Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 09-09-2008, 22:52   #1
ENGM RAMP
ScanFlyer Rusty

Default Debatt: Flyfrakt: UPS vs DHL vs TNT?

God aften godtfolk!

Jeg her i godstolen og tracker en vare jeg har bestilt fra Sør-Frankrike, og fordi de andre var dyrere (iallefall iflg. alternativene som kom opp) så valgte jeg UPS....

Men, nå sitter jeg her da, og venter, og dette drøyer ut i tid...For en uke siden i kveld forlot varen min St.Tropez i Sør-Frankrike, siden det har varen vært innom La Farlede, Marseille og Roissy i Frankrike, så Køln og Herneboernig i Tyskland, og har nå pr. i kveld ikke kommet lengre enn til Glostrup i Danmark, så dette tar tid....

Derfor, er dette en gjengs "problem" med UPS, at det tar såpass med tid?, og er de andre raskere? Eller er dette en typisk tid å bruke på en liten vare på 0,2 kg?

Æ berre spør
Old 09-09-2008, 22:55   #2
JoeW
ScanFlyer Rusty

Default Re: Debatt: Flyfrakt: UPS vs DHL vs TNT ?

I familiefirmaet vårt hadde vi i et halvt års avtale med DHL, før vi gikk tilbake igjen til UPS. UPS er generelt mye raskere enn DHL i hvertfall, og ikke minst, mer til å stole på, og greiere å ha å gjøre med.

(DHL presterte blandt annet å fortelle meg at sjåførene deres ikke hadde mobiltelefoner i bilene - UPS til sammenligning er på kontoret vårt på Skøyen 45 minutter etter at jeg ringer for en pick-up).

EDIT: Det går altså i dokumentfrakt m/ fly til USA for det meste.
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 09-09-2008, 22:57   #3
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Tja ... jeg bestilte to pakker med UPS forrige uke ... den ene kom 15 minutter før emailen om at den var shippet ...
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 09-09-2008, 22:58   #4
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Martin's Avatar

*rister oppgitt på hodet*

Feil firma..

Spøk til revolver: Med FedEx, hadde den mest sannsynlig vært på Roissy (Det er altså der CDG-flyplassen ligger) samme dag, Kommet med fly til ARN neste morgen, og blitt trucket over til OSL.. Og hadde du vært på jobb den kvelden den kom inn, skulle jeg jaggumeg ha gått bort til tårnfoten og levert den
Martin is offline   Reply With Quote
Old 09-09-2008, 23:01   #5
Trety
ScanFlyer Rusty

Trety's Avatar

I jobbsammenheng har jeg erfaringer med alle tre, og vår erfaring er at UPS og TNT fungerer veldig bra (UPS best, men de er også dyrest), mens DHL antakelig står for DusteHuenes Landsforbund. Makan til rotefirma skal man jammen lete lenge etter, de gangene de har hatt leveranser for oss de siste 4-5 årene er det kun en håndfull ganger de har greit å få det til å gå som det skal...

Privat har jeg kun brukt DHL 1 gang og da gikk det bra, men mest sannsynlig fordi naboen var sjåføren . Ellers har jeg prøvd FedEx ved etpar anledninger privat og de kommer jeg til å preferere fremover også. Presise leveringer, glitrende tracking og hyggelige sjåfører!
Old 09-09-2008, 23:02   #6
JoeW
ScanFlyer Rusty

UPS har jo tilogmed noen amerikanske UPS-biler og går i de samme kortbuksene som i USA. Quality!
Old 09-09-2008, 23:07   #7
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Default Re: Debatt: Flyfrakt: UPS vs DHL vs TNT?

Her borte er både fedex og UPS bra, men fedex er ofte vanskelige på levering hvis du ikke er hjemme. UPS er min klare favoritt. Sorry, Martin ..

DHL suger tyske svetteballer.
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 09-09-2008, 23:08   #8
JonF
ScanFlyer Blue

Jeg har brukt TNT 2 ganger de siste par mnd, og ved begge anledninger har sendingen dukket opp hos mottaker i Thailand etter 3 dager. Kan ikke klage på det, synes jeg
JonF is offline   Reply With Quote
Old 09-09-2008, 23:08   #9
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Martin's Avatar

Og jeg gjentar forøvrig gjerne: Om noen her på forumet har spørsmål ang. en forsendelse med FedEx, lurer på priser, eller andre ting, send gjerne en PM..
Old 09-09-2008, 23:10   #10
Utflyttet
Ute på tur

Min erfaring med forskjellige levrandører er at DHL er bare fælt, UPS er ganske så effektiv (og til stede i Bergen, Martin), FedEx er bra og effektivt uti den store verden.

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 09-09-2008, 23:11   #11
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Martin's Avatar

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
fedex er ofte vanskelige på levering hvis du ikke er hjemme. UPS er min klare favoritt. Sorry, Martin ..
Det der snakket vi faktisk om på jobben i dag.. Hos oss kan kunder gjerne ringe inn hvis de vet at en pakke er på vei, og be om å f.eks. få den levert på jobben, om den er bestilt til en privatadresse, og så leverer vi dit.. En kollega hadde brukt en av konkurrentene en gang (UPS eller DHL.. Husker ikke hvem..), og de måtte først kjøre en bomtur, før de kunne få oppgitt en ny adresse.. Ergo, vi er flinkere til det enn nevnte konkurrent her i Norge
Old 09-09-2008, 23:14   #12
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Martin's Avatar

Quote:
Originally Posted by ph-ndr View Post
UPS er ganske så effektiv (og til stede i Bergen, Martin),

