Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyhistorisk forum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 29-11-2010, 12:09   #1
RWY 24
Legal Eagle
 
RWY 24's Avatar
 
Join Date: Feb 2010
Location: Oslo
Posts: 1,560
Default Spørsmål om Braathens SAFEs og SAS' ruter mellom Norge og Koreakrigen (1951-1954)

Bestefaren min tjenestegjorde i NorMASH (norsk feltsykehus, Norges første bidrag til FN-styrkene) i Korea på begynnelsen av 1950-tallet - sannsynligvis i 1952 eller 1953 (kanskje begge). I årene før han døde (1989), fortalte han litt fra tiden i Korea. Siden jeg var flyinteressert, fortalte han også om flyreisen til og fra Korea. Dette er det jeg husker:

Turen til Korea gikk med en Braathens DC-4. Jeg tror de startet fra Fornebu, men de kan også ha startet fra Zola ved Stavanger (ENZV). I så fall var det rutefly fra FBU til SVG. Fra Sola gikk turen direkte til Tokyo, tror jeg, men med en haug av mellomlandinger. Turen tok tre eller fire dager. Jeg tror de blant annet var nedom Kjøben, Tyskland, Italia (Roma eller Napoli?), Beirut, Kairo og Hong Kong. Fra Tokyo (tror jeg) ble de fraktet med militærfly til Seoul. Det var en Globemaster II (C-124). Jeg tror også det var et kinesisk flyselskap inni bildet, men det kan ha vært mens han var på perm.

Turen hjem gikk med SAS DC-3.

Hva jeg lurer på:
-Er det noen som vet om disse turene (med BU og SK) gikk med rutefly eller charterfly?
-Har noen oversikt over hvilken rute de fløy?
-Hva med flightnummer og individ?
-Alt annet som kan kaste lys over disse turene.

Last edited by LN-MOW; 16-12-2010 at 21:11. Reason: typo
RWY 24 is offline   Reply With Quote
Old 29-11-2010, 21:10   #2
LN-KOG
Osapanga chipongwe
 
LN-KOG's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,380
Default Re: Sørsmål om Braathens SAFEs og SAS' ruter mellom Norge og Koreakrigen (1951-1954)

Dette var nok charter. SAS fløy ikke DC-3 på Østen...
__________________

Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea.
LN-KOG is offline   Reply With Quote
Old 30-11-2010, 20:25   #3
RWY 24
Legal Eagle
 
RWY 24's Avatar
 
Join Date: Feb 2010
Location: Oslo
Posts: 1,560
Default

Quote:
Originally Posted by LN-KOG View Post
Dette var nok charter. SAS fløy ikke DC-3 på Østen...
Ja, men jeg er ganske sikker på at Braathens var rutefly. Hva fløy SAS da? DC-4, DC-6 eller DC-7?

Jeg har søkt en del på nettet, men synes det er vanskelig å finne noe konkret om det. Det ser ut som om BU fløy charter i starten, men fast rute etterhvert. SAS overtok BUs rute på et tidspunkt, og fløy SVG-Hong Kong først. Siden forlenget de ruten til Tokyo. De fløy materuter med DC-3 fra forskjellige flyplasser i Norge til SVG.

Noen som vet noe mer eller som kan vise til et nettsted eller to?
RWY 24 is offline   Reply With Quote
Old 30-11-2010, 20:57   #4
paaln
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2006
Posts: 51
Default Re: Sørsmål om Braathens SAFEs og SAS' ruter mellom Norge og Koreakrigen (1951-1954)

Den første kontingenten som reiste i mai 1951, reiste i hvert fall med SAS, men billedtekst og brødtekst på en og samme side klarte ikke bli enige om de dro fra Gardermoen eller Fornebu.
http://www.nb.no/utlevering/nb/0c423...#&struct=DIV40
paaln is offline   Reply With Quote
Old 30-11-2010, 21:21   #5
LN-KOG
Osapanga chipongwe
 
LN-KOG's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,380
Default Re: Sørsmål om Braathens SAFEs og SAS' ruter mellom Norge og Koreakrigen (1951-1954)

Braathens fløy til Østen på den tida, men var SAS kommet i gang?
__________________

Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea.
LN-KOG is offline   Reply With Quote
Old 30-11-2010, 21:46   #6
Bizflyer
FinalCall.travel/no
 
Bizflyer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,300
Default Re: Sørsmål om Braathens SAFEs og SAS' ruter mellom Norge og Koreakrigen (1951-1954)

Den ruta du beskriver høres kjent ut i forhold til tidligere SAS ruter. Men jeg mener det gikk noe slik som FBU-SVG-CPH-FCO-Beirut-Kuwait-Dehli-Bangkok-HongKong-Tokyo. Og jau, turen tok 3-4 dager. (PS: Ikke sikkert jeg husker alt rett etter nu etter 2 glass rødvin )

BF
__________________
Siden 010106

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 30-11-2010, 23:35   #7
Fellowship
ScanFlyer Dusty
 
Fellowship's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,121
Default Re: Sørsmål om Braathens SAFEs og SAS' ruter mellom Norge og Koreakrigen (1951-1954)

Hei, dette var en spennede tråd

BU fløy til Hong Kong med C-54 (altså DC-4 ) mellom 1949 og 1954. Den flyruta startet ofte i Amsterdam, og så fløy BU FBU-SVG-AMS med DC-3 først.
Om de har fløyet helt til Tokyo må det ha vært en chartret maskin.

Jeg vet ikke enda når SAS startet på med å fly til Tokyo, men det var tidligst i 1951, og i så fall med DC-6. Og fra ca 1953 med nyleverte DC-6B. (DC-7C kom ikke før i 1956/57).
En SAS DC-3 så langt av gårde.... (?) den hadde jo ikke trykk-kabin heller
(men det hadde ikke DC-4 heller)...
__________________
________________________________________
Flyhilsen fra Ole Johan Beck

Gled en som gruer seg til jul

Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly
Fellowship is offline   Reply With Quote
Old 01-12-2010, 16:17   #8
FBU 4EVER
ScanFlyer Dusty
 
FBU 4EVER's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Nærsnes, Norge
Posts: 4,450
Default Re: Sørsmål om Braathens SAFEs og SAS' ruter mellom Norge og Koreakrigen (1951-1954)

I forbindelse med opprettelsen av OSAS i 1946, ble BUs rutekonsesjoner beslaglagt av Staten og overført til OSAS. BU må ha fløyet kontraktcharter for Forsvaret, ikke ruter.
Forøvrig, så fant nok Roma-stoppet sted på Ciampino og ikke Fiumicino, som åpnet en gang i siste halvdel av 50-tallet i forbindelse med sommer-OL i 1960.
__________________
Stjernemotorer lekker ikke olje. De markerer territorium!

Den skjønneste forbindelse mellom to punkter: Alfa Romeo!

Dagens Alfista: Hvadda fottur?

"Jag är Stabækfan, hva fan är ni?"
FBU 4EVER is offline   Reply With Quote
Old 01-12-2010, 21:35   #9
RWY 24
Legal Eagle
 
RWY 24's Avatar
 
Join Date: Feb 2010
Location: Oslo
Posts: 1,560
Default

Quote:
Originally Posted by FBU 4EVER View Post
I forbindelse med opprettelsen av OSAS i 1946, ble BUs rutekonsesjoner beslaglagt av Staten og overført til OSAS. BU må ha fløyet kontraktcharter for Forsvaret, ikke ruter.
Dette stemmer vel ikke helt? Braathens hadde vel sin første kommersielle flyvning først i 1947. Det var mellom Oslo og Hong Kong. Mellom 1947 og 1949 fløy de charter, men i så stort omfang og så regelmessig at det etterhvert til forveksling lignet ordinære ruteflyvninger. Derfor krevde staten at de måtte søke konsesjon for rutetrafikk. Det ville ikke Braathens, men etter litt om og men fikk de en fem års spesialtillatelse til ruteflyvninger til Hong Kong og andre steder i utlandet (1949-1954). Så det kan godt ha vært "rutefly" bestefaren min fløy ned med.
RWY 24 is offline   Reply With Quote
Old 01-12-2010, 21:49   #10
Fellowship
ScanFlyer Dusty
 
Fellowship's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,121
Default Re: Sørsmål om Braathens SAFEs og SAS' ruter mellom Norge og Koreakrigen (1951-1954)

Det var nok bare Hong Kong ruta som var en fast rute mellom 1949 og 1954. Andre destinasjoner for BU må ha vært charter. Men han kan jo ha fløyet BU til Hong Kong, og så videre til Tokyo med et annet selskap.

Morsomt at du forteller fra den tiden
__________________
________________________________________
Flyhilsen fra Ole Johan Beck

Gled en som gruer seg til jul

Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly
Fellowship is offline   Reply With Quote
Old 01-12-2010, 21:57   #11
RWY 24
Legal Eagle
 
RWY 24's Avatar
 
Join Date: Feb 2010
Location: Oslo
Posts: 1,560
Default

Flotte bidrag fra alle sammen her Utrolig fascinerende greier. Det må ha vært noen eventyrlige turer...

