![]() |
|
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Sep 2004
Location: Nidaros
Posts: 3,471
|
![]() Quote:
Som både fly- og jernbaneentausiast, så er jeg ikke umiddelbart i mot forslaget, men kanskje en idé å sørge for at toget blir et reelt alternativ på andre strekninger enn KRS-OSL først? |
|
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,730
|
![]()
Hadde vi ikke en slik jernbaneavgift tidligere?
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: Oppegård
Posts: 1,729
|
![]()
Typisk SV å foreslå noe slikt: eneste løsningen på alt er mer skatter og avgifter
![]() Last edited by wf145; 09-03-2010 at 23:02. |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,326
|
![]() Quote:
- Utbyggingen av jernbanenettet - Pris på fly vs tog Last edited by wf145; 09-03-2010 at 23:03. |
|
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jul 2009
Posts: 372
|
![]()
SV har jo sine meninger, for å snu det litt ville det være ganske naivt å tro at en land kun kan bestå av 100% fornuftige mennesker, så rundt 4 - 5 % avvik må man nesten tolerere.
Jernbane vil alltid ha store vedlikeholdsutgifter da jordskorpen er i konstant bevegelse, det vil den også være for all fremtid. Så jernbane er jo en over 100 år gammel oppfinnelse som vil ha et evig veldigholdsetterslep. Fly bruker vedlikeholdsfri luft som hovedvei og vil parkere det meste av transportmidler i fremtiden. Fly er mange ganger mer miljøvennlig, smart og effektivt, en tog.
__________________
Fly your dreams. Last edited by basejumper; 09-03-2010 at 20:40. |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
|
![]()
Nå er jo et vesentlg problem med jernbaneutbygging i sør-Norge, at det tar minimum 40 år før et realistisk alternativ til fly er feridig til bruk, og dette er avhenging av at noen kan ta en avgjørelse på dette. Som kjent, så er det dårlig for opphetingen av økonomien i Norge å bruke penger på noe som helst, så det er svært lite sannsynlig at 40 år holder. På dette grunnlaget blir det helt meningsløst å innføre en slik avgift nå.
|
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,730
|
![]()
Vi har en glimrende tråd om "Togstrukturen i Norge", så slipper alle å gjenta seg selv
![]() http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=52434
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
![]() |
![]() |
#8 |
Ute på tur
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
|
![]()
Inntil noen begynner å legge frem 100% sporbart regnskap på at ting man bare får for seg å kreve inn til et eller annet formål faktisk ender dit så er jeg prinsippielt i mot slikt.
-A |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jul 2009
Posts: 372
|
![]()
Ellers kan man jo konstantere at SV stadig kommer med "usympatiske" forslag om skatteøkning og avgifter etc.
Årsaken er mer eller mindre et forretningskonsept som kalles "shorting" på finansspråket. Det vil si å gjøre butikk på negativ verdiskapning. Så kan man jo spørre seg hvor uheldig dette er for samfunnet, og det er jo selvsakt skadelig vist alle skulle kun drive med "shorting" for da ville vi jo alle gå til grunne etter ganske kort tid. Men nå er det jo slik at samfunnet kan absorbere at en liten gruppe driver med shorting, eller negativ verdiskapning. Dette må man bare akseptere, disse vil nok alltid finnes.
__________________
Fly your dreams. Last edited by basejumper; 09-03-2010 at 20:28. |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Drammen
Posts: 5,329
|
![]()
Dette forslaget er noe SV legger frem kun for å ikke tape flere av kjernevelgerne enn de har gjort i regjering. Dette kommer ikke til å bli vedtatt uansett, så det er bare et forslag som er til å trekke på smilebåndet av.
__________________
"You cannot call yourself a petrolhead until you've owned an Alfa Romeo" - Jeremy Clarkson |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2009
Location: RSY
Posts: 973
|
![]()
EH - så dukker plutselig min post også lengre nede i tråden...???
__________________
Eg har ingen signature... Last edited by Harald Oanes; 10-03-2010 at 08:35. |
![]() |
![]() |
#12 |
avsluttet
Join Date: Jan 2008
Location: avsluttet
Posts: 800
|
![]()
Når staten aldri budsjetterte med mye mèr penger til NSB, tenker vel SV såpass at nå kan de jaggu meg legge litt ekstra på flyreisene, for nå har jo flyreisene blitt så billige at de tar over for toget (som dog er miljøvennlig (med mindre staten kjøper inn sort strøm)). For at NSB må overleve, er de nødt til å konkurrere med flyselskapene på langstrekningene, og er derfor nødt til å utbedre alle linjene sine.
