Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 25-05-2009, 11:11   #1
MartinL
ScanFlyer Dusty
 
MartinL's Avatar
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
SAS IC. Halvparten av underskuddet men kun 12,7 % av omsetningen!

Her lukter det flere fly ut av flåten!

Quote:
SAS sine interkontinentale ruter står for 12.7 prosent av omsetningen, men nesten halvparten av underskuddet. Nå kan det bli flere nedskjæringer.

SAS sliter med å opprettholde langdistansetrafikken. Inntektene svikter, pengene renner ut og underskuddet øker. Selskapet har tidligere satt flere av sine langrutefly på bakken. Nå kan det bli flere kutt, skriver Børsen.

- Halvdelen av vårt siste kvartalsunderskudd på én milliard svenske kroner kommer fra vår interkontinentale forretning, som kun utgjør 12,7 prosent av forretningen SAS, sier konsernsjef Mats Jansson ifølge TakeOff.dk.

Årsaken til problemene er en kombinasjon av for høye omkostninger og sviktende belegg - spesielt på businessklasse.
http://boarding.no/art.asp?id=36593
__________________
Lufta er for alle!
MartinL is offline   Reply With Quote
Old 25-05-2009, 11:12   #2
Bizflyer
FinalCall.travel/no
 
Bizflyer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,310
Default Re: IC. Halvparten av underskuddet men kun 12,7 % av omsetningen!

Det går vel snart mot nedleggelse av hele SAS IC tenker jeg.

Forøvrig synes jeg det er underlig at SAS ikke kan få butikk ut av dette!

BF
__________________
Siden 010106

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 25-05-2009, 11:16   #3
Trety
ScanFlyer Rusty
 
Trety's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Drammen
Posts: 5,329
Default Re: IC. Halvparten av underskuddet men kun 12,7 % av omsetningen!

Når man begynner å sette en allerede for tynn samling av longhaulmaskiner på bakken, så er man ganske ille ute allerede...
__________________
"You cannot call yourself a petrolhead until you've owned an Alfa Romeo" - Jeremy Clarkson
Trety is offline   Reply With Quote
Old 25-05-2009, 11:17   #4
Jarlabanke Vking
ScanFlyer Silver
 
Jarlabanke Vking's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 918
Default Re: IC. Halvparten av underskuddet men kun 12,7 % av omsetningen!

Quote:
Originally Posted by Bizflyer View Post
Det går vel snart mot nedleggelse av hele SAS IC tenker jeg.

Forøvrig synes jeg det er underlig at SAS ikke kan få butikk ut av dette!

BF
det virker som de ikke vil ha butikk ut av det.....
__________________
Upcoming flights;

mange!
Jarlabanke Vking is offline   Reply With Quote
Old 25-05-2009, 11:18   #5
k.s.
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2007
Location: Oslo
Posts: 87
Default Re: IC. Halvparten av underskuddet men kun 12,7 % av omsetningen!

Har ikke *A krav om IC ruter for å være med ??
k.s. is offline   Reply With Quote
Old 25-05-2009, 11:25   #6
jcnorway
ScanFlyer Rusty

Galley Slave
Global Moderator
 
jcnorway's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Location: Oslo
Posts: 5,682
Default Re: IC. Halvparten av underskuddet men kun 12,7 % av omsetningen!

Slik jeg har forstått det så kutter de fra 11 til 9 langdistansefly fra september. Men som Mats Jansson antyder så kan det komme ytterligere kutt og at et kutt ned til 7 fly kan være aktuelt å vurdere (men her er muligens også smertegrensen?).

Quote:
"Halvdelen af vort seneste kvartalsunderskud på en milliard svenske kroner kommer fra vores interkontinentale forretning, som kun udgør 12,7 procent af forretningen SAS, " siger Mats Jansson til Børsen.

"Nu har vi ni (fra september, red.) interkontinentale fly. Det er et spørgsmålet om det rækker. Derfor er vi nødt til at se på omkostningerne. Syv er det absolut laveste. Derfor er det et meget vigtigt spørgsmål at få løst, " fortsætter han.
http://www.takeoff.dk/news.cfm?nNews...&nNewsId=20813
__________________
Upcoming flights: None

jcnorway is offline   Reply With Quote
Old 25-05-2009, 11:27   #7
amatør
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oppegård
Posts: 1,729
Default Re: IC. Halvparten av underskuddet men kun 12,7 % av omsetningen!

