. Passerte rett foran bilen vår, nesten litt skummelt da de er stoore. ![]() Selv om de er store ser de ikke veldig kloke ut. ![]() Tre gribber som ignorerer hverandre. ![]() En kuduokse ![]() Elefant ![]() En bavian poserer ![]() En løve som ikke ville posere. Hjem må man visst snart, mer om det kommer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Ute på tur
|
![]()
Bra dere kom dere lengre enn til NBO, den flyplassen har jeg sett alt for ofte de siste 10 årene. Å beskrive NBO som et handlesenter i den tredje verden er en fornærmelse mot alle handlesenter i den tredje verden og CDG.
![]() -A |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
We're sorry, but the flight is full | Henshaw | TripReports | 33 | 15-09-2010 19:17 |
Full Flight Simulator | gilberg | Flyforum | 24 | 23-03-2008 23:19 |