Flyprat

Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 26-06-2009, 20:56   #1
Fnate
ScanFlyer Ununoctium

Fnate's Avatar

SAS OSL-HEL-ARN-OSL

En liten mikro TripReport etter at man benyttet seg av SAS tilbudene på poengtur til Norden. For at mor + "fungerende far" også skulle kunne benytte lounge kjøpte jeg biz, selv om SAS opplyser at de kun har Eco Extra på disse rutene.

Alle her har kjørt utallige etapper på disse kortrutene, så jeg skal ikke gnåle om det typiske. Men derimot kommer noen tanker om mat og slikt. Jeg beklager virkelig at bilder mangler. Jeg skal gi meg selv noen vennlige rapp med spanskrøret så jeg husker dette neste gang.

SAK 1 - SAS Business Lounge i OSL:
Siden jeg pleier å sitte og sture i Scandinavian Lounge har jeg ikke helt lagt merke til det før, men å kun ha osteskiver og agurk i frokosten er da en hån mot gode skattebetalende vikinger? Riktignok koster en C-klasse billett med SAS bare 2,5 ganger så mye som alle konkurrentene på korte ruter, men ærlig talt. Ikke en eneste liten flik av skinke? Jeg syns det blir litt tustete for en betalende business pasient.

Forøvrig må jeg bare si at de ansatte i SAS loungen på OSL som vanlig er veldig hyggelige. Det er helt klart den hyggeligste loungen jeg vet om, hvis vi isolerer ned til personal.

SAK 2 - Blue1 ECO EXTRA FROKOST:
Så bar det ombord i Blue1 Avro til HEL. Synes ikke setene er så trange at det gjør noe jeg. Helt fint. 6 personer på 6 rader i Extra. I Eco var folk trødd sammen som i en buss i Afrika.

Så til saken. Frokosten til Blue1 er virkelig gugge. Å som jeg skulle ønske jeg kunne kjøpe noe fra tralla istedenfor. Jøje meg. En eller annen klassisk finsk brøddings med noe smeltet ost (pultost?) på toppen. Iskald. Vedlagt var det et halvt egg, to osteskiver og en cherrytomat. Og det skal legges til at jeg var rå-sulten etter å ha forsovet meg.

Blue1 kunne droppet frokost og heller gitt oss noe fra BOB'en i Xtra. Da tror jeg alle seks reisende ville smilt fra øre til øre.

SAK 3 - 3*HURRA FOR SAS
Fra HEL til ARN var det faktisk fullt 3-klasse system, med stengte midtseter i Biz og egen servering på porselen. Det står ikke at det er slik på SAS web'en. Og maten, en form for laks/krabbe-salat mellom noe bakverk var virkelig godt. Besetningen på denne flighten var akkurat så strålende "smooth" som bare svensker kan være. Kaffe'n var også verd å nevne. Jeg nekter å tro at det var standard SAS kaffe for en var i en klasse for seg.

SAK 4 - SMÅHURRA FOR SAS
Fra ARN til OSL var det kun Eco Extra igjen, og tid for å sammenligne Extra med kortdistanse Biz. I mine øyne er det stor forskjell.
* Mat smaker mye bedre fra glasstallerken.
* Kaffe smaker strålende fra glass. Ikke så strålende fra plast. Jeg er jo ikke på hyttetur.
* Ledig midtsete er så fint, i motsetning til å ha en stor kar ved siden av seg.

KONKLUSJON:
Blue1/Xtra - Skjerpings trengs.
SAS/Xtra - Mye bedre enn Blue1. Men skulle ønsket blokkert midtsete.
SAS/Biz - Strålende!!!!

SIDENOTE:
Har man lest postene mine med "skuggebriller" og finstemt lupe vil man se at jeg liker Club Europe litt også. Og jeg må nok strø litt kaldt vann i hosene og innrømme at selv om jeg hadde en god opplevelse med SAS Biz nå så er de ikke helt på nivå. Fløy nylig t/r AMS-LHR i Club og selv den forhatte "afternoon tea" var bedre presentert og vesentlig mer komplett enn hos SAS. Og det på en enda kortere flight. Men jeg er jo patriot og jeg hadde en veldig positiv opplevelse med SAS.
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 27-06-2009, 06:31   #2
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Default Re: OSL-HEL-ARN-OSL

Takk for rapport.

Ett par ting som er verdt aa merke seg:

Naar det gjelder kaffen, drikker jeg Starbucks og Peets kaffe fra papp igjennom plast nesten hver eneste dag og paa fly i First eller Biz drikker jeg helst fra papp eller isopor kopper fordi kaffekoppene ofte er iskalde og kaffen blir da mye fortere kald.. Saa er det ikke akkurat gourmetkaffe SAS serverer ombord heller elendig pulverkaffe

Og til slutt, er du EBG/ *G kan du ta med hele familien eller 2 gjester med inn i Scandinavian Lounge
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 27-06-2009, 11:13   #3
Fnate
ScanFlyer Ununoctium

Fnate's Avatar

Quote:
Originally Posted by Tommy777 View Post
Og til slutt, er du EBG/ *G kan du ta med hele familien eller 2 gjester med inn i Scandinavian Lounge
Har det skjedd endringer? På medlemsguiden står det at du kan ta med 1 gjest på lounge.
Old 27-06-2009, 12:26   #4
MountainDew
ScanFlyer Rusty

MountainDew's Avatar

Takker for rapporten Bra at SAS holder et høyt nivå på sin business!
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 27-06-2009, 12:48   #5
OSLflyer
ScanFlyer Silver

OSLflyer's Avatar

Quote:
Originally Posted by Fnate View Post
Har det skjedd endringer? På medlemsguiden står det at du kan ta med 1 gjest på lounge.
1 gjest eller den næmeste familie som gjelder http://www.sas.no/no/Alt-om-reisen/SAS-Lounger2/
Old 27-06-2009, 18:57   #6
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Quote:
Originally Posted by OSLflyer View Post
1 gjest eller den næmeste familie som gjelder http://www.sas.no/no/Alt-om-reisen/SAS-Lounger2/
Stemmer det, men de bryr seg overhodet ikke om du har med flere. Spoer pent saa gaar det bra.
Old 28-06-2009, 17:39   #7
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club

sail4fun's Avatar

Quote:
Originally Posted by Fnate View Post

SAK 3 - 3*HURRA FOR SAS
Fra HEL til ARN var det faktisk fullt 3-klasse system, med stengte midtseter i Biz og egen servering på porselen. Det står ikke at det er slik på SAS web'en. Og maten, en form for laks/krabbe-salat mellom noe bakverk var virkelig godt. Besetningen på denne flighten var akkurat så strålende "smooth" som bare svensker kan være. Kaffe'n var også verd å nevne. Jeg nekter å tro at det var standard SAS kaffe for en var i en klasse for seg.
Quote:
Takk for rapport.

Ett par ting som er verdt aa merke seg:

Naar det gjelder kaffen, drikker jeg Starbucks og Peets kaffe fra papp igjennom plast nesten hver eneste dag og paa fly i First eller Biz drikker jeg helst fra papp eller isopor kopper fordi kaffekoppene ofte er iskalde og kaffen blir da mye fortere kald.. Saa er det ikke akkurat gourmetkaffe SAS serverer ombord heller elendig pulverkaffe
Merkelig at man ikke kan få uttale som om en så subjektiv ting som hvordan kaffen smakte uten at det blir hakket på ?
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 28-06-2009, 20:00   #8
ILS2
ScanFlyer Gold

Quote:
Stemmer det, men de bryr seg overhodet ikke om du har med flere. Spoer pent saa gaar det bra.
Dette er overhodet ikke min erfaring. Hver eneste gang jeg har vaert i en slik situasjon, har jeg faatt blankt nei. Det gjelder baade paa OSL og CPH. Aldri forsoekt paa ARN.
ILS2 is offline   Reply With Quote
Old 29-06-2009, 02:00   #9
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Quote:
Originally Posted by P.A. VIKING View Post
Merkelig at man ikke kan få uttale som om en så subjektiv ting som hvordan kaffen smakte uten at det blir hakket på ?
Feil sitat, kamerat. Jeg henviste til dette:

* Kaffe smaker strålende fra glass. Ikke så strålende fra plast. Jeg er jo ikke på hyttetur.

Kanskje det gaar an aa lese hele rapporten foer man begynner aa hakke paa svaret?
Old 29-06-2009, 02:03   #10
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Quote:
Originally Posted by ILS2 View Post
Dette er overhodet ikke min erfaring. Hver eneste gang jeg har vaert i en slik situasjon, har jeg faatt blankt nei. Det gjelder baade paa OSL og CPH. Aldri forsoekt paa ARN.
Kan godt hende at de har blitt strengere paa dette de siste par aarene, foer jeg flyttet, hadde jeg ofte kompiser og kolleger med meg inn i OSL loungen

Det meste jeg har hatt med meg i loungen paa OSL er 4 kompiser, har aldri faatt nei hverken i CPH, OSL eller ARN paa aa ta med 2 kompiser eller mer.

Men OP reiste jo med familien, da kan han ta med seg naermeste familie, som barn, soesken, foreldre/steforeldre etc.
Old 29-06-2009, 14:27   #11
Fnate
ScanFlyer Ununoctium

Fnate's Avatar

Jeg tok det i det minste ikke opp som hakking, den kommentaren fra Tommy. Kaffe er en svært viktig ting, og kan ikke bli diskutert nok. Papp med plastlokk funker greit, i mine øyne. Men først og fremst hvis man skal ha "en liter" slik man får hos Starbucks m/venner. Men jeg synes kaffe er best i glass/porselen, og i små doser. Og SAS kaffeen på akkurat denne turen overrasket meg svært positivt.

Hvis vi flyr nær nok ORD på fredag skal jeg søle litt SAS pulverkaffe over byen. Bare å holde pappkoppen klar, Tommy
Reply

Posting Rules