De er nødt til å senke ned sine priser igjen (langrutene) for å prøve å få pax over på tog. Ergo er det mindre opptjening og mindre å rutte ned til å utbedre tog nettet. NSB har jo aldri vært så ute å kjøre som nå; Vi må jo tenke: Det har jo aldri vært så billig å fly før nå heller. Kan'ke konkurransetilsynet gjeninnføre Eurobonus på innland igjen da? Evt kjøre med Eurobonus poeng opptjening på toget OSL-TRD/BGO/SVG/KRS ? Denne konkurransen mellom lavpris og nett-selskap ødelegger infrastrukturen ved å ikke gi inntektsbringende penger for å vedlikeholde/forbedre infrastrukturen. Akkurat som dansken som fortalte om den gode kjøpmannen og slaktern der vi fikk kvalitetskjøtt i gamle dager fremfor frossent smakløst kjøtt i moderne dager. Vi kjører oss i grøfta! |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2006
Location: Lier
Posts: 193
|
![]()
Tror neppe at nye avgifter er måten å finansiere jernbanen på, all erfaring viser at inntektene fra slikt går rett i det store sluket. Det stiller vel på samme nivå som den noe kortlivede diskusjonen på lørdag om å fjerne tax-free salget, "for da vil folks ønske om å fly reduseres kraftig, da de ikke kan handle billig sprit..."
Man må nok tenke i helt andre baner, som f.eks. å bruke oljefondet til det det faktisk ble opprettet for, nemlig investeringer i Norges fremtid gjennom bl.a. forskning og infrastruktur. |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,571
|
![]()
Nå tror jeg heller ikke dette forslaget blir noe av, men man kan aldri være sikker da en sjelden gang så får dessverre SV gjennomslag for en sak i regjeringen. Men siden dette forslaget gjør det dyrere å komme seg til og fra distriktene så er vel sjansen stor for at Bondepartiet setter seg på bakbeina
|
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Oct 2004
Posts: 819
|
![]()
SV vil kreve dette i forhandlingene om statsbudsjettet som starter om noen dager på Torbjørnrud. Som det sies i denne tråden hender det at SV nå og da får en symbolseier i regjeringen.
Men, jeg tror ikke dette blir noe av. Som regel må heldigvis SV være stille når de 'voksne' i regjeringen snakker! |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 2,250
|
![]() Quote:
Mitt kjennskap til interne forhold i Jernbaneverket og NSB tilsier at situasjonen idag er verre enn for 5 år siden. Og jeg er jernbaneentusiast! En liten anekdote i disse kaostider for jernbanen, for ca 3 uker siden, da kaoset var tilnærmet totalt i Oslo-området, med bl.a mangel på togsett, dukket det opp 2 lokaltogsett som var hensatt et sted et sted på Østlandet. NSB visste det bare ikke...... |
|
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,326
|
![]() Quote:
Hvordan skulle du frakte alt godset som går med tog med fly og samtidig få en miljøgevinst? Å si at fly generelt er mer miljøvennlig er (diplomatisk formulert) en alt for stor generalisering. Hva er kriteriet ditt for "smart"? Fly er nødvendig på svært lange strekninger og over hav, på kortere strekninger og med store passasjervolumer er tog mer effektivt. |
|
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
|
![]()
Flott, håper det blir enda mer avgifter på reiser både innenlands og utenlands. Det er altfor billig å fly, med den følgen at folk reiser veldig mye mer enn "nødvendig".
Det burde egentlig vært minimumspriser, en viss sats pr km flyturen gikk. |
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jul 2009
Posts: 372
|
![]() Quote:
Jernbane = evig vedlikehold. Uansett så er det en stor forskjell på Norge og resten av Europa. I Norge bor det ikke mennesker, og det er fullt av fjell og fjorder, det egner seg rett å slett ikke til jernbane i Norge. Hvor raskere dette faktum går opp for dagens politikere, hvor flere menneskeliv kan vi spare på veiene, da pengepotten til vei og bane er den samme, og våre politikere legger enorme beløp i umulige jernbaneprosjekt, og utsette livsviktige veiprosjekter. Så jeg savner debatten om vi bør forkaste jernbane, i hvertfall i distriktsnorge.
__________________
Fly your dreams. |
|
![]() |
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Aug 2005
Location: Bergen
Posts: 957
|
![]() Quote:
Vittig, Basejumper, bor det virkelig ikke folk i Norge, og er det slik at skinnene utvider seg og krymper. Jeg tror du skal gjøre deg selv en tjeneste om ikke å skrive så mye om jernbane - dette er et flyforum. Forøvrig: SVs forslag er dustete. Skal flyreisende mellom f.eks. Bergen og Kristiansand bidra til å finansisere intercity-triangelet på Østlandet. Jeg tror vi har såpass med penger i dette landet at vi kan vedlikeholde og bygge ut både veier, jernbaner og flyplasser. Det vi mangler er kanskje handlingskraftige samferdselspolitikere av typen Kjell Oppset |
|
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Sør-Koreas president til Norge | JanSev | Bilder & foto | 24 | 19-09-2012 07:42 |
Sør-Norge rundt...ferien 2010 | Seabee | Bilder & foto | 18 | 06-08-2010 02:36 |
Vurderer priskutt på flyreiser i Sør-Norge | sirpjalle | Flyforum | 0 | 28-09-2007 08:09 |
Postfly i Sør-Norge | CV440 | Flyforum | 5 | 17-04-2007 15:48 |
Øker på Sør-Norge | Hurum | Flyforum | 16 | 07-02-2007 12:14 |