Quote:
Originally Posted by MartinL View Post
Her lukter det flere fly ut av flåten!



http://boarding.no/art.asp?id=36593
Og med flere intercontinentale ruter med andre selskaper på CPH, OSL og ARN, vil de antagelig fortsette med å tape mer penger.
amatør is offline   Reply With Quote
Old 25-05-2009, 11:28   #8
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
Default Re: IC. Halvparten av underskuddet men kun 12,7 % av omsetningen!

Det er vel ting som tyder på at smertegrensen ligger en del høyere enn 7. Sannsynligvis nærmere 15 enn 7.
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 25-05-2009, 11:30   #9
JetBlue
ScanFlyer Molded
 
JetBlue's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 2,250
Default Re: IC. Halvparten av underskuddet men kun 12,7 % av omsetningen!

Quote:
Originally Posted by Bizflyer View Post
Forøvrig synes jeg det er underlig at SAS ikke kan få butikk ut av dette!
BF
Underlig er bare fornavnet. Jeg fatter det rett og slett ikke. Kritisk masse synes å være et ukjent begrep, dette vil bare forsterke problemene.
JetBlue is offline   Reply With Quote
Old 25-05-2009, 11:36   #10
Trety
ScanFlyer Rusty
 
Trety's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Drammen
Posts: 5,329
Default Re: IC. Halvparten av underskuddet men kun 12,7 % av omsetningen!

SAS har ikke funnet det lønnsomt å ha ruter fra OSL (uten å ta den diskusjonen på nytt...), men det har CO, US og nå TG. Da blør SAS IC pax, noe de også gjør derfra til KLM. Når man på toppen av det velger å ha rutesammensetning som gir 3-4 ukentlige avganger... kanskje ikke så rart de sliter?
__________________
"You cannot call yourself a petrolhead until you've owned an Alfa Romeo" - Jeremy Clarkson
Trety is offline   Reply With Quote
Old 25-05-2009, 11:39   #11
Extra230
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2005
Posts: 382
Default Re: IC. Halvparten av underskuddet men kun 12,7 % av omsetningen!

Det er sikkert mange årsaker til at det går dårlig. For min del er årsaken til at jeg aldri flyr SAS IC de utrolig kjipe opptjeningsregelene på E-billetter. Man må opp i temmelig dyre bookingklasser for å ungå 25%, og det er ofte komplisert å finne ut av hva som gir hva når man booker. Når jeg som UA 1P får 100% ekstra miles på UA og LH transatlantisk på samtlige E bookingklasser blir ikke valget vanskelig.....

Forøvrig er det jo nesten ikke noe igjen av SAS IC uansett, både m.h.h til ruter og frekvenser, så det er jo ikke så ofte et alternativ likevel.
Extra230 is offline   Reply With Quote
Old 25-05-2009, 11:46   #12
Kua
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2005
Posts: 317
Default Re: IC. Halvparten av underskuddet men kun 12,7 % av omsetningen!

Minner mye om nedleggelse av Fokker 50 produksjonen i Nord Norge. De begynte med 7 fly. Det forsvant et fly her , et fly der, til slutt var det 2 fly igjen, og da "lønnte" deg seg ikke lenger, og produksjonen ble lagt ned.
Kua is offline   Reply With Quote
Old 25-05-2009, 11:54   #13
MartinL
ScanFlyer Dusty
 
MartinL's Avatar
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
Default Re: IC. Halvparten av underskuddet men kun 12,7 % av omsetningen!

Bakken er bratt.....

Quote:
"Nu har vi ni (fra september, red.) interkontinentale fly. Det er et spørgsmålet om det rækker. Derfor er vi nødt til at se på omkostningerne. Syv er det absolut laveste. Derfor er det et meget vigtigt spørgsmål at få løst, " fortsætter han.
http://www.takeoff.dk/news.cfm?nNews...&nNewsId=20813
__________________
Lufta er for alle!
MartinL is offline   Reply With Quote
Old 25-05-2009, 12:46   #14
3cseat
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2009
Posts: 572
Default Re: IC. Halvparten av underskuddet men kun 12,7 % av omsetningen!

Jeg synes ikke det er så rart at SAS IC blør. Generellt sett er de for dyre på pris, samtidig som de har dårlig opptjening av EB poeng på de fleste billettypene. Med dyre tenker jeg primært på dårlig utvalg både discounted biz og econ. Dette kombinert med at de også skal tvinge alle via CPH, bortsett fra noen få avganger via ARN, da er det lett å tape pax til andre. Hadde de hatt direkte ruter fra OSL og rett pris, ville nok situasjonen vært en helt annen

Om du likevel må via en eller annen hub, og det for eks er 20 % billigere å reise via FRA, LHR eller liknende, er jo valget lett. Når de i tillegg lager det vanskelig for seg selv med å kun gi 25 % opptjening av EB poeng, er i alle fall ikke jeg overrasket.
3cseat is offline   Reply With Quote
Old 25-05-2009, 12:55   #15
MD11
ScanFlyer Dusty
 
MD11's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: TRD
Posts: 4,297
Default Re: IC. Halvparten av underskuddet men kun 12,7 % av omsetningen!