-A
Jeg vet, jeg vet.. Skulle ønske vi hadde egne sjåfører, og eget kontor i Bergen, med flighter direkte til huben i CDG.. Men dessverre er det ikke jeg som bestemmer det.. Jeg håper ting vil skje i Norge, men i det siste har vi på enkelte områder lignet litt på SAS IC.. (Hurra!! ikke allikevel? nei vel... uten å utdype den noe mer..)
Old 09-09-2008, 23:20   #13
Trety
ScanFlyer Rusty

Trety's Avatar

Quote:
Originally Posted by JonF View Post
Jeg har brukt TNT 2 ganger de siste par mnd, og ved begge anledninger har sendingen dukket opp hos mottaker i Thailand etter 3 dager. Kan ikke klage på det, synes jeg
TNT er rå på Asia. Ble sendt en liten pakke fra Taiwan til meg på jobben, og den stod på pulten min på Tranby 2 dager etter pick-up i Taiwan - Economy Express.
Old 09-09-2008, 23:27   #14
Utflyttet
Ute på tur

Quote:
Originally Posted by Martin View Post
Jeg vet, jeg vet.. Skulle ønske vi hadde egne sjåfører, og eget kontor i Bergen, med flighter direkte til huben i CDG.. Men dessverre er det ikke jeg som bestemmer det.. Jeg håper ting vil skje i Norge, men i det siste har vi på enkelte områder lignet litt på SAS IC.. (Hurra!! ikke allikevel? nei vel... uten å utdype den noe mer..)
Om man bare hadde fått OSL online og en bil over natten fra Bergen som var lille og i fast ture så hadde jeg vært lykkelig. Denne greien men disse rød navneskifterne er bare problematisk.

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 09-09-2008, 23:28   #15
Andrev
ScanFlyer Silver

Jeg har vært veldig fornøyd med UPS, de gangene de har hentet/levert noe hos meg. (har stort sett vært byttebatterier eller reparasjoner hos Apple) Deres representant i Trondheim var i alle fall veldig veldig fleksibel i forhold til sted for levering, ringte typisk 30 minutter før. Passet bra da jeg var student. Raskt var det også, typisk to døgn til/fra Nederland.
Andrev is offline   Reply With Quote
Old 09-09-2008, 23:30   #16
MountainDew
ScanFlyer Rusty

MountainDew's Avatar

Jeg sendte en Piper vingedel fra MYR - BGO med FedEX. Fungerte utmerket det.
Var skeptisk til å bruke noe annet firma!
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 09-09-2008, 23:39   #17
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Er enig med Andreas. UPS og FedEx staar hoeyest paa min liste naar ting skal shippes.

Her i butikken har vi en world wide avtale med DHL, men siden vi leier hos Regus i Chicago, har de vaar resepsjonstjeneste og de bruker FedEx.

Naar de sender ting fra Singapore hit og fra San Fran og hit, gaar ting med DHL, det funker helt greit, pakkene kommer dagen etter.

Naar jeg sender ting herfra, bruker jeg Fed Ex fordi Regus kontorskreppa fyller ut alle skjema og ringer Fedex mannen, mens dersom jeg skal bruke DHL maa jeg gjoere alt sjoel..

Det gidder jeg selvsagt ikke og derfor bruker man Fed-Ex her.

Privat bruker jeg mye USPS, de er kjappe, billige og har mange, gode alternativer
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 09-09-2008, 23:39   #18
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Fikk hentelapp på jobben fra Posten en gang, med beskjed om å hente en pakke som var bedriftspakke på døren (eller hva det nå heter hos Posten, den gang med posthorn og stor P). Begrunnelsen for at de ikke leverte var at de ikke fant fram til kontoret vårt, så da returnerte de pakken til postkontoret og sendte ut en hentelapp med postmannen som puttet den i postkassen ved inngangen vår

Damen på postkontoret rødmet lett da det gikk opp for henne hva de egentlig drev med (eller ikke drev med)

Old 10-09-2008, 00:05   #19
JoeW
ScanFlyer Rusty

Discus: Det skjer hele tiden for oss. Og damene på postkontoret rødmer ikke i det hele tatt over å fortelle at det er praksis. De kan til og med finne på å si at det var en postmann hos oss på et bestemt klokkeslett, men at ingen var tilstede(også når det lett kan motbevises).

De er også veldig flinke til å sende pakkene våre rundt omkring - enten det er Skøyen Bedriftssenter, Skøyen Postkontor, eller Rimi Post-i-butikk. Beste av alt er at det er en bomring midt i det hele, og det ikke blir helt gratis å kjøre fra postkontor til postkontor for å se om de vet noe mer et annet sted.
Old 10-09-2008, 01:33   #20
KennethGS
N/A

Har brukt både UPS, DHL, FedEx, og TNT, og har vel egentlig ikke så mye å utsette på noen av dem.

Den mest positive opplevelsen hadde jeg vel med DHL, når en pakke fra Spania forsvant på Frankfurt. Før jeg rakk å savne pakken fikk jeg en telefon av en hyggelig engelsktalende frøken, som kunne fortelle meg at pakken dessverre var forsvunnet etter lossingen i Frankfurt, men at en ny pakke allerede var hentet i Spania med en identiske varer, og nytt sporingsnummer skulle allerede være sendt til epostadressen min.
Hun beklaget så mye på vegne av DHL, og pakken kom på døren dagen etter...

Rask og effektiv opprydding når noe går dritt setter man pris på...

Forøvrig pleier jeg alltid å få en telefon fra sjåføren, uansett selskap, når han har lastet bilen, for å bekrefte adressen, evnt. få en alternativ adresse.

Bestillte en del varer fra Hong Kong tidligere, og var like overasket hver gang FedEx leverte pakken under 3 døgn etter at ordren var bekreftet...

Posten derimot, har jeg svært få gode erfaringer med...
KennethGS is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules