![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Når man hører på flyvelederne i Røyken og på Gardermoen, så uttaler 95% av de tallet tre som den "forvokste planten" tre på engelsk .. De får ikke med seg de riktige lydene .. F. eks. Lufthansa one-tree-two-tree .. Hvorfor?
![]() Det er selvsagt et merkelig og ubetydelig spørsmål, jeg bare lurer ettersom flyvelederne som regel er gode i engelsk ellers .. Blir det kanskje for anstrengende å lage den lyden hele tiden? Det er jo "enklere" å bare si "tree". Noen som kan hjelpe? ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
![]()
Sånn utfra egen erfaring kan jeg bare underskrive på at du har rett. Det er ikke bare enklere, men iallefall nordmenn i mellom er det ofte vel så lett å forstå vår egen "gebrokkene" uttale, som å legge om. Man hører det stort sett hele tiden, og like mye fra piloter!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Iflg BSL G skal sifferet 3 uttales som "tree".
![]() Dessuten tviler jeg på at flygeledere er særlig bedre i engelsk enn Ola Nordmann generelt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Flygelederner ER bedre i engelsk enn folk flest
![]() At det skal uttales TREE har vel vært regelen i uminnelige tider? Hva med andre særegenheter som f.eks 9-tallet uttales NINER - gjelder det fortsatt? Og at nord på engelsk uttales NORT (uten h)?
![]() |
#5 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Jeg snakka med en flygeleder i Norge, og hun påsto hardnakket at jeg definitivt måtte legge om engelsken etter jeg kom hjem, fordi flygende med amerikansk uttale ble skikkelig mobbet. Man vil da for all del ikke gjøre noe riktig i bakvendtlandet!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Det er nok det samme i Sverige, mener jeg å huske. Mye "trii" å høre også der. Niner heter det fortsatt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
![]()
Jepp, i de fleste land kan man høre en nasjonal accent. Og hvor riktig det enn er i følge BSL G; det er fortsatt mange måter å uttale f.eks. "niner" og "tree" på
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Et lite spørsmål | Twin Otter | Reiseforum | 5 | 28-04-2010 18:37 |
Et lite spørsmål | Eriksan | Flyforum | 1 | 24-06-2008 15:50 |
Et lite jubileums-spørsmål | Utflyttet | Bilder & foto | 5 | 06-04-2008 12:50 |