Så intercont. hadde levert bedre resultater hvis de hadde hatt noen ruter ut fra OSL?

OSL er jo også pr. definisjon en utebase i SAS konsernet på når det ble besluttet at alt skal samles under et AOC. Nå er det ARN som er hovedbasen.
__________________
MD11 - King Of The TriHolers
MD11 is offline   Reply With Quote
Old 25-05-2009, 15:44   #16
jikswoboB
Qwerty
 
jikswoboB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Stockholm
Posts: 1,486
Default Re: IC. Halvparten av underskuddet men kun 12,7 % av omsetningen!

Quote:
Originally Posted by MD11 View Post
Så intercont. hadde levert bedre resultater hvis de hadde hatt noen ruter ut fra OSL?

SAS hade troligtvis haft ännu större förluster.
jikswoboB is offline   Reply With Quote
Old 25-05-2009, 15:51   #17
ATC
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 187
Default Re: IC. Halvparten av underskuddet men kun 12,7 % av omsetningen!

Jag tror och har hört rykten om att från hösten kan det vara slut med SAS långdistans från ARN. Allt samlas till CPH. Från ARN har i vinter CO gått förbi SAS som den största på New York från ARN, detta trots mindre flygplan.
Skulle detta hända är jag säker på att luckorna skulle tätas av offensiva amerikanska bolag. Varför inte CO 2xdagligen när man också är STAR och kanske United till Chicago eller att US blir året runt för att fylla luckan ,för det finns en marknad , men SAS klarar inte ta hand om den!
ATC is offline   Reply With Quote
Old 25-05-2009, 15:57   #18
amatør
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oppegård
Posts: 1,729
Default Re: IC. Halvparten av underskuddet men kun 12,7 % av omsetningen!

Quote:
Originally Posted by ATC View Post
Jag tror och har hört rykten om att från hösten kan det vara slut med SAS långdistans från ARN. Allt samlas till CPH. Från ARN har i vinter CO gått förbi SAS som den största på New York från ARN, detta trots mindre flygplan.
Skulle detta hända är jag säker på att luckorna skulle tätas av offensiva amerikanska bolag. Varför inte CO 2xdagligen när man också är STAR och kanske United till Chicago eller att US blir året runt för att fylla luckan ,för det finns en marknad , men SAS klarar inte ta hand om den!
Jepp, er kanskje den beste løsningen det: la partnerne ta seg av IC trafikken på OSL og ARN, og at SAS konsentrerer seg om en IC hub på CPH.
amatør is offline   Reply With Quote
Old 25-05-2009, 16:07   #19
Stoarn
ScanFlyer Silver
 
Stoarn's Avatar
 
Join Date: Nov 2007
Location: Warszawa
Posts: 591
Default Re: IC. Halvparten av underskuddet men kun 12,7 % av omsetningen!

Isåfall Finnair ska kanske öppna ARN-JFK eller hur?
__________________
LOT oss fly!

Stoarn is offline   Reply With Quote
Old 25-05-2009, 16:34   #20
Flaps40
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 217
Default Re: IC. Halvparten av underskuddet men kun 12,7 % av omsetningen!

Quote:
Originally Posted by jcnorway View Post
Slik jeg har forstått det så kutter de fra 11 til 9 langdistansefly fra september. Men som Mats Jansson antyder så kan det komme ytterligere kutt og at et kutt ned til 7 fly kan være aktuelt å vurdere (men her er muligens også smertegrensen?).

http://www.takeoff.dk/news.cfm?nNews...&nNewsId=20813
Å gå fra 11 til 9 til 7 må vel bety enda høyere enhetskost. Med mindre man makter å redusere kostnadsnivået betydelig, ref driftskostnader, kan jeg vanskelig se at IC vil overleve særlig lenge.
Flaps40 is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Bare halvparten av selskapene betaler flyseteavgiften sail4fun Flyforum 0 17-09-2016 10:21
Alle SAS-passagerer kan benytte Fast Track i CPH (men kun den 24. december) jefi99 Småprat 27 06-12-2012 16:44
Ikke så gode bilder av A330, men men Norwegian15 Bilder & foto 1 15-10-2010 00:44
Om lag halvparten av Norges F16 er flyvedyktige Trety Flyforum 15 21-04-2008 16:21


All times are GMT +2. The time now is 19:47.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.