Jeg snublet plutselig over denne tråden(!): http://forum.flyprat.no/archive/index.php/t-43737.html
Her er det rutetabell og priser! Og fine bidrag fra bl.a. deg, Fellowship
RWY 24 is offline   Reply With Quote
Old 01-12-2010, 22:18   #12
RWY 24
Legal Eagle
 
RWY 24's Avatar
 
Join Date: Feb 2010
Location: Oslo
Posts: 1,560
Default

Quote:
Originally Posted by Fellowship View Post
Det var nok bare Hong Kong ruta som var en fast rute mellom 1949 og 1954. Andre destinasjoner for BU må ha vært charter. Men han kan jo ha fløyet BU til Hong Kong, og så videre til Tokyo med et annet selskap.
Ja, det er kanskje her det selskapet som jeg innbiller meg er kinesisk kommer inn. Han fortalte om et forrykende uvær i et fly med kinesiske piloter uten trykkabin (DC-3 mener jeg å huske) som derfor måtte fly under været. Det kan absolutt ha vært mellom Hong Kong og Tokyo.
RWY 24 is offline   Reply With Quote
Old 02-12-2010, 12:40   #13
T J Johansen
ScanFlyer Blue
 
T J Johansen's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Posts: 249
Default Re: Sørsmål om Braathens SAFEs og SAS' ruter mellom Norge og Koreakrigen (1951-1954)

Quote:
Originally Posted by RWY 24 View Post
Ja, det er kanskje her det selskapet som jeg innbiller meg er kinesisk kommer inn. Han fortalte om et forrykende uvær i et fly med kinesiske piloter uten trykkabin (DC-3 mener jeg å huske) som derfor måtte fly under været. Det kan absolutt ha vært mellom Hong Kong og Tokyo.
Kan det ha vært Civil Air Transport? Dette var Claire Chennault's selskap som fløy C-46 og C-47 for Chiang Kai-shek. Når Mao hadde overtatt i Kina flyktet de til Taiwan hvor de fløy for både CIA og det militære. CAT ble senere til Air America som jo var CIA's eget flyselskap.

Trygve
__________________
And I will strike down upon thee with great vengeance and furious anger those who would attempt to poison and destroy my brothers. And you will know my name is the Lord when I lay my vengeance upon thee!!!

Jules Winnfield 1994
T J Johansen is offline   Reply With Quote
Old 02-12-2010, 13:07   #14
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,419
Default Re: Sørsmål om Braathens SAFEs og SAS' ruter mellom Norge og Koreakrigen (1951-1954)

De brukte vel kun amerikanske piloter, gjorde de ikke?
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 02-12-2010, 22:48   #15
LN-KOG
Osapanga chipongwe
 
LN-KOG's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,380
Default Re: Sørsmål om Braathens SAFEs og SAS' ruter mellom Norge og Koreakrigen (1951-1954)

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
De brukte vel kun amerikanske piloter, gjorde de ikke?
Jo, og mange var ex Flying Tigers - de opprinnelige fra 1st American Volunteer Group i Kina. Fraktselskapet Flying Tiger Line ble opprettet av en gjeng fra samme gruppering.
__________________

Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea.
LN-KOG is offline   Reply With Quote
Old 11-12-2010, 09:58   #16
FBU 4EVER
ScanFlyer Dusty
 
FBU 4EVER's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Nærsnes, Norge
Posts: 4,450
Default Re: Sørsmål om Braathens SAFEs og SAS' ruter mellom Norge og Koreakrigen (1951-1954)

Er nok mer sannsynlig at de fløy med Cathay. Anbefaler forøvrig boken av Gavin Young, "Beyond Lion Rock", som er historien om Cathay Pacific.
__________________
Stjernemotorer lekker ikke olje. De markerer territorium!

Den skjønneste forbindelse mellom to punkter: Alfa Romeo!

Dagens Alfista: Hvadda fottur?

"Jag är Stabækfan, hva fan är ni?"
FBU 4EVER is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
SAS/Braathens spørsmål KrisFlyer Flyforum 12 14-07-2009 00:30
Mats Jansson vill overföre SAS Danmark-ruter til SAS Norge og SAS Sverige MD90 Flyforum 86 12-08-2007 15:11
BRAATHENS / SAS BRAATHENS / SAS NORGE 737 OJB Flyforum 4 30-07-2007 11:25
Har SAS Braathens lagt ned direkteruta mellom Trondheim og Alicante? LTH Flyforum 4 07-01-2007 04:34
Brudd mellom kabinansatte og SAS Braathens TG923 Flyforum 112 06-04-2006 14:30


All times are GMT +2. The time now is 11:09.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.